آشنایی با انواع آچار و کاربرد آن-اسکای بیت

آچارآلات

آشنایی با انواع آچار و کاربرد آن-اسکای بیت

آچار آلات

آچارآلات مجموعه‌ای از ابزارهای دستی هستند که در کارها و مشاغل‌مختلف کاربردفراوان دارند. این ابزار به عنوان یکی از ابزارمهم و کاربردی محسوب‌می‌شود که در شرایط‌مختلف می‌تواند کارشما را راه‌بیندازد. ساخت اولین آچار حداقل به قرن 15میلادی برمی‌گردد و این قدمت‌طولانی نشان از اهمیت‌بالا و کاربردی‌بودن آن دارد.

از آچارها برای باز و بسته‌کردن اتصالات پیچ‌ومهره‌ای استفاده‌می‌شوند. باتوجه به تولید انواع پیچ‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های‌مختلف، نیازاست که به تناسب تولیدپیچ‌ها، آچارهایی نیز در بازار موجودباشند.

باتوجه به اینکه انواع آچارها در مواردمختلفی استفاده‌می‌شوند، پیش از شروع‌کار باید کاربرد انواع آچار را دانست. بهترین آچارها از جنس کروم وانادیوم ساخته‌می‌شوند.

درادامه به معرفی انواع آچار میپردازیم.

انواع آچار و کاربرد آن:

آچارفرانسه

آچارفرانسه جزء بهترین و مهم‌ترین انواع آچارها به شمارمی‌آید. یکی از کاربردی‌ترین انواع آچار، آچارفرانسه است. آچارفرانسه از نواع آچارهای تخت است که دهانه آن توسط یک پیچ تنظیم روی دسته، کوچک و بزرگ می‌شود.

از آنجا که مهره‌ها با توجه به کارکردشان در اندازه‌های مختلفی ساخته‌می‌شوند، لازم‌است تا برای هر مهره، آچارهای مختلفی را باخود حمل‌کنیم. برای رفع این مشکل آچارهایی طراحی‌شدند که نوک آن‌ها قابل‌تنظیم هستند.

با آچارفرانسه می‌توان طیف وسیعی از پیچ‌ومهره را بازوبسته کرد. با اینکه این آچارها تنظیم‌شونده هستند دهانه آن‌ها به حدمعینی باز یا بسته می‌شود. به همین دلیل آچارفرانسه در سایزهای‌مختلف تولیدمی‌شود. آچارفرانسه نسبت به زبانه ثابت آن مقاومت بیشتری دربرابر فشاردارد. اغلب آچارفرانسه‌ها حدودا ۱۵درجه به سمت قسمت متحرک زاویه دارند که باعث کمترشدن فشار وارده به قسمت متحرک می‌شود.

جنس آچارفرانسه از فولاد کروم وانادیوم است. اما مدل هایی از جنس تیتانیوم که هم سبک‌تر و هم مقاوم‌تر می‌باشد نیز وجوددارد. همین‌امر باعث‌شده که محبوب‌تر از فولاد کروم وانادیوم باشد.

 

آچار دوسر‌تخت

یکی از انواع آچارآلات موجود دربازار است که دارای یک و یا دوقسمت باز C مانند در دوسر خود می‌باشد. اگر دوسر آن به شکلC باشد آچار دوسر تخت نامیده‌می‌شود. از این نوع آچار برای باز و بسته‌کردن پیچ و مهره‌هایی که فقط می‌توانید به کناره‌های پیچ دسترسی داشته‌باشید استفاده‌می‌شود. درواقع برای فضاهای باریک‌تر و محدودتر استفاده از آچارتخت گزینه‌مناسبی می‌باشد. اگر آچار شما دوسرتخت باشد، هر سر آن برای استفاده از یک سایز پیچ‌ومهره مناسب‌می‌باشد. یعنی با یک سر آن می‌توانید پیچ‌ومهره‌ها با سایز بزرگتر را بچرخانید و سردیگر برای چرخاندن پیچ‌ومهره‌های کوچک‌تر، مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

 آچار دوسر‌ رینگی

آچاری یک‌تکه است و شبیه آچارتخت، با این تفاوت که انتهای آن به جای شکلC، به شکل یک حلقه بسته است که پیچ داخل آن می‌شود. اگر دوسر آچار دارای‌حلقه باشد آچار دوسررینگی نامیده‌می‌شود. حلقه‌ها هرکدام سایز متفاوتی‌داشته و برای پیچ‌هایی با سایز‌های مختلف به کاربرده می‌شوند.

