کف رنده چیست؟چه کاربردی دارد-مهمترین ابزار درنجاری

کف‌رنده

کف رنده چیست؟چه کاربردی دارد-مهمترین ابزار درنجاری

کف‌رنده

اگرچه اره‌میزی و رنده دستگاه‌هایی برای بریدن دقیق چوب و ایجاد ضخامتی مشخص هستند. اما هیچ‌یک از این‌ها تا زمانیکه حداقل یکی از لبه‌های‌چوب صاف نباشد کارایی ندارد. بهترین ابزاربرقی برای این کار کف‌رنده است. کف‌رنده دستگاهی برای صاف‌کردن سطح‌چوب و ایجاد زاویه‌قائمه در قسمت لبه‌ها است.

دستگاه کف‌رنده یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های نجاری است که در کارگاه‌های نجاری و کارخانه‌های چوب استفاده‌می‌شود. همان‌طور که در بالا گفته‌شد، برای استفاده از چوب در دستگاه‌های دیگر مانند اره‌نواری باید ابتدا حداقل دوطرف چوب را با استفاده از دستگاه کف‌رنده صاف‌کنید. برای این کار باید چوب را به‌صورت خوابیده مقابل فنس، روی دستگاه قراردهید.

 

کاربرد کف‌رنده

این دستگاه، یکی از مهمترین دستگاه‌های نجاری است که وجود آن درهر کارگاه نجاری ضروری به نظر می‌رسد. چراکه برای استفاده از چوب و ساخت وسایل و تجهیزات، ابتدا باید دوطرف چوب را صاف‌وصیقلی نمود. سپس آن را برای کار با دیگر دستگاه‌ها مانند گندگی یا اره‌نواری آماده‌کرد.

درواقع  اصلی‌ترین وظیفه این دستگاه، صاف‌نمودن سطوح چوب و ایجاد زاویه‌قائمه در قسمت لبه‌ها می‌باشد. از کاربردهای این دستگاه می‌توان به مواردزیر اشاره‌نمود:

  • گونیاکردن لبه‌های چوب
  • صاف‌کردن سطح چوب‌های گود
  • صاف‌نمودن قسمت برجسته چوب
  • صیقلی‌نمودن سطح چوب‌های زمخت
  • تغییرزاویه فنس دستگاه به‌صورت اریب تا ۴۵درجه و قابلیت برش‌مناسب برای اتصال فارسی

 

کف رنده

ساختار ابزار کف‌رنده

دستگاه کف‌رنده چیزی فراتر از کاتر چرخنده است. کف‌رنده از دو میز تشکیل شده‌است که بین آن‌ها کاتر هد و تیغه قراردارد. تعداد تیغه‌ها باتوجه به نوع دستگاه ممکن‌است 2 یا بیشتر باشد. با قراردادن چوب روی میز اول که میز ورودی نام دارد، قطعه‌کار در امتداد کف‌رنده و روی تیغه حرکت‌میکند. سپس قطعه‌کار از میز دوم که به آن میز خروجی گفته‌می‌شود، خارج‌می‌شود.

ارتفاع میز خروجی و قسمت بالای کاتر و تیغه‌ها یکسان‌است اما ارتفاع میز ورودی باتوجه به میزان رنده‌شدن چوب تنظیم‌می‌شود. اگر چوب بیش‌ازحد ناصافی، گودی یا برجستگی دارد، می‌توانید عمق بیشتری از سطح‌چوب را رنده‌کنید تا سریع‌تر سطحی صاف و تراز روی چوب ایجادشود. اما رنده‌کردن چوب به‌صورت عمیق و باربرداری زیاد کاردرستی نیست.

توصیه‌می‌شود بجای این کار، در چندمرحله و هربار مقدار بسیارکمی از سطح‌چوب را رنده‌کنید تا سطح‌چوب صاف‌شود.

دستگاه کف‌رنده دارای فنس است که به کمک آن می‌توانید روی لبه‌کار زاویه‌قائمه یا اریب ایجادکنید. فنس دستگاه کف‌رنده صفحه‌ای کم‌عرض با طولی برابر میز بوده که روی آن قرار‌می‌گیرد. وقتی فنس به‌صورت عمودبر میز و کاتر تنظیم‌می‌شود، باید یک لبه‌چوب را محکم به آن فشاردهید تا برش با زاویه کاملاً قائمه ایجادشود.

