میخکوب چیست و روش کار با آن

دستگاه میخکوب

میخکوب چیست و روش کار با آن

در دنیای‌امروز به‌غیراز میخکوب‌ها، ابزارهای بسیارزیادی تولید و روانه بازار شده‌اند. که با برخورداری از یکسری ویژگی‌های ارزشمند به خوبی جایگزین ابزارهای‌دستی شده‌اند. میخکوب‌ها یا تفنگ‌های میخکوب از جمله ابزارهایی‌هستند که در این دسته‌بندی قرارمی‌گیرند.

میخکوب‌پنوماتیک یکی از ابزارهای مفیدی است که امروزه جایگزین چکش شده‌است. این ابزار نسبت به نوع برقی یا شارژی آن ساختار ساده‌تری دارد. به‌خاطر همین سادگی و راحتی کار با آن طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. عمرمفید این نوع از ابزارها معمولا بیشتر از انواع برقی و شارژی آن است. با همه مزایایی که این نوع از ابزار دارد، به علت اینکه باید همراه با کمپرسورهوا و شلنگ آن استفاده‌شود، گاها دست‌وپاگیر است.

میخکوب‌بادی، یکی از تجهیزات‌بادی درصنعت بوده که به وسیله قدرت‌باد، می‌تواند میخ را به‌خوبی در سطح مقطع موردنظر واردکند.

تفنگ‌میخکوب و کاربرد آن

ابزاری است که جهت اتصالات به کار گرفته‌می‌شود و می‌تواند میخ را بخوبی در سطح مقطع موردنظر واردکند. تفنگ‌های‌میخکوب انواع‌مختلفی داشته و بسته به نوع نیاز می‌توان برندهای گوناگونی از آنها را از بازار تهیه‌کرد. برخی مدل‌ها برای کارهای سنگین و پرفشار طراحی‌شده‌اند و برخی‌دیگر برای کارهای سبک‌تر مناسب هستند. میخکوب را براساس توان و نوع‌کاربرد هم دسته‌بندی می‌نمایند. منبع قدرت میخکوب قابلیت جابه‌جایی ابزار و نوع کار آن را تعیین‌می‌کند.

جهت اطلاعات‌بیشتر در رابطه با میخکوب و کاربردآن میتوان‌گفت که در کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی چنانچه بخواهیم انواع قطعات را به سطوح‌بتنی متصل‌کنیم تفنگ‌های‌میخکوب و میخ و چاشنی میخکوب می‌توانند نیازما را به‌خوبی برطرف‌کنند.

میخ‌کوب‌ها با چاشنی کارمی‌کنند؛ یعنی برای آنکه بتوان انواع‌میخ را به کمک تفنگ‌میخکوب پرتاب‌کرد از چاشنی استفاده‌می‌شود.

 

ازجمله کاربرد میخکوب میتوان به مواردزیر اشاره‌کرد:

  1. سیستم‌های برقی و مکانیکی
  2. نصب انواع دیوار سبک و دکوراسیون‌داخلی یا اصطلاحا کناف
  3. اتصالات‌موقت و دایمی در کارگاه‌های ساختمانی و عمرانی
  4. متصل‌کردن پلیت‌ها و انواع صفحات و سازه‌ها به تیرآهن‌ها و بتن‌ها
  5. نصب زائده‌های‌برشی و انواع ورق‌های فلزی در سقف‌های عرشه‌فولادی و کامپوزیت
  6. نصب انواع توری‌های فلزی و پوشش‌های ایزولاسیون به بتن و مصالح‌دیگر

 

میخکوب

مزیت استفاده از تفنگ‌میخکوب چیست؟

ازجمله مزایای تفنگ‌های‌میخکوب آن است که:

نیازی به برق و هوا ندارند و امکان استفاده از آنها در کلیه مکان‌ها برای کاربران فراهم‌است.

قادراست انواع میخ‌های ضخیم موجود در بازار را هم به‌خوبی پرتاب‌کند.

