زاویه سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

زاویه‌سنج

زاویه سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه بسیاری از قطعات و ابزارهایی که در صنایع مختلف موردنیاز هستند نیازمند داشتن دقتبالا و ظرافت بسیار زیادی میباشند. این امر به این معناست که ساختن این نوع از قطعات، به همان میزان به ابزار اندازه‌گیری دقیق نیازمنداست. اگر با اندازه‌گیری‌های دقیق در کارخود سروکار داشته‌باشید، احتمالاً نام زاویه‌سنج به گوشتان خورده‌است.

زاویه‌سنج

یکی از ابزارهای مهم برای اندازه‌گیری زاویه‌های قطعات‌مختلف و منتقل‌کردن اندازه‌گیری‌های انجام‌شده به قطعه موردنظر می‌باشد. زاویه‌سنج یک ابزار اندازه‌گیری ساده و در عین‌حال بسیارکاربردی است. همانطور که از نام آن پیداست برای اندازه‌گیری زوایای‌مختلف به کار گرفته‌می‌شوند.

این ابزار کارآمد از یک نقاله و یک خط‌‌کش متصل به هم ساخته‌شده که در آن خط‌کش توسط یک پیچ به مرکزنقاله متصل شده‌است. برای جلوگیری از تغییرشکل و زنگ‌زدگی، آنها را از جنس فولادضدزنگ میسازند. تا بتوان از آنها در شرایط‌کاری گوناگون به راحتی استفاده‌کرد. ابعاد و اندازه این ابزار در بازار بسیارمتنوع است و معمولا براساس طول خط‌کش تفکیک‌می‌شوند.

زاویه‌سنج می‌تواند براساس نیروی‌گرانش، زاویه‌شیب یک سطح و یا زاویه‌موجود در گوشه‌های داخلی و یا خارجی یک قطعه‌خاص را اندازه‌گیری کند. همچنین در تعیین ارتفاع سطح‌شیب‌دار نیز مورداستفاه قرارمی‌گیرد. این ابزار در صنعت چوب و نجاری، کابینت‌سازی و کار با ام‌دی‌اف، طراحی دکوراسیون داخلی، نصب کف‌پوش و دیگر صنایع کاربرد دارد.

 

کاربرد زاویه‌سنج

کاربرد این ابزار بسیارگسترده است و  در زمینه‌های‌مختلفی مورداستفاده قرارمی‌گیرند. نمونه‌ای از کاربرد آن در نقشه‌کشی است که برای کشیدن‌خطوط با زوایای معین بکار گرفته‌می‌شوند.

از این ابزار می‌توان برای فارسی‌بر کردن و برش پروفیل‌های‌مختلف نیز استفاده‌کرد. به این صورتکه ابتدا زاویه‌دلخواه را بر روی آن تنظیم‌کرده و سپس با انطباق زاویه‌سنج بر روی پروفیل، خط‌برش را ایجادمی‌کنیم و طبق آن پروفیل را برش‌میزنیم. همچنین می‌توان از آن برای اندازه‌گیری زوایای نا‌معلوم استفاده‌کرد.

 

انواع زاویه‌سنج و نحوه‌کار با آن

زاویه‌سنج‌ها را به طورکلی میتوان برحسب دقت آنها دسته‌بندی کرد. براین‌اساس سه نوع زاویه‌سنج وجوددارد که عبارتنداز:

 

زاویه‌سنج ساده یا نقاله‌ای

زاویه سنج

این نوع زاویه‌سنج، شباهت بسیارزیادی با نقاله‌هایی دارد که معمولاً در درس هندسه در مدارس مورداستفاده قرارمی‌گیرند و از دوبخش نقاله 180درجه‌ای و یک دسته فلزی تشکیل‌شده‌اند. دسته‌فلزی میتواند تقسیم‌بندی و عددگذاری شده‌باشد و یا هیچگونه درجه‌بندی، نداشته‌باشد.

این دسته فلزی به قسمت نقاله‌ای زاویه‌سنج ساده متصل‌میشود و نوک پیکان آن، اندازه زاویه موردنظر را نمایش‌می‌دهد. دقت اندازه‌گیری آن 1درجه است و انواع آن به شرح‌زیر است:

نقاله فلزی اینسایز کد 180-4799

نقاله فلزی اینسایز کد 85-4780

 

نحوه‌کار

از مزیت‌های مهم زاویه‌سنج‌ها نحوه‌کار با آنهاست که بسیارساده و بی‌دردسر است. برای اندازه‌گیری یک زاویه‌مجهول توسط این ابزار کافیست تا پیچی که خط‌کش را به نقاله متصل‌کرده کمی بازکنید تا به راحتی حرکت‌کنند.

سپس یک ضلع موردنظر را با لبه‌نقاله و ضلع‌دیگر را با لبه‌خط‌کش منطبق‌کنید. سپس پیچ را سفت‌کنید تا خط‌کش و نقاله ثابت‌شوند و تغییری در اندازه‌نهایی ایجادنشود. درنهایت باتوجه شاخصی که در انتهای خط‌کش قرا دارد، زاویه به دست آمده از روی نقاله را ثبت‌کنید.

کشیدن خطوط با زاویه‌های مشخص نیز فرایندی‌مشابه است. برای این کار ابتدا شاخص خط‌کش را در راستای زاویه موردنظر بر روی نقاله تنظیم‌کنید. سپس پیچ آن را ببندید تا زاویه ثابت‌بماند. درنهایت زاویه‌سنج را در محل موردنظر قراردهید و علامت‌گذاری کنید.