کاربرد آچار‌های رینگی، زمانی‌است که شما به محدوده وسیع‌تری در اطراف مهره دسترسی‌داشته و می‌توانید دورتادور مهره را توسط آچار احاطه‌کنید. هم‌چنین زمانی که مهره به علت فشار و فرسودگی‌طولانی داخل سطح موردنظر فرورفته‌باشد، استفاده از آچاررینگی کمک قابل‌توجهی در بازکردن پیچ می‌کند.

در داخل حلقه‌های آچار رینگی گوشه‌هایی به صورت شش‌ضلعی و یا هشت‌ضلعی طراحی شده‌‌‌است. به‌ترتیب برای باز و بسته‌کردن پیچ‌های شش‌ضلعی و مربعی مورداستفاده قرارمی‌گیرد. علاوه‌بر این دومدل، نوع ۱۲ضلعی این آچارها نیز وجوددارد که به فرد استفاده‌کننده این امکان را میدهد تا در فضای‌محدود، زوایای بیشتری برای جاانداختن آچار داشته‌باشد.

بعضی از انواع آچار‌های رینگی دارای دسته خمیده هستند که در اینصورت امکان ایجادخراش بر روی سطوح کاهش‌می‌یابد.

 آچار یک‌ سرتخت یک سررینگ

یکی از آچارآلاتی است که شما با داشتن یک آچار می‌توانید از مزایای هر دونوع آچارتخت و رینگی بهره‌‌مند شوید. درواقع یک سر این آچار، حلقه‌مانند و سر دیگرش C ماننداست و هر دوسر آن با سایزی یکسان برای استفاده از یک سایز پیچ‌ومهره مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

 آچار خطی

این آچار، شکلی بین آچار دوسرتخت و آچار دوسررینگی دارد، چرا که برخلاف آچاررینگی هردو سر آن به صورت‌تخت می‌باشد. از طرفی برخلاف آچارتخت دهانه‌های C مانند دوطرف آن به حدی گشادهستند که کامل به دور پیچ‌ومهره چفت می‌شوند. زمانی از این آچار استفاده‌می‌شود که پیچ‌ومهره‌ها از فلز نرم‌تری ساخته شده‌باشند. زیرا این آچارها بیشترین منطقه از سرپیچ و مهره را پوشش‌می‌دهند و حداکثر تماس را با آن دارند، در نتیجه احتمال واردآمدن آسیب به سر فلزی نرم‌تر را به حداقل می‌رسانند.

آچار بکس

در این نوع آچار که معمولاً به شکل مجموعه به فروش‌می‌رسد، یک دسته و تعدادی سری با سایزهای مختلف وجوددارد. درانتهای آچار یک قسمت استوانه‌ای وجوددارد که سری‌های مختلف داخل آن قرارگرفته و سپس دورمهره قرارمی‌گیرند و با چرخاندن دسته، باعث باز و بسته‌شدن مهره می‌شوند. آچار بکس هم مانند آچار جغجغه‌ای نیاز به برداشتن سری  از دور مهره و اتصال مجدد ندارد، درنتیجه سرعت‌کار را بالا می‌برد. هم‌چنین با داشتن این آچار با سری‌های مختلف، دیگر نیازی به داشتن آچارهای متعدد نخواهیدداشت.

