الماس تراشکاری و هرآنچه باید درباره آن بدانیم

الماس‌تراشکاری

الماس تراشکاری و هرآنچه باید درباره آن بدانیم

الماس‌تراشکاری چیست؟

اینسرت‌ها که در ایران به آن الماسه و یا تیغچه گفته‌می‌شود برای اهداف‌مختلفی مورداستفاده قرارمی‌گیرند. یکی از اجزاجدانشدنی صنعت‌قطعه‌سازی، الماس‌تراشکاری است که یک روش‌جدید برای تنوع‌بخشیدن به قطعات‌تولیدی در صنایع می‌باشد. اصلی‌ترین قطعه در یک دستگاه‌تراش اینسرت برش‌کاری یا الماس‌های‌برشکاری می‌باشد که ابزاری برای تراش انواع‌فلز محسوب‌می‌شود.

اینسرت‌ها (الماس) بر چند نوعند:

  • اینسرت‌تراشکاری
  • برشکاری
  • دنده‌زنی (گامزنی)
  • شیار
  • فرزکاری

درادامه به توضیح و کاربرد اینسرتها می‌پردازیم.

الماس تراشکاری

اینسرت‌تراشکاری

الماس‌تراشکاری ابزارهایی هستند که برای براده‌برداری و برش‌کاری روی فلزات از آن‌ها استفاده‌می‌شود. این ابزارها به نام‌های‌دیگری نظیر اینسرت‌تراشکاری یا تیغچه‌تراشکاری نیز شناخته‌شده هستند و جزو ابزارهای قابل‌تعویض هستند. نام‌گذاری تیغچه‌تراشکاری براساس استانداردبین‌المللی ایزو 1832.2 می‌باشد. هر تولیدکننده‌ای باید برای نام‌گذاری از این استاندارد پیروی‌کند تا تشخیص و درک آن در تمام‌جهان یکسان‌باشد. مهمترین خصیصه اینسرت‌تراشکاری یکنواخت‌بودن اندازه‌ی‌قطعات، برش‌دقیق و صاف‌بودن سطح‌برش می‌باشد و این ویژگی‌های خاص و مفید را تضمین‌می‌کند.

مهم‌ترین دلیل استفاده از ابزارهای‌برشی نظیر الماس‌فرزکاری، تراشیدن فلزات‌مختلف است. این ابزارها باعث‌می‌شوند که عملیات ماشین‌کاری دقیق‌تر عمل‌کند. تنوع ابزارهای‌برشی به حدی زیاداست که شما می‌توانید باتوجه به جنس‌قطعه، سایزقطعه و نوع برش‌ابزار مناسب را انتخاب‌کنید. انتخاب ابزارمناسب باتوجه به ویژگی‌های‌قطعه و ویژگی‌های‌برش باعث‌می‌شود طول‌عمر ابزار افزایش پیداکند.

عملیات‌تراشکاری و برش‌کاری بسیاردقیق و حساس‌است و لازم‌است از ابزارهایی استفاده‌شود که این عملیات را دقیق انجام‌دهند. اما مهم‌ترین عاملی که در عمر ابزارهای‌برش تاثیرمثبت دارد، جنس خود ابزار می‌باشد. قطعا الماس‌تراشکاری سخت‌ترین ماده‌ای‌است که در جهان شناخته‌شده‌است و سختی متوسط آن 5برابر کاربایدهای سمانته می‌باشد.

الماس‌برشکاری

یکی از راه‌های‌مناسب و کاربردی برای برش‌شیشه استفاده از الماس‌برش است. این وسیله به آسانی و سادگی شیشه موردنظرتان را با ابعاد و اندازه‌ای که می‌خواهید برش‌میدهد . دقت‌کنید برای بریدن سطح‌موردنظر حتما با وسیله‌ای محل‌برش را نشان‌دار کنید تا با این ابزار به راحتی برش را انجام‌دهید.

نحوه استفاده از این وسیله بسیارراحت است. ابتدا شیشه موردنظر را برروی سطحی بدون وجود مانع‌اضافی قرارمی‌دهید که باعث خط انداختن روی شیشه یا شکستن آن نشود قرارمی‌دهند. هنگام خط‌انداختن با الماس‌برش نباید فشارزیادی به شیشه واردشود زیرا سبب شکستگی یا ترک‌برداشتن شیشه می‌شود .برای نتیجه‌بهتر می‌توانید قبل از استفاده از الماس‌برش قبل از خط‌انداختن مقداری روغن‌برش را با استفاده از خط‌کش روی شیشه بریزید. سپس بعدازبرش نیز لبه‌های تیز شیشه را برای جلوگیری از آسیب‌زدن با سنباده صاف‌کنید.

انواع الماس‌برش

اینسرت

الماس تراشکاری انواع‌مختلفی دارد، اما بطورکلی به دونوع دسته پیستولی و مدادی تقسیم‌بندی می‌شوند.

دسته‌پیستولی: اغلب آن‌ها دسته‌ای ازجنس چوب دارند و در بدنه برخی از الماس برش‌ها صُلب تعبیه‌شده‌است. درون این مخزن‌ها معمولا نفت‌سفید و روغن شیشه‌بری ریخته‌می‌شود تاهنگام انداختن‌خط بر روی شیشه با الماس‌برش، به لغزش الماس‌برش کمک‌کند.

