دریل ستونی و آشنایی با نحوه کار آن

دریل‌ستونی

دریل ستونی و آشنایی با نحوه کار آن

دریل ایستاده، عمودی، پایه‌دار یا دریل‌ستونی نوعی از دستگاه سوراخ‌کاری بر روی سطوح‌مختلف چوبی، پلاستیکی، فلزی و.. است که جزو گروه بزرگ دریل قرارمی‌گیرد. بسیاری از کاربران در خرید و تشخیص تفاوت‌های این نوع دریل‌ها بایکدیگر دچارتردید می‌شوند. براین‌اساس میخواهیم در این مقاله به معرفی این دریل بپردازیم.

دریل ستونی

 

دریل‌ستونی چیست؟

در بیشترمواقع سوراخ‌کاری با دریل‌ها امکان تغییرمسیر، دقیق‌نبودن و مهارنشدن قطعه‌کاری وجوددارد. برای جلوگیری از این مشکل و انجام سوراخ‌های دقیق روی میزکار دستگاه‌های نسبتابزرگی ساخته‌شده که کار ایجادحفره روی سطوح را با فشار و تمرکزبالایی انجام‌می‌دهد؛ نام این ابزار دریل‌ستونی است. در بازار به آن دریل‌ایستاده، عمودی، پایه‌دار نیز میگویند.

دریل‌ستونی مشابه یک دریل‌دستی میتواند با مته‌های مختلفی کارکند تا سوراخهایی با قطرمختلف ایجادکند. وجه‌تمایز دریل‌های‌ستونی با سایر دریل‌ها عدم امکان جابه‌جایی آن‌هاست که به صورت عمودی بر روی میز و یا بر روی زمین کارگاه‌های نجاری و کارخانه‌های‌صنعتی قرارمی‌گیرند. اغلب این نوع دریل‌ها مجهز به میز قابل‌تنظیم هستند که میز آن‌ها در ارتفاع‌های‌مختلف قابلیت قرارگیری و تنظیم دارد.

طراحی این ابزاربرقی به گونه‌ای است که درهنگام سوراخ‌کاری‌های‌دقیق نیازی به واردکردن‌نیرو و عدم‌لرزش‌دست ندارد و خود از دقت و قدرت‌مناسبی در سوراخ‌کاری برخورداراست. درواقع می‌توان گفت دقت و قدرت‌بالا از ویژگی‌های بارز و مهم دریل‌ستونی است.

برای استفاده از این دریل‌ها به محیط‌های کاری بزرگ احتیاج است، چراکه این دریل‌ها از وزن‌زیاد و ابعادبزرگی برخوردارهستند. به همین‌دلیل استفاده از این ابزاربرقی برای کاربردهای‌خانگی مناسب‌نمی‌باشد. چراکه این دسته هم هزینه‌بالاتری دارند و هم اینکه کارهای‌خانگی و عمومی را می‌توان با دریل‌معمولی انجام‌داد.

دریل پایه‌دار یا دریل‌ایستاده بیشتر برای کارهای سری‌کاری، تعداد بالای سوراخکاری در روز، انجام پروژه‌های ممتد و تکراری، دریل‌کاری روی چوب و فلز و غیره … استفاده‌می‌شود. اگر در کارگاه‌نجاری مشغول‌هستید و بصورت مرتب با چوب و فلز کارمی‌کنید، دریل‌ستونی گزینه‌ای‌مناسب برای شماست تا سوراخ‌کاری و خزینه‌زنی را برای شما آسان‌تر کند.

 

کاربرد دریل‌ستونی

دریل‌ستونی ابزاری است که خیلی‌بیشتراز حدتصور به کارتان می‌آید. برای مثال اگر بخواهید یک جالباسی بسازید، برای اینکه بتوانید تخته را بطوردقیق برای نصب چنگک های‌جارختی سوراخ‌کنید به این دریل نیازدارید.

ازجمله موارداستفاده از دریل‌عمودی:

  • قلاویزکردن
  • خزینه‌کاری
  • سوراخ‌کاری دقیق
  • جهت کنترل‌دقیق داشتن روی قطعه‌کار

 

اجزای دریل‌ستونی

برای این که قادر به سوراخ‌کاری منظم و باکیفیتی باشید، نیازاست از دریل‌ها به درستی بهره‌ببرید. در این قسمت اجزای یک دریل‌ستونی را به شما معرفی خواهیم‌کرد تا درهنگام‌کار با این ابزار اجزای‌متفاوت آن را بشناسید و پروژه‌کاری خود را با دقت‌بیشتری به پایان برسانید

 

 

اسپیندل: ازمهمترین اجزای دریل‌ستونی است که به عنوان یک عضوچرخشی در دریل‌ستونی قابلیت تنظیم‌سرعت دارد. به روی این قسمت میتوان مته‌ها را نصب‌کرد و سرعت‌آن بسته به نوع‌مته نصب‌شده از ۲۰ تا ۴۰۰۰ دوردردقیقه متغیراست.

اهرم‌ها: باوجود اهرم‌ها گردش قطعه‌کار بر روی میزکار به آسانی انجام‌می‌شود. همچنین قابلیت افزایش میزان‌قدرت از مزیت‌های دیگر وجود اهرم‌ها می‌باشد. درواقع در دریل‌ستونی نیازی‌نیست که فرد دست خودرا تکان‌دهد، بلکه این کار توسط اهرم انجام‌می‌شود.

سه‌نظام: قسمتی از دریل‌ستونی که مته درون آن قرارمی‌گیرد، سه‌نظام است. این قسمت را می‌توان نسبت به مته موردنظر و یا قطعه‌کار تغییرداد.