 آچار جغجغه‌ای

 بعضی از انواع این آچار شباهت زیادی به آچار ترکیبی یا یک سرتخت یک سررینگ دارد اما کاربرد آن کاملاً متفاوت‌است. انواع دیگری از آن نیز مشابه آچاربکس می‌باشد. در این نوع آچار، حلقه به دور مهره قرارگرفته و با چرخش دست، مهره بازوبسته می‌شود. تفاوتی که این آچارآلات با سایر آچارها دارد، این است که به دلیل ساختار خاص و مکانیزم چرخشی آن، برای هربار چرخاندن نیازی به برداشتن و قراردادن دوباره آچار به دورمهره نیست و پیوسته چرخاندن آچار سبب بازوبسته شدن مهره می‌شود. درنتیجه زمانیکه بخواهید مجموعه‌ای از پیچ و مهره‌ها را باسرعت بالا باز و بسته کنید، آچار جغجغه‌ای گزینه‌مناسبی می‌باشد. هم‌چنین در این نوع آچار امکان تعویض سری‌ها موجودمی‌باشد.

 آچار آلن

این آچار که در واقع آچار شش‌گوش نام دارد، یک میله فولادی Lشکل است که به جای این‌که به دور مهره قرارگیرد، سر بلند آن در مرکز مهره قرارگرفته و با گرفتن سر دیگر آچار و چرخاندن آن، مهره را سفت‌کرده و یا آن را بازمی‌کنیم. در صورت کوتاه‌بودن دسته آچار برای چرخاندن، می‌توان از میله‌های افزایش طول استفاده‌کرد. هم‌چنین نوع دیگری از آچار آلن وجوددارد که Tشکل می‌باشد و به همین ترتیب عمل‌می‌کند.

 آچار ترک یا آچار گشتاور

همان‌طور که می‌دانید، زمانی که قصد بازوبسته کردن پیچ‌ومهره‌‌ای را داشته‌باشیم از آچارآلات استفاده‌می‌کنیم. در بعضی‌موارد مانند فعالیت‌های مکانیکی و یا در صنعت اتومبیل‌سازی، نیاز به بستن پیچ تا حدخاص و معینی می‌باشد، در نتیجه سفت‌کردن بیش ازحد مانند عدم‌استحکام کافی پیچ، باعث ایجاد خطراتی می‌شود. بنابراین استفاده از آچاری ضروری است که بتواند گشتاور ویژه و معینی درجهت سفت‌کردن ایجادکند تا از خطرات‌احتمالی جلوگیری‌شود.

 آچار لوله‌گیر یا آچارشلاقی

این آچار به نوعی به آچار فرانسه شباهت‌دارد. در قسمت سر این آچار، گیره اره‌مانندی قراردارد که برای گرفتن لوله‌ها و یا لوازمی که شکل گرد دارند مورداستفاده قرارمی‌گیرد اما وجود دندانه‌هایی درگیره این آچار باعث ایجادخراش بر روی سطوح مورداستفاده می‌شود.

آچار چرخ

آچار چرخ به شکلX  می‌باشد که تنها برای بازوبسته‌کردن پیچ‌های چرخ اتومبیل مورداستفاده قرارمی‌گیرد. دارای 4کاسه در 4جهت خود می‌باشد که هر‌کدام برای یک سایز مهره مناسب‌است.

 آچار کلاغی

یکی از انواع آچارآلاتی است که به علت داشتن فک قابل‌تنظیم نوعی آچار فرانسه محسوب‌می‌شود و مانند آچارشلاقی یا لوله‌گیر، تنها برای فعالیت‌های لوله‌کشی مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

آچار مهره

این نوع آچار که دارای دوحلقه در دوسر خود می‌باشد به آچار استخوان سگ نیز معروف‌می‌باشد. دو حلقه آن دارای سایزهای متفاوتی هستند و تنها برای استفاده در دوچرخه کاربرددارد.

