معرفی ساعت اندیکاتور و روش کار با آن

ساعت اندیکاتور

معرفی ساعت اندیکاتور و روش کار با آن

اندازه‌گیری‌دقیق با استفاده از ابزارهای مختلف در صنایع دارای اهمیت‌بسیاری است و به همین‌علت ساعت‌های اندیکاتور و ساعت‌های شیطونکی با کاربردهای مختلف به بازار عرضه‌شده است. ویژگی‌های این نوع ساعت‌ها و همچنین کاربرد آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه‌ی‌کار با آن‌ها داشته‌باشد.

ساعت اندیکاتور

 

ساعت‌اندیکاتور چیست؟

ساعت اندازه‌گیری یا ساعت اندیکاتور یکی از پرمصرف‌ترین انواع ابزارهای اندازه‌گیری دقیق و تجهیزات ابزاردقیق است که درتمام مراحل ماشین‌کاری، تراشکاری یا فرزکاری استفاده‌می‌شود. این ابزار در انواع مختلفی مانند ساعت شیطانکی، آنالوگ (عقربه‌ای) و دیجیتال در بازار وجوددارند.

ساعت اندیکاتور ابزاری مهم برای اندازه‌گیری خلاصی طول هرقطعه است. همچنین تاب و انحنای موجود در قطعات مختلف را می‌تواند اندازه‌گیری‌کند. این ابزار دارای دقت‌بالایی است و می‌تواند از 0.01 الی 0.002 را اندازه‌گیری نماید. اغلب ساعت‌های عرضه‌شده به بازار برحسب اینچ و میلی‌متر مدرج‌شده‌اند که قابلیت اندازه‌گیری با این دو مقیاس را امکان می‌سازد.

این ساعت حساسیت بالایی در اندازه‌گیری تغییر انحنا در سطح‌کم دارد و به‌همین علت روش‌های متفاوتی برای کار با آن بیان‌شده است. بیشترین کاربرد این ساعت را می‌توان در الایمنت کوپلینگ ها دانست، زیرا بادقت بالای آن منجر به اندازه‌گیری درست می‌گردد.

تفاوت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی:

ساعت شیطانکی یکی از انواع ساعت‌های اندازه‌گیری است که برای هم‌راستاکردن یا الایمنت دوقطعه استفاده‌می‌شود. یا برای نصب شفت و یا کوپلینگ موتور مورداستفاده است و یا برای ترازکردن و سنجش اختلاف‌سطح دوقطعه.
تنها تفاوت ساعت شیطانکی با ساعت‌های اندیکاتور نوع میله پراب آنها است. در ساعت اندیکاتور میله اندازه‌گیری به صورت عمودی بالا و پایین رفته و عقربه را بوسیله چرخ‌دنده به حرکت درمی‌آورد. ولی در ساعت‌های شیطانکی میله‌اندازه‌گیری به صورت حرکت‌شعاعی است که برای استفاده دربرخی از موارد کاربرد بسیاربهتر و دقیق‌تری دارد. به عنوان‌مثال برای اندازه‌گیری دوپهنی یا میزان بیضی‌بودن یک شفت گرد از ساعت شیطانکی استفاده‌می‌کنند

کاربرد ساعت اندیکاتور

از ساعت اندیکاتور برای اندازه‌گیری در ماشینکاری و تراشکاری استفاده‌می‌شود. برای اندازه‌گیری اختلاف‌سطح یک یا دوقطعه، یا برای کوپل‌کردن و هم‌راستاکردن دوشفت و قطعه استفاده‌می‌شود. همچنین برای اندازه‌گیری و سنترکردن قطعه‌ی غیرگرد روی چهارنظام‌تراش و یا برای سنجش تخت و ترازبودن قطعه‌ی بسته‌شده روی گیره و یا سطح‌کارگیر دستگاه‌فرز کاربرددارد. در موارد دیگرمیتوان برای تشخیص میزان لنگی یک محور، اندازه‌گیری ناهمواری سطوح، کالیبره‌کردن مکانیزم‌های گوناگون و… استفاده‌کرد.

 

ویژگی ساعت‌های اندازه‌گیری

مزایای ساعت‌های اندازه‌گیری

  • اندازه‌های‌کوچک را در مقیاس‌بزرگ نشان‌می‌دهند.
  • درمقابل تغییراندازه حساس هستند.
  • نیروی‌دست شخص‌اندازه‌گیر در مقدار اندازه اثر نمی‌گذارد.
  • حرارت‌دست به سیستم منتقل‌نمی‌شود.
  • خطای چشمی کمتر است.
  • کارکردن با آن‌ها ساده‌تر است.

 

معایب ساعت‌های اندازه‌گیری

  • در مقابل ضربه خیلی حساس هستند.
  • دامنه اندازه‌گیری آن‌ها محدود است.
  • قیمت آن‌ها گران است.

 مکانیزم ساعت اندازه‌گیری

ساعت اندازه‌گیری (اندیکاتور)دارای مکانیزم چرخ دندانه است، به واسطه درگیری چرخ دندانه ها حرکت ازمیله لمس‌کننده ساعت به عقربه منتقل‌می‌گردد. عملکرد آن به گونه‌ای‌است که درامتداد میله لمس‌کننده دندانه‌هایی وجوددارد و با چرخ دندانه ساده درگیرمی‌شود. امتداد چرخ دندانه نیز با عقربه روی صفحه‌ساعت درگیر است. باحرکت خطی میله لمس‌کننده چرخ دندانه درگیر با آن به چرخش درامده و عقربه مقدار تغییرات را باتوجه به دقت‌ساعت نشان‌می‌دهد. برای آنکه میله لمس‌کننده همیشه آماده برای عمل‌کنترل باشد، فنر حلزونی در داخل‌محفظه آن تعبیه شده‌است که می‌تواند عمل برگشت میله لمس‌کننده را انجام‌دهد.

