بررسی ساختار و مقایسه بکس 6 پر و 12 پر

بکس 6پر و 12پر

بررسی ساختار و مقایسه بکس 6 پر و 12 پر

آچارها از ابزارآلاتی هستند که میتوانید آنها را در هرخانه و یا کارگاهی پیداکرد. آچارآلات انواع مختلفی دارند که یکی از آنها آچاربکس است. آچاربکس دارای انواع بکس 6پر و 12پر است.

آچار بکس چیست؟

آچاربکس جز آچارهای تک‌دسته هستند که دارای یک دسته و سری‌های قابل‌تعویض است. به علت شکل استوانه‌ای این نوع آچارها برای پیچ‌هایی که ته لوله یا جاییکه امکان چرخش دسته آچارهای معمولی وجودندارد، بکارمی‌روند. این نوع آچار بیشتر در باز و بسته‌کردن قطعات خودرو مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

جعبه بکس یکی از مهمترین ابزارهایی است که وجود آن دربین ابزارآلاتی که دارین ضروری‌است. این ابزارها در سایزها و ابعادگوناگون در بازار وجوددارند. این ابزار بیشتر در جهت تعمیر انواع وسایل‌نقلیه استفاده‌می‌شود به ویژه در زمان تعمیر موتورسیکلت. چرا که موتورسیکلت‌ها دارای فضاهای پر پیچ‌وخم زیادی هستند که لازمه تعمیر آن داشتن انواع‌مختلف آچاربکس است.

جعبه بکس‌ها امتیازاتی دارند که اهمیتشان را بالاتر از سایر آچارها قرارمی‌دهد. یکی از این فاکتورها تعداد پر در چرخ‌دنده‌شان است. به طوریکه تعداد پر بیشتر به معنی این‌است که دندان به شعاع چرخشی بیشتری نیازدارد.

بکس شش‌پر دارای انتهای دایره‌ای شش‌گوشه است و اغلب در 60درجه در اطراف یک دایره قرار گرفته‌است. بکس دوازده‌پر دارای یک انتهایی 12گوشه است و راس‌ها اغلب با زاویه 30درجه در اطراف دایره وجوددارند. ابزارتان زمانی درست کارمی‌کند که دقیقا بر روی اتصال‌دهنده مناسب قراربگیرد. اگر پیچ شما تا حدودی غیرمعمول است و دوازده‌پر است شما باید از بکس دوازده‌پر استفاده‌کنید. اگر پیچ شش‌پر است باید بکس شش‌پر بکارببرید. تطبیق نقاط بین ابزار و نوع‌پیچ به افزایش سطح‌تماس‌داخلی کمک‌می‌کند.

wrench

 

فرق بکس 6پر و 12پر

آچار بکس انواع بکس شش‌پر و دوازده‌پر را دارد. این نوع آچارها به دلیل استوانه‌ای‌بودن جهت بستن پیچ‌هایی که امکان چرخش دسته آچارهای معمولی در آنها وجودندارد، بسیارکاربردی است. در واقع در باز و بسته‌کردن قطعات خودرو و تعمیر موتورسیکلت‌ها این اچارها بیشتر به کارمی‌آیند. جعبه‌بکس یکی از مهمترین ابزارهایی می‌باشد که می‌بایست در لوازم و تجهیزات خود داشته‌باشید. چرا که دارای ویژگی‌هایی است که سایر آچارها ندارند. یکی از این موارد، تعداد پر در چرخ‌دنده‌شان است که سبب‌می‌شود دقیقا بر روی اتصال‌دهنده مناسب قرارگیرند.

مبطور معمول بکس 12پر برای تعمیرات سبک بسیارمناسب است درحالیکه پیچ‌وتاب‌های سنگین نیاز به استفاده از بکس شش‌پر دارد. در زمان استفاده از بکس شش‌پر احتمال سرخوردن یا خارج‌شدن آن از روی پیچ‌هایی که خیلی سفت و محکم‌اند کم است. دلیل این امر به ویژگی‌های آن مربوط می‌گردد.

 

ویژگی های بکس 6پر

اگر پیچ شش‌پر است باید بکس ۶پر بکاربرد.
ایده‌آل برای مشاغلی است که به نیروی‌زیادی نیازدارند.
احتمال سرخوردن یا خارج‌شدن آن از روی پیچ‌هایی که خیلی سفت و محکم‌اند، پایین می‌باشد.
دیواره محکم‌تری در مقایسه با نوع ۱۲پر دارد و احتمال اینکه درحین استفاده سربخورد بسیارپایین است.
بکس 6پر در مقایسه با نوع ۱۲پر، زاویه کمتری داشته و درنتیجه سبب افزایش سطح‌تماس در این نوع بکس می‌شود.
با سرپیچ به راحتی مماس‌شده و گوش‌های آن به خوبی با ضخیم‌ترین بخش پیچ درتماس خواهدبود. درنتیجه به تدریج موجب‌کاهش احتمال لغزش و دور گوشه‌های بست می‌گردد.

 

ویژگی های بکس ۱۲پر

به طور معمول جهت تعمیرات سبک بسیارمناسب است.
گوشه‌ها یا به اصلاح وجود پرهای اضافی باعث اتصال‌آسان بکس با بست‌ها می‌شود.
اگر پیچ ۱۲پر است، می‌بایست بکس ۱۲پر باشد. هرچند این نوع بست بسیارکم است.
برای استفاده در فضاهای تنگ نیز عالی هستند زیرا این امکان را دارند که از یک زاویه بیشتر به یک بست متصل‌شوند.
اگر سعی‌می‌کنید روی بستی کارکنید که به‌سختی دیده‌می‌شود یا به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن را ببینید، این مدل ایده‌آل است.

 

چه زمانی باید بکس را تعویض نمود؟

در ساخت بکس 6پر و 12پر معمولا از روکش کروم استفاده‌می‌نمایند. از روکش‌کروم، برای جلوگیری از زنگ‌زدن آنها استفاده‌می‌شود. همچنین استفاده از این روکش سبب‌می‌شود تا به راحتی بتوان آن را تمیزنمود. اما به مرورزمان لایه کروم از بین‌رفته و به این ابزار، تبدیل به ابزاری تیز می‌شود که نمی‌توان از آن استفاده‌نمود. در این صورت می‌بایست بکس جدیدی تهیه‌نمایید.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.