کوبیدن میخ با میخکوب، نه تنها از روش دستی آن سریع‌تر است، بلکه برای دست و مچ شما نیز راحت‌تر است. چراکه با استفاده از میخکوب، از فشار زیادی که بر دست‌ها و بازوهای نجاران واردمی‌گردد، کاسته می‌شود.

تفنگ‌های‌میخکوب را می‌توان از جنبه‌های مختلفی موردبررسی قرارداد یکی از موضوعاتی که موردتوجه بسیاری از افراد قرارمی‌‌گیرد انرژی لازم برای کارکردن با تفنگ‌های‌میخکوب است.

 

انواع میخکوب

انواع مختلف میخکوب براساس منبع قدرت تقسیم‌بندی می‌شوند: پرمصرفترین آنها میخ‌کوب‌های بادی و سپس برقی و شارژی می‌باشند، همچنین تفنگ‌های میخ‌کوب که به وسیله چاشنی کارمی‌کنند. میخکوب‌ها کاربردهای بسیاری دارد و ازنظر سایز در دودسته بزرگ و کوچک جای‌دارند.

میخکوب بزرگ: تفنگ‌میخکوب بزرگ برای کارهای فنی و تکنیکی و درکل کارهای بزرگ‌تری مثل نصب‌قطعات سقف‌کاذب استفاده‌می‌شود. روشن‌است که تهیه تفنگ میخکوب‌های بزرگ‌تر نسبت به مدل‌های کوچک‌تر هزینه‌بیشتری می‌طلبد؛ اما در عوض این نوع میخکوب‌ها به کاربران این اجازه را هم می‌دهند که با خرید لوازم‌یدکی مناسب، طول‌عمر و کاربرد این ابزارآلات را توسعه‌دهند.

میخکوب‌های بزرگ معمولاً بادی هستند، به این معنی که از هوای فشرده‌شده که ازطریق یک شلنگ‌هوا به آن منتقل‌می‌شود، استفاده‌می‌کند تا میخ را برروی سطح‌ موردنظر ما بکوبد.

میخکوب کوچک: تفنگ‌میخکوب کوچک برای انجام کارهایی کوچک و سبک مثل کار با چوب و نجاری‌های سبک مورداستفاده قرارمی‌گیرد. مثلاً اگر کسی درحال تعمیر یک صندلی یا نصب‌کردن یک تاج بر روی آن باشد باید برای کوبیدن میخ‌ها از یک تفنگ میخکوب کوچک استفاده‌کند.

میخکوب‌های‌کوچک هم در شکل‌بادی وجوددارند، اما مدل‌های کوچکی که از باتری استفاده‌می‌کنند متداول‌تر است.

میخکوب‌های پوششی

میخکوب‌های پوششی نوع‌خاصی از میخکوب‌های قاب‌بندی هستند که برای استفاده از میخ‌های کوتاه با سری‌بزرگ طراحی‌شده‌اند. از این نوع میخکوب برای نصب و اجرای اجزای‌مختلف سقف و کف‌پوش‌ها استفاده‌می‌شود.
همانند میخکوب‌های قاب‌بندی، این نوع نیز در دونوع بادی و باتری‌دار موجودمی‌باشد و همچنین تنوع‌بالایی در پذیرش سایزهای‌مختلف میخ را دارا می‌باشند. نوع فنری در این نوع میخکوب معمول‌تر می‌باشد، هرچند نوع تسمه‌ای آن نیز موجوداست.

میخکوب‌های نازک‌کاری و میخکوب‌های زیرپهن

از این میخکوب‌های‌خاص برای استفاده در نازک‌کاری یا استفاده از میخ‌های زیرپهن استفاده‌می‌شود. همچنین از آن‌ها برای اتصال قطعات‌مختلف چوب استفاده‌می‌شود و نکته‌ی‌مهم این‌است که در آن‌ها سر میخ دیده خواهدشد. این میخکوب‌ها از میخ‌های متنوعی استفاده‌می‌کنند: از میخ‌های ۱ اینچی گرفته تا ۱٫۵ اینچی. نوع باتری‌دار آن نیز وجوددارد و درحال توسعه است.