کله‌گی: به بخش‌بالایی دریل‌ستونی کله‌گی گفته‌می‌شود. دو فلکه و یک تسمه در داخل آن وجوددارد که یک فلکه به الکتروموتور و فلکه دوم به محوردریل وصل شده‌است.

تسمه: اتصال دو فلکه به یکدیگر توسط تسمه انجام‌می‌شود. همچنین این قسمت مسئولیت انتقال‌حرکت را بعهده دارد.

عمق‌سنج: مشخص‌کردن عمق سوراخ‌کاری به میزان دلخواه با استفاده از عمق‌سنج  صورت‌می‌گیرد.

میزکار: بخش‌مهم دیگر از دریل‌ستونی را میزکار تشکیل‌می‌دهد. این میز به دوصورت ثابت و گردشی موجوداست و باتوجه به نوع نیازتان انتخاب‌می‌شود. ارتفاع میزکار نیز درصورت نیاز قابل‌تنظیم است به گونه‌ای که می‌توان آن را به سه‌نظام دریل نزدیک و یا دورکرد.

پایه و بدنه: این دوقسمت برای نگهداشتن دریل‌ستونی استفاده‌می‌شوند و معمولا پایه‌ها بر روی زمین محکم‌می‌شوند.

 

نحوه‌ی کار دریل‌ستونی

مکانیزم حرکتی یک دریل‌ستونی براساس یک سیستم‌چرخشی به نام اسپیندل طراحی شده‌است. در این دریل مته بر روی سه‌نظام که در انتهای اسپیندل قراردارد، نصب‌می‌شود و حرکت آن به صورت عمودی و به وسیله یک دسته دوار کنترل‌می‌شود. این مکانیزم باعث سوراخ‌کاری دقیق برروی سطوح‌مختلف خواهدشد و کیفیت انجام‌کار را بالا خواهدبرد. علاوه‌براین دریل‌های‌عمودی مجهز به مکانیزم توقف‌عمق هستند که امکان سوراخ‌کاری با عمق‌ثابت را برای کاربر فراهم‌می‌کنند.

 

معایب و مزایای دریل‌های‌ستونی

  • طراحی ثابت
  • سنگین وزن
  • دارای ابعاد بسیاربزرگ

 

  • دارای دقت‌بالا در سوراخ‌کاری
  • قدرت‌بالا به دلیل داشتن موتوربزرگ‌تر
  • دارای صفحه‌ثابت و محکم و عدم‌انحراف دستگاه و قطعه‌کار

 

نکات انتخاب دریل‌ستونی

در زمان انتخاب و تهیه یک دریل‌ستونی باید فاکتورهای مهمی را موردتوجه قراردهید تا بهترین‌گزینه را مناسب با نیازخود خریدنمایید. درادامه به بررسی نکات‌مهم در انتخاب این دستگاه خواهیم‌پرداخت:

نوع دستگاه:

دریل‌های‌عمودی به صورت عمده در دونوع رومیزی و ثابت (زمینی) دربازار موجودمی‌باشند. دریل‌های‌رومیزی از وزن سبک‌تر و ابعاد کوچکتری برخوردارند که درنتیجه حمل‌ونقل آسان‌تری نیز دارند. مدل‌های‌ثابت یا زمینی باوجود آن که سنگین‌تر هستند و حمل‌ونقل آن‌ها کمی دشواراست، اما قدرت بیشتری دارند.

سرعت:

اکثر دریل‌های‌ستونی می‌توانند با سرعت‌های‌مختلف کارکنند تا امکان سوراخ‌کاری در سطوح‌مختلف برای کاربر فراهم‌شود. توجه داشته‌باشید که برای سوراخ‌کاری موادسخت‌تر می‌بایست سرعت مته پایین‌تر باشد. سرعت در این دریل‌ها به وسیله جابه‌جاکردن تسمه در قرقره‌های بالای دستگاه انجام‌می‌شود.

توان:

همانطورکه مشخص‌است هرچه توان دریل عمودی بالاتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر است و قابلیت سوراخ‌کاری موادسخت‌تری را دارد. پس می‌بایست برای بررسی توان این دستگاه میزان وات آن را درنظر بگیرید.

سایز:

سایز سه‌نظام در دریل‌های‌ستونی با قدرت موتور رابطه‌مستقیم دارد و هرچه سایز سه‌نظام بزرگ‌تر باشد، موتور قوی‌تر و اجزای دریل‌ستونی نیز بزرگتر می‌شوند. هرچه سایز سه‌نظام کوچک‌تر باشد دریل‌های‌ستونی ارتفاع و چثه کوچک‌تری خواهندداشت و بر روی میز گذاشته‌می‌شوند.

قابلیت تنظیم میز:

میز آن قسمتی از دستگاه است که قطعه‌کار بر روی آن قرارمی‌گیرد و معمولا در اکثر دریل‌های‌ستونی امکان تنظیم میز در ارتفاع‌مختلف وجوددارد. همچنین در برخی مدل‌های آن می‌توان میز را به طرفین و تا زاویه ۴۵درجه چرخاند و در مدل‌های پیشرفته‌تر تا ۳۶۰درجه امکان چرخش فراهم‌می‌شود تا امکان سوراخ‌کاری در زوایای‌مختلف برای کاربر فراهم‌شود. نمونه‌ای از این دریل‌ها نیز به چراغ LED مجهزهستند که به عنوان یک راهنما عمل‌کرده و محل‌دقیق ایجاد سوراخ را نمایش‌می‌دهند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.