 آچار فشاری

نوعی از آچار است که توسط برق یا هوای فشرده‌شده کارمی‌کند به آچار هوا یا اسلحه‌ی هوا معروف است. هم‌چنین با ایجاد گشتاوربالا، در بیشتر فرایندهای باز و بسته‌کردن مورداستفاده قرارمی‌گیرد. اما به علت قابل‌تنظیم نبودن گشتاور آن‌ها، برای فعالیت‌هایی که نیاز به دقت بالا دارند مورداستفاده قرارنمی‌گیرد.

آچار شمعی

این نوع آچار که به نوعی هم به آچاربکس و هم آچارجغجغه‌ای شباهت‌دارد، فقط برای برداشتن و یا سوارکردن شمع اتومبیل که در حالت عادی از دسترس خارج‌است کاربرددارد. این آچار در دوسرخود دارای دهانه می‌باشد.

آچار طبلی

 این آچار همان‌طور که مشخص‌است، برای کوک‌کردن آلات موسیقی از جمله طبل مورداستفاده قرارمی‌گیرد. و برای مصارف دیگر قابل‌استفاده نیست. این آچار به شکل مربعی ساخته‌می‌شود.

 آچار دندانه‌ای

این نوع آچار در یک انتهای خود گیره‌ای دندانه‌دار دارد و انتهای دیگر آن تخت است. به علت شباهت آن به دهان تمساح، در انگلیسی به آچار تمساحی معروف‌است. استفاده از این آچار در گذشته بیشتر مرسوم بوده اما امروزه کمتر مورداستفاده قرارمی‌گیرد. هم‌چنین امروزه برخلاف گذشته که برای سرهای مربعی مورداستفاده قرارمی‌گرفت، برای سرهای شش‌گوش قابل‌استفاده است.

آچار اسپود یا بیلچه

نوع دیگری از آچارآلات است که یک طرفش تخت و سردیگر آن حالت میخ دارد. امروزه باوجود آچارکلاغی، این آچارکمتر مورداستفاده قرارمی‌گیرد. تا قبل از آچارکلاغی از این آچارها در فعالیت‌های لوله‌کشی استفاده‌می‌شد. امروزه از سر میخ‌ مانند این آچار برای ردیف‌کردن پیچ‌ها و از سرتخت آن برای محکم‌کردن آن‌ها استفاده‌می‌شود.

آچار اسپوک

این آچار برای دستکاری در فشارچرخ مورداستفاده قرارمی‌گیرد. هم‌چنین دارای دسته کوتاهی می‌باشد تا بتواند به‌ راحتی در پره‌ها و میله‌های چرخ جا‌شود.

 آچار چکش‌خور

این آچار در یک سر خود دارای حلقه است و در سر دیگر دارای زائده مربعی‌شکل می‌باشد که به عنوان چکش مورداستفاده قرارمی‌گیرد. درواقع زمانیکه بخواهیم پیچی را بسیار سفت‌کنیم و یا یک پیچ خیلی‌سفت را بازکنیم، می‌توان از قسمت چکش مانند برای ضربه‌زدن و درنتیجه بازکردن یا بستن پیچ استفاده‌کرد.

 آچار سرعتی

این آچار به نوعی آچاربکس با سری قابل‌تعویض محسوب‌می‌شود که به جای آچارجغجغه‌ای مورداستفاده قرارمی‌گیرد. در این نوع آچار هم می‌توان بدون در‌آوردن آچار از مهره، آن را باز و بسته‌کرد و همین‌امر باعث بالارفتن سرعت‌کار می‌شود. اما نکته‌منفی آن شکل‌خاص آچار است که فضای زیادی را اشغال‌می‌کند، هم‌چنین بیشتر برای اتومبیل و در تعمیرگاه‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

آچار حوضه

این آچار به علت ساختارخاصی که دارد در باز و بسته‌کردن پیچ و مهره‌های زیر سینک و یا تعویض شیرآب بهترین‌گزینه می‌باشد. چراکه در فضایی که دسترسی محدود به پیچ دارید، می‌توانید به کمک این آچار یک سر آن را به پیچ متصل‌کنید و با گرفتن قسمت انتهایی آچار، از فاصله دور‌تر آن را بچرخانید.

