اره نواری و اهمیت و کاربرد آن در صنایع

اره‌نواری

اره نواری و اهمیت و کاربرد آن در صنایع

آشنایی با اره‌نواری

اره‌نواری یکی از پرکاربردترین تجهیزات‌صنعتی ساخت‌وتولید مورداستفاده، در کارگاه‌های کوچک و بزرگ و صنایع‌مختلف است. این نوع برش یکی از انواع برش‌سرد است. به دلیل سادگی در استفاده، دقت قابل‌قبول، هدررفت بسیارکم و سرعت‌بالا یکی از روش‌های‌پرکاربرد برش موادمختلف است.

از این دستگاه اولین‌بار برای برش‌چوب استفاده‌می‌کردند و به مرورزمان در صنایع‌فلزی جهت برش انواع فولادها نیز استفاده‌شد.

بیشترین استفاده از این ابزار در نجاری است. هیچ وسیله‌‌ای بهتر از اره‌نواری توانایی این را ندارد که بتواند برش‌های منحنی ظریف و با دقت‌بالا بزنند. یک اره باکیفیت کارهایی بیش ‌از برش‌منحنی انجام‌می‌دهد. این ابزار برای شیار دو راه شکافتن قطعات‌کوچک چوب، خرد مجدد نوارهای‌نازک و همین‌طور برش زبان مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

باتوجه به تنوع و مدلهای مختلف اره‌نواری در بازار درادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم تا بدانیم که چه مدل اره برای‌ما مناسب‌است.

اره نواری

انواع اره‌نواری

این ابزار هم مانند هر ابزارالات نجاری مدل‌های گوناگونی دارد که هرکدام یک ویژگی مخصوص به خودشان را دارد. اره‌نواری به‌ صورت‌کلی به دو مدل اصلی تقسیم‌می‌شود: 1-مدل‌های کابینتی زمینی 2-مدل‌هایی که کوتاه ‌تر بوده و برای قراردادن روی‌ میز و استند مناسب بکار‌می‌رود.

مدل‌های کابینتی برای کاربردهای حرفه‌‌ای و مدل‌های کوتاه برای کاربردهای خانگی بسیارمناسب هستند. مدل کابینتی دارای موتوربزرگ‌تر و قالب محکم‌تری می‌باشد و می‌تواند برش‌های خیلی باکیفیت‌بالاتری را هم بزند. البته یادتان‌باشد که برای اره‌نواری کوتاه‌میزی نمی‌توان برای کارهای‌سنگین استفاده‌کرد چون‌که توانایی‌برش در کارهای‌سنگین را ندارد.

 

انواع اره‌نواری از لحاظ عملکرد

سـاده‌ترین اره‌هـا دسـتی هسـتند، پیشـرفته‌ترین‌ها کاملا اتوماتیـک هسـتند و دسـته‌میانـی نیـز اره‌هـای نیمـه‌اتوماتیـک هسـتند.

اره‌نواری دستی

اره‌هـای‌نـواری دسـتی اپراتـور را مجبـور بـه اسـتفاده از تـوان‌فیزیکـی خـود بـرای بلندکـردن کلگی پـس از هر بـرش میکند. کلگـی اره‌نواری می‌توانـد سـنگین باشـد و عمـل‌بـرش خیلـی‌سـریع نیسـت. در این نوع اره باید خسـتگی و اسـتهلک اپراتور، ریسـک آسـیب‌دیدگـی و زمـان مـوردنیـاز برای بلنـدکردن کلگـی را به دقـت درنظرداشـت.

اره‌نواری نیمه‌اتوماتیک

اره‌هـای‌نواری نیمـه‌اتوماتیـک از یـک پیسـتون هیدرولیک بـرای بالاوپاییـن‌آوردن کلگی‌برش اسـتفاده‌می‌کنند. بـرای به کار‌انداختن ماشـین، اپراتـور با فشـردن یـک دکمه کلگـی را به بـالامی‌برد، و سـپس قطعـه را درون فک‌هـای‌اره محکـم‌کـرده و دکمه شـروع را می‌فشـارد.

اره بـرش را انجـام‌داده و کلگـی را بلنـدمی‌کنـد. نوع نیمـه‌اتوماتیـک بـرای مواردی کـه لازم‌دارید چندبـرش در طول‌قطعه ایجـادکنید گزینه‌مناسـبی اسـت.