فنس می‌تواند به‌صورت اریب تنظیم‌شود و برش یا زاویه اریب ایجادکند که برای استفاده در اتصال‌های فارسی بسیار مناسب‌است.

 

چگونگی کار با کف‌رنده

در مقابل کف‌رنده، در جهت مخالف فنس بایستید و سطح‌چوب را روی میز ورودی قرارداده و کنار آن را درمقابل فنس محکم‌کنید. دستگاه را روشن‌کرده و صبرکنید تا موتور به‌ سرعت نهایی خود برسد.

نکته: هیچ‌وقت تا زمانیکه موتور به‌سرعت نهایی نرسیده و سرعت آن پایین است کار رنده‌کردن را شروع‌نکنید.

قطعه‌کار را با فشار مختصر به سمت تیغه هدایت‌کرده و در صورت‌نیاز با افزایش فشار قطعه‌کار را کنترل‌کنید. پس از عبور قسمت سرچوب از روی تیغه همان‌طور که چوب را به سمت جلو هدایت‌می‌کنید، با قراردادن دست چپ روی نوک چوب سعی‌کنید قطعه‌کار را کاملاً کنترل‌کنید. با نزدیک‌شدن تیغه به قسمت انتهایی چوب، دست راست خود را از روی آن بردارید و روی چوب در قسمت میز خروجی قراردهید و کار را تا زمانیکه رنده‌کردن قطعه‌کار به اتمام برسد ادامه‌دهید.

دقت‌کنید که باید چوب را در جهت بافت آن روی میز ورودی قرار‌دهید نه در خلاف‌جهت. رنده‌کردن چوب در خلاف‌جهت بافت موجب پس‌زدن قطعه و پرت‌شدن آن شده و در نهایت ظاهری نرم و صاف نمی‌تواند ایجادکند.

پس از اتمام کار، قطعه چوب را به‌آرامی و با رعایت نکات‌ایمنی بلندکرده و از سمت دیگر روی میز ورودی قراردهید.

دقت‌کنید که اگر می‌خواهید میزان رنده‌شدن و حذف چوب‌ها از هرطرف برابر باشد نباید تنظیمات تیغه و دستگاه را تغییردهید.

 

تفاوت کف‌رنده با کندگی

رنده و گندگی دو دستگاه اصلی در نجاری و صنعت‌چوب هستند. از هر دو دستگاه رنده و گندگی به‌منظور رندیدن چوب استفاده‌می‌شود. در این پروسه، چوب از روی غلتک‌های فولادی مجهز به تیغه که با سرعت بسیاربالا می‌چرخد حرکت‌می‌کند و در اثر برخورد تیغه با سطح‌چوب، عملیات باربرداری و تراش‌چوب انجام‌می‌شود.

کف رنده

کف‌رنده

کف‌رنده: این دستگاه به‌صورت یک میز چدنی بسیارسنگین است که دو صفحه و گونیا چدنی در بالای آن وجوددارد. یک توپی مجهز به تیغه‌های بسیار تیز در مرکز آن نصب شده‌است که نیروی چرخش آن توسط تسمه و پولی متصل به موتور تأمین‌می‌شود. نجار برای آماده‌سازی چوب جهت برش یا رندیدن با گندگی، ابتدا ((روی)) چوب و در مرحله‌ی بعد ((نر)) چوب را می‌رندد. به این کار اصطلاحاً ((یک رو یک نر)) گفته‌می‌شود.

در حالت یک رو یک نر، دوطرف چوب تشکیل زاویه ۹۰درجه می‌دهند. اگر این کار به درستی انجام‌نشود، در مرحله برش با اره‌نواری و یا ساخت‌سازه با مشکل مواجه خواهیدشد. هرچند که با رنده‌میزی می‌توان چوب را در زوایای مختلف رندید؛ اما ایجاد یک پروفیل با زاویه‌های ۹۰درجه و دقیق مهم‌ترین وظیفه کف‌رنده میزی است.

روش انجام‌کار در دستگاه رنده‌میزی دستی است. اپراتور باید سرعت حرکت قطعه‌کار، میزان باربرداری، انتخاب وجه مناسب برای رندیدن و… را شخصاً محاسبه‌کند و انجام‌دهد. باید بدانید که تجربه نقش‌اساسی در انجام درست کار دارد. درواقع اپراتور نقش اساسی و کلیدی در این دستگاه ایفامی‌کند و این فرد باید تجربه خوبی داشته‌باشد.

