آشنایی با مته خزینه و موارد استفاده از آن-اسکای بیت

مته‌خزینه

آشنایی با مته خزینه و موارد استفاده از آن-اسکای بیت

خزینه کاری با ابزاری به نام مته‌خزینه انجام‌می‌شود. در بیشترمواقعی که از مته برای سوراخ‌کاری یک سطح‌چوبی، گچی، بتنی، پلاستیکی و… استفاده‌می‌کنیم؛ هدفمان ایجاد مجرایی برای عبور پیچ، میخ پرچ و…می‌باشد. بنا به اصلی که میزان حساسیت کار آن را تعریف‌می‌کند؛ هرچه محل دریل‌کاری ما بیشتر در انظار بوده و دیده‌شود، نیاز به صرف وقت، تمرکز و تلاش بیشتریست تا خروجی آن زیبا و منظم پدیدآید.

چنانچه در خفابوده (برای عموم‌ناظرین نمایان‌نباشد) و یا اینکه اهمیت‌چندانی در ایمنی یا کارکرد سامانه مدنظرما نداشته‌باشد، می‌تواند اندکی ناموزون و زمخت نیز نصب‌گردد.

همانطورکه اشاره‌شد شاید در مواردمتعددی فرورفتن یا بیرون‌ماندن گل‌پیچ اهمیتی نداشته‌باشد، اما یادمان‌نرود که کیفیت زاییده همین ریزبینی و نکته‌سنجی‌هاست و اهتمام به اعمال آنهاست که سبب‌می‌شود محصولی – حداقل در ظاهر –  از رقبای‌خود پیشی‌بگیرد .

رعایت این اصول که تفاوت‌کار افرادفنی و متخصص با افرادآماتور و غیرحساس به زیبایی‌کار می‌باشد، درپی استفاده از ابزارآلاتی‌خاص خودنمایی‌می‌کند. اگرچه مهارت‌های‌فردی، خلاقیت‌اپراتور و تجربه‌وی در حصول نتیجه‌ای‌مطلوب بی‌تاثیر نیست. اما تصورکنید اگر به همین فرد ابزارآلاتی پیشرفته و پرکاربرد داده‌شود خروجی‌کار وی چگونه بهبودمی‌یابد!

مته خزینه

خزینه‌کاری

پیچ‌ها به دلیل برجستگی مهره و گُل یا قابلمه‌ی خود، باید در سوراخ‌هایی قراربگیرند. که تا جای‌ممکن از بازشدن مهره یا صدمه‌دیدن و بازشدن پیچ ممانعت به عمل‌آورده. مزاحمت پیچ‌یامهره در مسیرحرکت اجزای‌دیگر محصول یا کالای‌صنعتی را کم‌کنند. بهترین‌روش برای این‌منظور سعی در ناپدیدکردن گل‌پیچ و احتمالاً مهره‌ی آن در گودال‌های‌سطحی قطعه‌کار است.

عملیاتی‌که به‌منظور ایجاد محل‌استقرار واشر و گل‌پیچ روی سوراخ انجام‌می‌شود را خزینه‌کاری گویند. این عمل با ابزارمخصوص به نام مته‌خزینه انجام‌می‌شود. مته‌خزینه برای سوراخ‌کاری جای‌پیچ کاربرددارد. به‌نحوی که گل‌پیچ در چوب و ام‌دی‌اف پنهان‌شود و در قطعه‌کار قراربگیرد.

در عملیات خزینه‌کاری، ابزار دارای حرکت‌خطی و دورانی است. این حرکات باید متناسب باهم و مقدار آن ازطریق محاسبات و نیز استفاده از جداول‌مربوطه تعیین‌گردد.

کیفیت سطح ایجادشده در عمل خزینه‌کاری به دلیل کوتاه‌بودن طول‌ابزار و نیز زیادبودن تعداد لبۀ‌برنده نسبت به مته بیشتراست. عملیات خزینه‌کاری با دستگاه‌های مته، فرز، تراش و… انجام‌می‌شود.

 

انواع مته‌خزینه

مته‌خزینه‌ها در دونوع دستی و ماشینی و در انواع‌مختلف ساخته‌می‌شوند و هرکدام دارای ویژگی‌های‌خاصی هستند.

 

مته‌خزینۀ دستی

از این مته‌ها برای ایجاد سوراخ و جای گل‌پیچ ها درقطعات غیرفلزی مانند چوب، موادپلیمری و… استفاده‌می‌شود. این عملیات با ابزارخزینه همراه با دستۀ آن و توسط دست صورت‌می‌پذیرد. در نوعی از این مته خزینه‌ها سوراخ و خزینه همزمان و بادست انجام‌می‌شود.

 

مته‌خزینه‌های ماشینی

نوع ماشینی این مته‌ها خود در انواع‌مختلفی ساخته‌می‌شوند. از جمله:

مته‌خزینه سرتخت

از این مته به منظور براده‌برداری از برجستگی‌های سطوح ماشین‌کاری‌شده، آهنگری و ریخته‌گری‌شده باهدف ایجاد جای گل‌پیچ و محل‌استقرار واشرها و… استفاده‌می‌شود. و شامل:
مته‌خزینه سرتخت دنباله‌دار و بدون‌دنباله می‌باشد.

مته سرتخت دنباله‌دار از سه‌قسمت بدنه، تیغه و دنباله تشکیل شده‌است. گفتنی‌است دنبالۀ استوانه‌ای‌شکل، داخل‌سوراخ قرارگرفته و موجب هم‌مرکزکردن سوراخ با مته‌خزینه می‌شود.

مته‌خزینه سرتخت استوانه‌ای

از این مته‌ها برای ایجاد کیفیت‌سطح در سوراخ‌ها و نیز جای گلپیچ‌ها استفاده‌می‌شود، بعبارت‌دیگر، عملیاتی را که به موجب آن قسمتی از سوراخ در امتدادمحور به شکل استوانه‌ای ماشین‌کاری شود، خزینه‌کاری استوانه‌ای گویند.

این مته‌ها در انواع دنباله‌دار و بی‌دنباله می‌باشند. در مته خزینه‌های دنباله‌دار، دنبالۀ آن موجب هدایت‌دقیق تیغه به داخل قطعه‌کار شده و کیفیت‌سطح بهتر و دقت‌اندازۀ مطلوب در سوراخ‌ها را به همراه دارد.

مته‌خزینه استوانه‌ای بدون‌دنباله

از مته‌خزینه استوانه‌ای بی‌دنباله برای ماشینکاری قطعه کارهای از جنس فولادغیرآلیاژی، فلزات‌رنگین و احیاناچوب استفاده می‌شود.

 

اجزا خزینه‌کاری

  • ابزارگیر
  • غلاف ابزارگیر
  • پوسته‌مرغک
  • قطعه‌کار

 

مزیت‌های خزینه‌کاری

  • ایستایی مطلوب بین گیره و میز ماشین
  • جلوگیری از ایجاد لرزش و ارتعاش درحین ماشینکاری
  • ایجاد کیفیت‌سطح بهتر و یکنواخت در پایه‌گیره
  • جلوگیری از ایجادانحرافات محوری و شعاعی
  • کاهش‌حوادث

 

ویژگیهای مته‌خزینه‌زن

تیغه‌الماسه جهت سوراخ‌کاری مداوم و باکیفیت

استفاده‌شده از بهترین‌کیفیت تنگستن‌کارباید جهت تیغه‌ها

به همراه یک‌عدد مته‌بلند اضافه +پیچ آلن+آچار آلن

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.