 

زاویه‌سنج دیجیتال

زاویه سنج

زاویه‌سنج دیجیتال نسبت به انواع دیگر، از دقت و حساسیت‌بالاتری برخورداراست. بنابراین زاویه‌ای بدون اشتباه را روی‌کار نشان خواهدداد. ازطریق این ابزار می‌توان برش و تغییرات میلی‌متری روی قطعات ایجادکرد؛ زیرا دقت تفکیک بالایی تا 0.01 دقیقه را نشان‌می‌دهد.

همچنین امکان اندازه‌گیری را به صورت درصد یا درجه نیز فراهم‌می‌کند. بااستفاده از این ابزار می‌توان کنترل‌کافی روی زاویه انحراف سطوح افقی و عمودی با جهات‌مختلف داشت. همچنین برای ایجاد برش‌های بسیاردقیق، برش زوایای دقیق قطعات ظریف مانند چرخ‌دنده‌ها و تنظیم دقیق زاویه چرخ اتومبیل در صنعت‌خودروسازی استفاده‌می‌شود.

نحوه‌کار

زاویه‌سنج دیجیتال نسل‌جدید نوع ساده هستند که اندازه‌گیری با آن بسیار دقیق‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر خواهدبود. در این نوع دیگر نیازی به خواندن زاویه از روی نقاله نیست و این مقدار به راحتی از روی صفحه‌نمایشگر قابل‌مشاهده خواهدبود. عددی که صفحه نمایشگر نشان‌می‌دهد زاویه بین دو خط‌کش است که به شما این امکان را می‌دهد تا زاویه هرآنچه که می‌خواهید را اندازه‌گیری‌کنید.

در قسمت اتصال دو خط‌کش همانند نوع ساده، یک پیچ برای ثابت‌نگهداشتن زاویه در قرارگرفته که کار با آن را بسیارساده‌تر می‌کند. در اکثر زاویه‌سنج‌های دیجیتال دودکمه را مشاهده‌می‌کنید که یکی برای روشن و خاموش‌کردن و دیگری برای صفرکردن صفحه‌نمایشگر است.

امروزه تنوع نوع دیجیتال در بازار بسیارزیاد است و بطورطبیعی نسبت به انواع ساده آن قیمت بالاتری دارند. اما باتوجه به همین تنوع می‌توانید با درنظرگرفتن بودجه و دقت موردنیازخود به سراغ تهیه یک زاویه‌سنج مناسب بروید.

 

زاویه‌سنج ذره‌بینی

زاویه سنج

زاویه‌سنج ذره‌بینی نسبت به انواع‌دیگر پیچیده‌تر است اما دقت بسیاربالا 12درجه یا 5دقیقه دارد(که دقت 2دقیقه نیز در بازار موجوداست). از این ابزار در انجام پروژه‌هایی مانند پرو‌ژه‌های عمرانی برای اندازه‌گیری زوایای‌مختلف استفاده‌می‌شود. به زاویه‌سنج ذره‌بینی، یونیورسال نیز گفته‌می‌شود.

این ابزار از یک صفحه درجه‌بندی شده، ورنیه، تیغه یا پایه تشکیل شده‌است که صفحه درجه‌بندی شده، مقدار دقیق زاویه را اندازه‌گیری‌می‌کند. ورنیه مقداردقت یا دقیقه‌زاویه را تا یک دوازدهم‌درجه نشان‌می‌دهد.

نحوه‌کار

برای کاربا این نوع، قطعه و یا جسم و سطح موردنظر، بین تیغه و پایه زاویه‌سنج قرارمی‌گیرند و مقداردرجه از روی نقاله خوانده‌می‌شود، مقدار دقیقه نیز از روی قسمت ورنیه این ابزار به دست‌می ‌آید.

 

زاویه‌سنج ساعتی

همانطورکه از اسمش مشخص است از یک صفحه درجه‌بندی و عقربه تشکیل شده‌است. این زاویه‌سنج امکان تفکیک 5دقیقه را روی سطح‌کار دارد که به راحتی می‌توان با عقربه و درجه مشخص‌شده، مقدار زاویه را خواند. نحوه درجه‌بندی این ابزار به اینصورت است که صفحه بزرگ ساعت 120 قسمتی می‌باشد که هرفاصله آن 5دقیقه را نشان‌می‌دهد. از این رو، هر دور صفحه بزرگ این زاویه‌سنج 10درجه را نشان‌می‌دهد. همچنین صفحه‌داخلی ساعت چهارقسمت 90درجه‌ای دارد که هر خط یا واحد آن یک درجه را نشان‌می‌دهد، درنتیجه صفحه داخلی آن  360درجه می‌باشد. کاربرد آن در کارها و فعالیت‌های‌صنعتی مانند جوشکاری، قالب‌سازی، تراشکاری و غیره است.

 

زاویه‌سنج چندضلعی

ابزاری خاص با قابلیت و توانایی بالا برای برش‌های دقیق و رسم اشکال‌هندسی مختلف است. از این ابزار برای تنظیم زاویه‌برش انواع قطعات فولادی، چوبی، پلاستیکی و غیره استفاده‌می‌شود. با این ابزار می‌توان زاویه‌برش تیغ‌اره را در دستگا‌ه‌های متفاوت تنظیم‌کرده تا اشکالی مانند مربع، شش‌ضلعی، هشت‌ضلعی و اشکال زاویه‌دار دیگر را تولیدکرد. به اینصورت که باید تیغه را برای برش با زاویه‌های موردنظر آماده و تنظیم‌کرد. پس از تنظیم زاویه‌سنج می‌توان برش قطعه‌کار را با زاویه موردنظر انجام‌داد و برش‌ها را به هم متصل‌کرد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.