برش‌مدادی: دربرخی از مدل‌های این نوع الماس شیشه‌بری، بدنه‌الماس فلزی بوده و دارای عاج‌هایی می‌باشد، که می‌توان از آن برای سمباده‌زنی لبه‌های تازه برش‌خورده بعد از برش‌شیشه با الماس استفاده‌کرد.

الماس دنده‌زنی (گامزنی)

الماس گام‌زنی یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنایع‌مختلف می‌باشد که هدف از انتخاب آن، دنده‌زنی می‌باشد. از آنجایی که این الماس‌ها توانسته‌اند ویژگی‌های‌مختلفی را به خود اختصاص‌دهند، یک جایگزین مناسب برای گزینه‌هایی همچون رولینگ به حساب می‌آید. از این الماس‌ها هم می‌توان برای داخل‌تراشی و هم برای روتراشی استفاده‌کرد و بهره‌برد.

عملکرد آن به اینصورت است که در ابتدا الماس بر روی یک هلدر بسته‌می‌شود و برای اینکه درجای‌خود ثابت باقی‌بماند، از پیچ در آن استفاده‌می‌شود. عملیات و فرآیندهایی همچون تراشکاری و براده‌برداری توسط دستگاه‌های معروفی تحت عنوان CNC انجام‌می‌گردند. الماس گام‌زنی دارای انواع‌مختلفی می‌باشد. و هرکدام از آن‌ها باید بتوانند ویژگی‌های قابل‌قبولی را ازخود نشان‌دهند تا در زمینه‌های‌مختلف با موفقیت عمل‌کنند.

الماس‌های‌گام‌زنی در انواع‌مختلفی وجوددارند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند در مواردمتعددی با یک‌دیگر در تفاوت باشند و در صنعت‌های‌متنوع، موردکاربرد قراربگیرند. این الماس‌ها در دونوع میلی‌متری و اینچی وجوددارد که نوع اینچی طرفداران‌بیشتری دارد.

الماس فرزکاری

ماده بکارگرفته‌شده در این ابزارها، یکی از سخت‌ترین ماده‌های موجود در جهان است. ابزارهای‌الماسی جزو پرکاربردترین ابزارهای صنایع‌فرزکاری و برشکاری هستند. الماس فرزکاری یکی از ابزارهای پرکاربرد می‌باشد که با نام‌های دیگری نظیر اینسرت فرزکاری یا تیغچه‌فرزکاری نیز شناخته‌شده می‌باشد.

این ابزار یکی از انواع الماس‌تراشکاری است و مناسب‌ترین ابزار برای براده‌برداری و برش‌کاری برروی فلزات است. در فرآیندباربرداری تیغچه‌فرزکاری یکی از مهم‌ترین اجزا می‌باشد که اگر بکارگرفته‌نشود عملا هیچگونه فرایندی انجام‌نمی‌شود. اینسرت فرزکاری در صنایع قابل‌تعویض است و درصورت خرابی‌قطعه می‌توان نمونه‌جدید را جایگزین‌کرد. کارایی‌های‌متنوع این ابزار آن را به پرکاربردترین و مقاوم‌ترین جنس در بازار تبدیل‌کرده‌است. بطوریکه در ترکیبات این محصول از سخت‌ترین ماده‌های جهان و از آلیاژفلزات سختی چون کارباید، تیتانیوم، مولیبدن و وانادیوم استفاده‌می‌شود. این ترکیبات فوق‌العاده درکنارهم محصولی را تولیدکرده‌اند که قابلیت باربرداری‌فلزات مختلفی همچون آهن، مس، برنج، آلومینیوم را دارا می‌باشد.

جنس اینسرت‌ها

جنس اینسرت‌تراشکاری انتخابی شما از اهمیت‌بالایی برخورداراست و کاربرد آن و اینکه برای استفاده بر روی چه فلزی مناسب‌است را مشخص‌می‌کند. اینسرت‌ها معمولا از جنس کاربیدتنگستن و سرمت(ترکیبی از سرامیک و فلزاتی مانند آهن، کروم، نیکل و تیتانیوم است) هستند. برخی مواددیگر که برای ساخت‌اینسرت از آن‌ها استفاده‌می‌شود، شامل نیتریدبورمکعبی که دارای استحکام بسیارزیادی است و ساییدگی کمی دارد. پلی‌کریستال‌ها که سخت‌ترین نوع ماده برای ساخت‌اینسرت است و ساییدگی‌کمی دارد. تنها اشکال پلی‌کریستال این‌است که به دلیل واکنش‌شیمیایی بالا نسبت به آهن به همراه استیل قابل‌استفاده‌نیست. همچنین الماس‌تراشکاری به دودسته دارای‌روکش و بدون‌روکش تقسیم‌بندی‌می‌شود. برای استحکام و دوام‌بیشتر، گاهی یک روکش نیز بر روی اینسرت‌ها تعبیه‌می‌شود که متداول‌ترین این روکش‌ها، سیمان است

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.