اره‌نواری تمام‌اتوماتیک

علاوه‌بـر یـک سیسـتم هیدرولیـک کـه کلگـی را بـالاوپاییـن میبـرد، یـک اره‌نواری تمـام‌اتوماتیـک بـه چنـد غلتـک در فکهـای رفـت و برگشـتی مجهـزاسـت کـه قطعـه را بـه جلـو حرکـت‌می‌دهـد. اکثـر اره‌های‌اتوماتیـک مجهز به یک شـمارنده‌دیجیتـال نیـز می‌باشـند.

معمـولا فـک اسـتاندارد در اره‌های‌اتوماتیک از نوع غلتکی می‌باشـد. این اره از سـه یا پنج اسـتوانه که به صـورت عمـودی در دوطرف قطعه قـرارگرفته‌اند بهره‌می‌برد. اسـتوانه‌های یک طرف شـیارداربوده و به گیرش و جلوراندن قطعـه کمـک‌می‌کننـد. اسـتوانه‌های طرف‌دیگـر صاف‌بوده و میکروسـوییچی دارند که با فشـارقطعـه درون‌فک فعال‌می‌شـود.

نوع‌دیگر فک، نوع رفت‌وبرگشـتی اسـت. همانطـورکـه از نامـش پیداسـت، به عقب‌وجلـو حرکـت‌می‌کنـد. بـرای گیره‌بندی‌قطعـه درحـال ورود جمـع‌شـده و آن را بـه سـمت کلگـی‌بـرش هدایـت‌می‌کنـد.

ایـن نوع فک‌هـا بـرای برش‌های‌دسـته‌ای بهتریـن‌گزینـه می‌باشـند. چـراکـه معمـولا قدرت‌کافـی برای قطعـات‌بزرگ، دسـته‌های‌سـنگین پـس از تنظیـم طـول‌بـرش مـوردنظـر و تعـدادقطعـات، اپراتـور دکمـه‌شـروع را فشـرده و اره باقـی امـور را انجـام‌می‌دهد. آنقـدر قطعه تغذیـه و برش می‌کنـد تا کارتولیـد را پایـان‌دهد.

سـه اتفـاق یـک اره‌اتوماتیـک را متوقـف‌می‌کنـد:

اولیـن‌مـورد اتمـام‌کار اسـت.

دومیـن‌مـورد اتمـام‌قطعـه اسـت. زمانـیکـه ایـن‌مـورد پیـش‌می‌آیـد اکثـر اره‌هـا موقتـا متوقـف‌شـده و منتظر قطعـه‌جدید میماننـد تـا کار را تمام‌کننـد.

آخرین‌مورد شکسـت‌تیغه اسـت. برخـی اره‌هـای‌مدرن مجهـز بـه سیسـتمی هسـتند که شکسـت تیغـه را متوجـه‌شـده و اره متوقـف‌میکند.

انواع برش در اره‌های‌اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک

فارسی‌بر: بـرای برخـی پروژه‌هـای‌تولیـد، بـرش فارسـی‌بر می‌توانـد تنهـا یک گزینـه برای داشـتن مجموعـه مونتـاژی خـوش‌ظاهـر باشـد. امـا بـرای برخـی پروژه‌هـای دیگـر ایـن بـرش یـک ضـرورت اسـت. دونـوع ماشـین‌اره بـرای بـرش‌فارسـی‌بر اره‌هـای کلگـی‌چرخـان و اره‌هـای فـک‌چرخـان هسـتند.

زمانـیکـه به برش‌هـای تکراری فارسـی‌بر نیـازاسـت، ماشـین اره فارسـی‌بر تمـاماتوماتیـک معمـولا سـرمایه‌گذاری بهتـری‌اسـت. این ماشـین‌ها معمـولا فارسـی‌بر را در یـک‌جهـت انجـام‌می‌دهنـد، بنابرایـن بـرای کاربردهـای پرتیـراژی کـه بـرش فارسـی‌بر متنـاوب نیـازدارنـد بسـیارمناسـب اسـت.

بندیل‌بر: واضح‌اسـت که بندیل‌کـردن قطعات زمان و هزینـه‌تولیـد را کاهـش‌می‌دهند. بریدن چنـدلولـه بـه طـورهمزمـان ایـده‌خوبی بـرای صرفه‌جویـی در زمـان می‌باشـد. بـرش چندتایی موثر نیازمند دسـته‌کردن محکـم قطعات اسـت. اگر قطعه در دسـته بـا فشـارکافـی نگهداشـته‌نشـود، ارتعاش رخ‌می‌دهـد کـه عمـر تیغـه‌اره را 25% کاهـش‌می‌دهـد.