کندگی

کندگی: نوعی رنده هست و به خاطر شباهت بسیارزیاد در عملکرد رنده و کندگی به هم، دستگاه‌هایی دوکاره به نام ((رنده و گندگی)) تولیدشده‌اند. گندگی هم از یک بدنه بسیار سنگین چدنی ساخته شده‌است که یک توپی مجهز به تیغه در بالای آن نصب شده‌است. دو غلتک در دوطرف توپی دستگاه قراردارد که وظیفه کشش تخته به سمت توپی (خوراک‌دهی به دستگاه) را بر عهده‌دارند.

یک صفحه متحرک در زیر این تیغه وجوددارد که اپراتور باتوجه به ضخامت چوب اقدام به تنظیم آن می‌کند. این تنظیمات می‌تواند تا دهم میلی‌متر هم انجام‌شود.

اساساً شما زمانی از گندگی استفاده‌می‌کنید که حداقل یک طرف تخته چوبی قبلاً رندیده شده‌باشد. شما طرفی که قبلاً رندیده یا صاف شده‌است را روی صفحه قرارمی‌دهد و گندگی با توجه به ضخامتی که تعیین‌کردید، اقدام به رندیدن طرف ناصاف چوب می‌کند.

اگر طرفی که روی صفحه قرارمی‌دهد دارای اعوجاج و ناصافی باشد، درنتیجه گندگی هم با همان ناصافی عملیات رندیدن را انجام‌می‌دهد.

 

نکات ایمنی‌کار با رنده‌میزی(کف رنده)نجاری

  • برخی از دستگاه‌ها طوری طراحی‌شده اند که از انگشتان کاربر محافظت‌می‌کنند. بدینصورت که روی تیغه‌ها حفاظی تعبیه شده‌است که وقتی قطعه‌کار روی آن قرارندارد، به‌جای اولیه خود بازگردد.
  • وقتی قطعه‌چوبی که قراراست با آن کارکنید، خیلی نازک یا کوچک است، جهت رعایت‌ایمنی در حین‌کار، بهتراست از دستگیره مخصوص و قطعه‌چوبی برای فشاردادن قطعه‌اصلی استفاده‌نمایید. تا از آسیب احتمالی به انگشتانتان در امان بمانید.
  • استفاده از بلوور یا مکنده، بهترین روش برای خلاصی از گردوغبار و ذرات‌چوبی است که ممکن‌است به چشمانتان آسیب‌رساند. علاوه بر این، به کاهش اصطحلاک و افزایش طول‌عمر دستگاه نیز کمک زیادی خواهدنمود.
  • عینک‌ایمنی به جهت جلوگیری از پریدن ذرات‌چوب به چشمانتان از ضروریات است.
  • توصیه‌می‌شود در هنگام کار با این ابزارنجاری، از گوش‌گیر استفاده‌نمایید چرا که صدای بلندی دارد.
  • مطالعه دفترچه راهنما و رعایت نکات‌ایمنی ذکرشده در آن، کمک‌شایانی در این زمینه به شما خواهدنمود.

 

نکاتی که در خرید دستگاه رنده باید درنظر گرفت:

1- توان دستگاه: توان دستگاه مهمترین پارامتر آن و نشان‌دهنده ظرفیت دستگاه است. حتی اگر ظرفیت براده‌برداری دو رنده یکی باشد هر کدام که توان بیشتری داشته‌باشد ارجحیت دارد.

2- عرض رنده‌کاری: هرچه طول تیغه‌رنده بیشترباشد می‌توانید الوار با ضخامت بیشتر را به آن خوراک دهید.

3- صنعتی یا نیمه صنعتی بودن: بدیهی‌است که دستگاه‌های صنعتی توان‌بیشتری دارند و محدودیت کمتری هم در براده‌برداری دارند. اگر می‌خواهید یک کارگاه صنعتی راه بیندازید انتظار نداشته‌باشید که یک دستگاه نیمه‌صنعتی- خانگی با توان بتواند برای طولانی‌مدت کار شما را راه‌بیندازد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.