 

خصوصیات تفنگ میخکوب

قدرت دستگاه

میخکوب هم مثل بسیاری از ابزاردیگر با قدرت‌ها و توان‌های متفاوتی تولیدمی‌شود و کاربر باید قدرت آن را بسته به نوع کار انتخاب‌کند. عموماً میخکوب‌های بزرگ‌تر قدرت بیشتری هم دارند، با این‌حال بهتراست که کاربر برای اطلاع از قدرت تفنگ‌میخکوب، دفترچه راهنما یا اطلاعات موجود بر روی بسته‌بندی آن را مطالعه‌کند.

وزن مناسب

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب تفنگ‌میخکوب وزن آن است. اگر میخکوب وزن زیادی داشته‌باشد ممکن‌است که درحین‌استفاده تعادل کاربر را برهم ریخته و جابه‌جایی ابزار را نیز برای او سخت‌کند.

 

پشتیبانی از انواع میخکوب

تفنگ‌میخکوب مناسب، میخکوبی است که قابلیت پشتیبانی از انواع‌مختلف میخ‌پرچ واشردار را هم داشته‌باشد. میخکوبی که فاقد این قابلیت باشد را نمی‌توان یک ابزار مناسب و همراه دانست، چراکه ممکن‌است در شرایط‌خاصی با عدم‌پشتیبانی از میخ موردنظر، کار کاربر را لنگ بگذارد.

لوازم‌جانبی

هر میخکوب در بسته‌بندی خود تجهیزات‌جانبی دارد که به سهولت استفاده کاربر از این وسیله کمک شایانی می‌کند. این تجهیزات عبارتنداز:

  • استپ‌رینگ و فنر استپ‌رینگ
  • فرچه جهت تمیزکردن سیلندر و پیستون
  • عینک‌ایمنی
  • روان‌کننده
  • و …

تفاوت میخکوب و منگنه‌کوب

اشتباه معمولی که رخ‌می‌دهد این‌است که میخکوب و منگنه‌کوب بایکدیگر اشتباه گرفته‌می‌شوند یا یکی انگاشته‌می‌شوند. درصورتیکه اینطور نیست و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

از میخ‌کوب بیشتر در نجاری و صنایع‌چوبی استفاده‌می‌شود. درحالیکه عمده‌ی استفاده از منگنه‌کوب‌ها در صنایع مبلمان‌سازی و رویه‌کوبی می‌باشد.

از دیگر تفاوت میخکوب و منگنه‌کوب در اندازه و سایز آنها است. باتوجه به اینکه میخ‌ها قطربزرگتری نسبت به منگنه دارند و سوراخ‌های بزرگتری را ایجادمی‌کنند، میخکوب‌ها اندازه‌بزرگتری نسبت به منگنه‌کوب‌ها دارند.

علاوه‌بر این می‌توان به سرعت میخ‌کوب نسبت به منگنه‌کوب اشاره‌کرد که میخکوب‌ها سرعت بالاتری دارند و اینکه وزن میخکوب‌ها نیز نسبت به منگنه‌کوب‌ها سبک‌تر است.

یکی‌دیگر از عمده تفاوت‌هایی که میان منگنه‌کوب و میخکوب وجوددارد این‌است که برای راه‌اندازی و استفاده میخکوب‌ها نیاز به روغن است، اما منگنه‌کوب را می‌توان بااستفاده از فشار هوا راه‌اندازی و استفاده‌کرد.

این دودستگاه دارای شباهت‌هایی نیز هستند:

از شباهت‌های اصلی میان این دوابزار مکانزیم راه‌اندازی آنها و استفاده از هوای فشرده برای کارکردن است. عملکرد این دو ابزار شبیه به یکدیگر است و از آنها برای اتصال و چسباندن قطعات‌چوبی استفاده‌می‌شود. و در زمینه‌های مختلفی مورداستفاده قرارمی‌گیرند. میخکوب‌ها و منگنه‌کوب‌ها از ابزارهای‌مهم در صنایع‌چوبی هستند.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.