دو اسـتراتژی بـرای محکـم‌کـردن یـک دسـته وجوددارد:

1-بسـتن تسـمه یا مفتول پشـت هـرموقعیـت بـرش

2-خال‌جـوش‌زدن بـه دو انتهـای قطعـات بـه یکدیگـر

اما زمان‌زیـادی طـول‌می‌کشـد تـا اپراتـور قطعـه را بـه خوبی قراردهـد، و آن را محکم دسـته‌کند و دسـته‌قطعات را به سـمت اره حرکـت‌دهـد.

خریـد مـواد بندیـل‌شـده زمـان‌زیـادی را صرفه‌جویـی می‌کنـد. بـا اسـتفاده از گیره‌هیدرولیکـی‌فوقانـی، به ایمنـی بندیل در خلال بـرش ازطریـق اعمـال‌فشـار اضافـی رو بـه پایین و نگهداشـتن قطعات بندیـل‌شـده کنـارهـم، کمـک‌می‌کند.

باید توجه‌داشت که اگـر وزن دسـته قطعـات از آنچـه کـه ماشـین شـما می‌توانـد تحمـل‌کند، سـنگین‌تر باشـد ماشـین اره قـادر نخواهـدبود قطعـه را جابجـاکند.

انواع اره‌نواری براساس برش

این ابزار ازنظر برش به دودسته: 1-افقی نوع لولایی 2-نوع دو ستونه

نوع قیچی ماننـد آن، در یـک سـر کلگی آن یـک بلبرینگ‌مفصلـی دارد؛ نوع دوسـتونه آن کلگـی را بـر روی میـل راهنماهـای دقیـق بـالاوپاییـن می‌کند.

در بـرش بـا ماشـین‌اره دارای کلگـی قیچـی‌مانند، تیغـه در یک زاویـه‌تنـد واردقطعه می‌شـود و کمان طولانی را بسـته به محیط‌قطعـه درحـال‌بـرش طـی‌می‌کنـد، کـه درنتیجه باعث سـیکل بـرش‌طولانی می‌شـود.

در ماشـین‌اره دوسـتونه، زاویه‌تیغه همواره ثابت‌اسـت و مسـیربـرش تنهـا به انـدازه قطرقطعـه می‌باشـد. عمل‌قیچـی میتواند بـرش‌بهتـری را نسـبت به دوسـتونه ارائه‌دهد. زاویـه‌ورود تندتر اسـت، بنابرایـن تیغـه کمتـر منحـرف‌می‌شـود. ایـن موضـوع در قطعـات جـدار نـازک اهمیتـی‌نـدارد ولـی بـا افزایـش ضخامـت‌جـداره، ایـن فاکتـور اهمیت‌بیشـتری پیـدامی‌کند.

فشـارتغذیـه عامـل‌دیگـری اسـت. فشـارتغذیـه در یـک اره بـا کلگـی‌مفصلـی در طـول‌تیغـه متغیـراسـت. درنزدیکـی نقطـه‌مفصل (لولا) این فشـار بیشـترین بـوده و در نقطـه‌انتهایی مقابل کمتریـن می‌باشـد.

اره‌هـای دوسـتونه بسـیار صلبتـر از اره‌های‌مفصلی هسـتند. چراکـه آنهـا هـردو سـرکلگی را نگـه‌می‌دارنـد. این موضوع سـرعت و فشـارتغذیـه تقریبـا یکنواخت را در سراسـر عـرض‌برش نتیجه‌می‌دهـد. ایـن صلبیـت همچنیـن ارتعـاش را کـم‌میکنـد کـه کیفیـت‌بـرش و عمـرتیغـه را افزایـش‌میدهـد.

بـا اینکه اره‌هـای دوسـتونه برش‌های بهتر را سـریعتر می‌دهنـد امـا معمـولا قیمـت‌بیشـتری دارنـد. لازم به ذکـراسـت کـه هزینـه‌اولیـه بیشـتر می‌توانـد بـا قابلیـت تولیـدبیشـتر جبران‌شـود. سـرمایه‌گذاری بیشـتر برای رفع نیاز خطوط تولیـدی کـه بـا قطعـات بـا قطـر زیـاد سـروکار دارنـد منطقـی خواهـدبود.

 

اجزای دستگاه اره‌نواری

بدنه:

جنس بدنه اره معمولا از فولاد و چدن است، که وزن‌بالایی دارد. دلیل سنگینی آن این است که جلوی حرکت و تکان‌خوردن را حین‌کار بگیرد. مدل‌هایی که از جنس فولاد هستند، به زمین پیچ می‌شوند تا دقت تنظیمات اره‌نواری به هم نخورد.

