الماس جوشی و کاربرد آن-اسکای بیت

الماس‌جوشی

الماس جوشی و کاربرد آن-اسکای بیت

الماس‌‎جوشی چیست؟

الماس‌جوشی همانطور که از نامش پیداست، دارای ساختاری است که امکان جوشکاری را به ارمغان می‌آورد. این الماس‌ها با روش‌خاصی تولیدشده و در صنایع موردنیاز استفاده‌شود. به کاربردن الماس جوشی مستلزم رعایت اصول‌خاصی است.

از این الماس‌ها به صورت متنوع در بازار استفاده‌می‌شود و در برندهای متنوعی به فروش می‌رسد. عمده‌ترین و مشهورترین آن گورینگ آلمان و بهلر است در ضمن برند ایرانی این محصول نیز موجودمی‌باشد.

کاربرد الماس‌جوشی چیست؟

از ابزارهای گوناگونی که برای براده‌برداری قطعات مکانیکی وجوددارد، می توان به الماس جوشی و تعویض شو اشاره‌کرد. از الماس در چندین‌فرآیند ماشین‌کاری دیگر نیز استفاده‌می‌شود که برخی از آنها شامل فرز و آسیاب است.

قابلیت جوش‌پذیری و شکل‌دهی از جمله قابلیت‌های الماس‌جوشی بوده و به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد تا بتواند این نوع از الماس‌ها را شکل‌دهد و آنها را تیزکند. این الماس در تراش انواع فولاد با ضربه‌پذیری و تراش با طول‌بالا کاربرددارند.

علاوه‌بر این، تراشکاری الماس‌جوشی هنگامی که برای تولید اپتیک مادون‌قرمز استفاده‌می‌شود، بسیار موثراست. با استفاده از الماس‌جوشی می‌توان به کیفیتی دست پیداکرد که با سایر فرایندهای‌تراشکاری یا ماشینکاری ممکن‌نیست. این موارد تنها تعدادمعدودی از کاربردهای عملی این الماس است.

از الماس در چندین فرآیند ماشین‌کاری دیگر نیز استفاده‌می‌شود که برخی از آنها شامل فرز و آسیاب است. البته الماس‌جوشی گران است و این روند را برای شرکت‌های تولیدی تا حدودی محدود‌می‌کند. با اینحال الماس به عنوان یکی از سخت‌ترین مواد در جهان شناخته شده‌است و همین‌موضوع باعث‌می‌شود تا آنها در فرآیندهای‌مختلف صنعتی مفیدباشند.

البته این الماس گران است و این روند را برای شرکت‌های تولیدی تا حدودی محدودمی‌کند. با اینحال الماس به عنوان یکی از سخت‌ترین مواد در جهان شناخته شده‌است و همین موضوع باعث‌می‌شود تا آنها در فرآیندهای مختلف صنعتی مفیدباشند.

الماس جوشی

ترکیبات الماس‌جوشی

الماس‌های‌جوشی ترکیبی از کبالت، کارباید و سرامیک‌هاست. نوع ترکیب نشانگر این امر است که الماس مناسب کدام فلز است و برای انتخاب آن حتما باید از اطلاعات شرکت سازنده استفاده‌کرد.

برای استفاده از این الماس‌ها باید از گرید مناسب آن استفاده‌شود. مهمترین ترکیب در ساخت این نوع الماس ترکیب متریال و چگالی پودر آن است.

الماس در مجموع به چند گرید ذیل تقسیم‌می‌شوند :

P فولادهای گوناگون

این خانواده یکی از بهترین الماس‌های‌جوشی هستند که برای تراش بر روی فولاد استفاده‌می‌شوند. این نوع خود به چندگرو ه جزء تقسیم‌می‌شوند مانند P10 P20 P30 , P40

K چدن‌ها

مخصوص تراش فلزات‌چدنی می‌باشد و با حروف k شناخته‌می‌شود مانند K05 K10 K15 , K20

M استیل‌های آلیاژی

این گرید صرفا جهت براده‌برداری از روی استیل‌های سخت ساخته شده‌است .

لازم بذکر است که این گروه الماس‌ها با اینکه آلیاژی سخت و قوی و قابلیت براده‌برداری از استیل را دارند، درمقابل ضعف بسیاری بروی دیگر آلیاژها داشته. بطوریکه اگر در استیل استفاده‌نشود باعث ازبین‌رفتن الماس  می‌شود

H آهن‌های گوناگون

این گرید بسیار قوی و حتی معجزه‌گر هستند.

در صنعت این گروه را جادوگر می‌نامند گروه H به دلیل داشتن گریدهای مختلف مانند HB10 HS H1 H1S HSB10 HKU سوپرآلیاژ بوده و جهت تراش بلبرینگ و فلزهای‌سخت استفاده‌می‌شود.

صنعت‌کاران قدیم استفاده عمده‌ای از این نوع الماس‌ها می‌کردند و در میان بزرگان صنعت این الماس معروف به بغل راست و موشکی است.

فرق بین الماس‌جوشی و اینسرت

تفاوت عمده الماس‌جوشی با الماس‌های‌معمولی (اینسرت تراشکاری) در روش‌نصب روی هلدر تراشکاری و استفاده از آن است. اینسرت‌های تراشکاری بوسیله روبند هلدر بسته و محکم می‌شوند. اما الماس‌های جوشی بوسیله حرارت به هلدر متصل‌می‌شود و جدانمی‌گردد.

مشخصه‌های‌جوشی

الماس‌جوشی محصول عملیات همجوشی کاربید تنتالوم، کاربیدتیتانیوم و کاربایدتنگستن و … با نقطه‌ذوب بالا با کبالت است که بعنوان چسب مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این بایندر با تکنولوژی‌تولید بسیارپیشرفته و کنترل‌کیفی شدید توسعه یافته‌است.

یکی از مشخصه‌های آن سختی بالا دربرابر سایندگی و استحکام آن در دمای بالای‌محیط است. اگر آن را با فولادهای‌تندبر مقایسه‌کنیم خواهیم‌دید که خواص مکانیکی و مقاوم‌بودن آن دربرابر سایش‌حرارتی بسیار بالاتر است. برای تیزکردن الماس هرگز نباید آنرا به داخل‌آب فروبرد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.