آچار ستاره‌ای

از انواع آچارآلات است که به دلیل داشتن سر ستاره‌ای‌شکل به این نام معروف شده‌است. در‌نتیجه برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی با مقطع ستاره‌ای شکل به کار برده می‌شود.

آچار تسمه‌ای

همان‌طور که از نامش مشخص‌است، دارای بندی شبیه به تسمه است که عمدتاً از جنس لاستیک است. با قراردادن این بند به دور جسم موردنظر، می‌توان آن را باز و بسته‌کرد. این آچار به طورعمده در مصارف عمومی مانند بازکردن در یک بطری بزرگ و یا بازکردن فیلتر‌های روغن مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

 آچار زنجیری

نوعی از آچارآلات صنعتی است که دارای زنجیری می‌باشد که با قرارگرفتن دورجسم موردنظر، باعث باز و بسته‌شدن آن می‌شود. این آچار برای کار با لوله‌های صنعتی و تجهیزات در سایزهای بزرگ‌تر به کارمی‌رود.

آچار پین

از آچار پین برای باز و بسته‌کردن نوعی پیچ به نام spanner که از دو سوراخ تشکیل‌شده، استفاده‌می‌شود. هم‌چنین علت طراحی چنین پیچ‌هایی، این است که به خاطر شکل منحصر‌به‌فردی که دارند، هرکس امکان باز کردن آن را نداشته‌‌باشد. از آنجایی که این آچار کاربرد ویژه دارد و برای مصارف خاص مورداستفاده قرارمی‌گیرد، در موارددیگر کاربرد ندارد.

آچار فیلتربازکن

یکی‌دیگر از انواع آچارها آچار فیلتربازکن است. اصلی‌ترین و عمده‌ترین کاربرد این آچار در تعمیرات خودرو و مکانیکی است. این آچارها براساس شکل فیلترهای خوردو طراحی‌می‌شوند و در مدل‌های مختلفی نیز می‌باشند. آچار فیلتربازکن دارای چهار سبک یا شکل است و این دسته‌بندی براساس نوع خودرو انجام‌می‌شود.

 انبر‌قفلی

 انبرقفلی عمدتاً به عنوان یک ابزارکمکی مورداستفاده قرارمی‌گیرد. درقسمت انتهایی انبارقفلی، مهره‌ای قراردارد که با چرخاندن آن می‌توان دهانه آن را تنظیم‌کرد و سپس قفل‌نمود. برای مثال زمانیکه بخواهید مهره‌ای را بازکنید، اگر پیچ دچار چرخش شود، از سمت‌دیگر با انبرقفلی گرفته‌می‌شود تا از لغزش جلوگیری‌شود.

معرفی آچار کوتاه

آچارکوتاه یکی از انواع آچار است که از آن برای باز و بسته‌کردن مهره درجاییکه فضای‌کافی برای آچارهای بلند وجودندارد استفاده‌می‌شود.

از آنجایی که ممکن‌است تمام آچارها در اندازه‌های‌کوتاه نیز تولیدشوند به همین‌دلیل می‌توان این آچارها را در تمامی مشاغل و حرفه‌ها مورداستفاده قرارداد.

 

3نکته در مورد خرید آچارآلات

 1-هنگام خرید آچارآلات به طول‌دسته آن توجه‌کنید. برای مثال، آچارهای دسته‌بلند درفضایی که دسترسی محدوداست، کاربرد مناسب نداشته و گزینه‌خوبی نخواهندبود.

 2- اگر به صورت مرتب از آچار استفاده‌می‌کنید، بهتراست کمی بیشتر هزینه‌کنید و مجموعه‌ای از آچار با سایز‌ها و انواع‌مختلف تهیه‌کنید تا برای کاربردهای مختلف مورداستفاده قرارگیرد.

 3– بهترین آچارها، آچارهایی هستند که دارای آلیاژ کروم و وانادیوم می‌باشند، درواقع آبکاری با کروم، از زنگ‌زدن آن‌ها جلوگیری‌می‌کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.