الکتروموتور:

الکتروموتور نیز به بدنه پیچ شده‌است. معمولا از دومدل تک‌فاز و سه‌فاز استفاده‌می‌کنند.

فلکه‌ها:

از جنس چدن هستند و این دستگاه دارای دوفلکه است که در بالاوپایین قراردارند. فلکه پایین همیشه ثابت است و فلکه بالایی قابلیت‌حرکت دارد.

گونیا:

از گونیا برای تنظیم‌زاویه و عرض‌برش استفاده‌می‌شود.

محافظ:

برای جلوگیری از خروج‌تیغه یا شکستن تیغه از حفاظ‌‌های فلزی استفاده‌می‌شود.

کاربرد اره‌نواری

کارایی بالای اره‌نواری باعث‌شد در صنایع‌مختلف مورداستفاده قراربگیرد، به نحوی که کارگاه‌ها و صنایع‌مختلف را نیازمند استفاده از یکی از انواع این تجهیزات می‌باشد. در زیر نمونه کاربرد اره‌نواری اشاره شده‌است:

صنایع‌صنعتی: جهت برش انواع فلزات

نساجی: جهت برش چرم و پارچه

ساختمانی: برش سنگ، شیشه و لاستیک

غذایی: برش گوشت، ماهی، نان،موادغذایی یخ‌زده

بهداشتی: برش دستمال کاغذی، مقوا و …

 

نکاتی برای خرید اره‌نواری

برای خرید اره‌نواری یکسری نکات‌مهم رو باید درنظربگیرید، که درکیفیت محصولی که می‌خواهید به دست‌بیاورید خیلی تاثیرگذار است.

 عمق‌برش و گلوی‌اره است. عمق برش‌تیغه درواقع به فاصله تیغه تا راهنمای تیغه‌فوقانی گفته‌می‌شود. این ویژگی به خریداران مشخص‌می‌کند که چه زمانی چوب را می‌توانند با استفاده از این اره برش‌دهند. بعضی از این اره‌ها عمق‌برش پانزده سانتی‌متری دارند اما می‌توان عمق‌برش را از پونزده سانتی‌متر به سی‌سانتی‌متر بیشترکرد. گلوی فاصله تیغه تا بخش قالب عمودی بدنی اره می‌باشد. این فارسی نیز ضخامت‌برش را تعیین‌می‌کند گلو در ارضی کابینتی به اندازه‌ای سی الی سی‌وپنج سانتی‌متر بیشتر از مدل‌های کوچک‌میزی است.

اندازه موتور است. قدرت‌موتور در مدل‌های خانگی تقریباً یک اسب‌بخار می‌باشد. درحالی‌که در موتورهای حرفه ‌ای که بزرگ ‌تر و با سرعت‌متغیر می‌باشند فرق‌می‌کند. البته برای نجارها سرعت‌متغیر اهمیت خیلی‌زیادی ندارد، زیرا برای برش‌فلز و پلاستیک محکم باید سرعت تفاوت داشته‌باشد گاهی آهسته‌تر و گاهی بیشتر باشید که خیلی روی چوب کارایی ندارد.

میزاره است. میز می‌تواند از جنس چدن، آلومینیوم یا فولاد باشد که برای برش‌زدن‌های زاویه‌‌دار تا چهل‌وپنج درجه بچرخد. البته باید بگوییم که طول و عرض میز باید هردو به‌اندازه چهل سانتی‌متر بوده و دارای ریل باشد.

دستگاه دارای تمیزکننده  و مکنده گردوغبار باشد. این دوعامل باعث‌می‌شود چرخ‌ها را تمیز نگهدارد و بتوان برای زدون گردوغبار آن را به وکیوم متصل‌کرد.

گونیای برش‌مستقیم و نقاله زاویه‌زنی می‌باشد. که دوگزینه برای ایجاد برش‌های‌عرضی طولی و برش‌ثانویه هستند.

نکته: برای راه ‌اندازی اره حتما دستورالعمل کارخانه را بادقت مطالعه‌کنید. اره‌های نواری برای برش‌زدن دقیق یکسری تنظیمات‌می‌خواهد. چنانچه که از دستورالعمل کارخانه که شامل میزان سفتی تیغه‌تعظیم راهنمای تیغه و نصب بلبرینگ می‌باشد پیروی‌نکنید، کارکرد آن کم‌می‌شود و شاید تیغ بشکند.

ضمنا شما باید دستگاه را به ‌درستی راه‌اندازی کرده و همین‌طور روش‌های صحیح برای ایمنی و اهمیت آن را هم اجراکنید.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.