ساعت اندیکاتور

انواع برندهای موجود در بازار:

در بازار انواع برند ساعت اندازه‌گیری وجوددارد که هرکدام گستره متفاوت و دقت‌اندازه‌گیری مختلفی دارند. اهمیت انتخاب یک ساعت اندیکاتور خوب زمانی بیشترمی‌شود که برند آن روی کیفیت و دقت تأثیرگذارباشد و همچنین بتوان از آن به مدت‌طولانی استفاده‌نمود.

  • برند میتوتویو: این برند با استناد به گزارش Forbes رتبه‌اول‌جهانی درزمینهٔ ابزارآلات اندازه‌گیری در طیف‌صنعتی دارد. همچنین این شرکت دارای گستره وسیع‌تری از ابزارآلات اندازه‌گیری ابعادی شامل سطح و طول و عمق را نسبت به برندهای همسان می‌باشد.

برند Mitutoyo ژاپنی انواع مختلفی از ساعت اندیکاتور را به بازار عرضه‌کرده که از آن‌ها به‌عنوان دقیق‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری نام‌برده‌اند.

  •  برند گوانگلو: یکی از بهترین ساعت‌های اندیکاتور که به بازار عرضه‌می‌شود از شرکت گوانگلو می‌باشد. این شرکت چینی کیفیتی تضمین‌شده دارد که به بازار عرضه نموده‌است. گواهی کالیبراسیون ساعت اندیکاتور در این برند نشان از سطح‌کیفی بالای محصولات آن دارد و باعث‌شده برند گوانگلو به یکی از بهترین شرکت‌ها در بازار ابزارهای اندازه‌گیری تبدیل نموده‌است.
  • برند آکاد: این برند نیز محصولاتی باکیفیت جهت اندازه‌گیری به بازار عرضه نموده‌است که ساعت‌های اندیکاتور یکی از آن محصولات است. قیمت ساعت‌های آکاد مناسب‌بوده و با ضمانت‌نامه‌ی سلامت کالایی که دارد جزو بهترین‌های ابزار اندازه‌گیری در بازار می‌باشد.

برای خرید ساعت اندازه‌گیری به چند نکته‌مهم توجه داشته‌باشید:

اول نوع نمایش ساعت را مشخص‌نمایید که نیاز به خرید ساعت اندیکاتور دیجیتال دارید یا ساعت اندیکاتور. تا بتوانید از بین هرکدام از این مدل‌ها ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی مناسب کارخود را خریداری‌نمایید.
کار با ساعت‌های اندیکاتور دیجیتال راحت‌تر از ساعت‌های عقربه‌ای است و خواندن ساعت‌های دیجیتال می‌تواند سریع‌تر و راحت‌تر باشد و به همین‌دلیل دقت در خواندن نیز بالاترمی‌رود.

از مهمترین ویژگی‌های ساعت اندازه‌گیری دقت آن است که براساس دوواحد اینچی و میلی‌متری در بازار وجوددارند و در واحد میلی‌متر از 001/0 ، 002/0 میلی‌متر وجوددارند تا 1/0میلی‌متر. که این نیز براساس دقت‌لازم در تولید و ماشین‌کاری قطعات انتخاب‌می‌شود و همین دقت‌ها نیز در واحد اینچی نیز وجوددارند.

دقت یک ساعت در تعیین دقت ساخت قطعات‌تولیدی رابطه‌مستقیم دارد و هرچقدر دقت ساعت‌اندیکاتور بیشترباشد قطعات نیز بادقت‌بیشتری تولید و ماشین‌کاری می‌شوند.

نوع ساعت را مشخص‌نمایید که ساعت شیطونکی نیازدارید یا ساعت‌اندیکاتور. درحالیکه این دونوع ساعت اندازه‌گیری در کارکرد تفاوت‌چندانی باهم ندارند ولی درهنگام‌کار هریک از این ساعت‌ها برای انجام کارخاص خود طراحی‌شده‌اند. برای سنجش صافی‌سطح دوقطعه یا ترازبودن سطح‌قطعه و سنجش میزان تابیدگی یا پیچیدگی‌قطعه بهتراست از ساعت شیطانکی استفاده‌شود.

مارک و برند ساعت اندازه‌گیری ازموارد تعیین‌کننده درکیفیت، دقت و البته قیمت هر ساعت اندازه‌گیری است و هرچقدر مارک و برند معروف‌تر و باکیفیت‌تری باشد قیمت و کیفیت آن نیز بالاتر می‌باشد.

بازه‌ی سنجش یا دامنه‌اندازه‌گیری ساعت را مشخص‌نمایید. ساعت‌های اندازه‌گیری بازه‌های مشخصی دارند که بنا به نیازشما میتوانید بازهای مختلف را انتخاب‌نمایید ساعت‌های اندازه‌گیری در دو واحد اینچی و متریک (میلی‌متری) وجوددارند که در واحد میلی‌متر از 0 تا 1 میلی‌متر و تا 100 میلی‌متر و بیشتر هم وجوددارند و در واحدهای اینچی نیز باتوجه به دامنه اندازه‌گیری موردنیاز از کسری از اینچ وجوددارند تا دو، سه یا چند اینچ.
در انتخاب ساعت اندیکاتور به حجم و اندازه قطعاتی که روی آنها کار می‌کنید توجه‌نمایید تا ساعت با دامنه اندازه‌گیری مناسب را خریداری‌نمایید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.