تنگستن کارباید چیست؟

تنگستن‌کارباید

تنگستن کارباید چیست؟

تنگستن‌کارباید یک ترکیب‌شیمیایی است که دارای مقداری مساوی از اتم‌های کربن و تنگستن است. این ماده درحالت پایه‌ای به شکل پودرخاکستری است که درحالت تحت‌فشار به اشکال‌مختلفی درخواهدآمد. کاربایدتنگستن در ماشین‌آلات‌صنعتی، ساینده‌ها، ابزارهای‌برش و سایر ابزارآلات مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این ترکیب‌شیمیایی حدودا دوبرابر سفت‌تر و محکم‌تر از فولاد است و از واکنش فلز تنگستن با کربن بدست‌می‌آید.

ساختارکریستالی تنگستن bcc است و در فولاد فریت‌زا و کاربیدزای بسیارقوی است. سختی‌پذیری را افزایش‌می‌دهد و کاربیدهای مقاوم دربرابر سایش ایجادکرده و بالاخص از افت سختی در دماهای بالا که امری رایج در نوک ابزار است جلوگیری‌می کند. از تنگستن در الترودهای‌جوشکاری نیز استفاده‌می‌شود تا سطح‌مقاوم دربرابر سایش را ایجادکند.

تمایل تنگستن‌کارباید به ترکیب با کربن بسیارزیاد بوده و کاربید آن خیلی‌سخت و مقاوم به سایش است. تنگستن سختی و استحکام‌کششی فولادهای کربنی ساده و پرکربن را افزایش‌می‌دهد. این ماده اما به ندرت به تنهایی در فولادها استفاده‌می‌شوند. چراکه می‌توان از عناصرآلیاژی ارزان دیگر برای رسیدن به خواص موردنظر استفاده‌کرد.

تنگستن کارباید

اهمیت عنصر تنگستن در فولادهای تندبر:

تنگستن‌کارباید در فولادهای تندبر باعث‌می‌شود که هنگام تماس تمپر نرم نشود و کاربیدها بسیارسخت و مقاوم به سایش باشند. این مقاومت به تمپر زمینه سبب‌شده که استحکام در دمای‌بالا و چقرمگی در سختی معین خوبی داشته‌باشد. این فاکتور مهمی‌است چراکه توانایی‌برش و تغییرشکل ابزارتندبر و قالب کار گرم بستگی به سختی و استحکام در دمای کاری سطوح دارد.

تنشهای‌داخلی که هنگام کوئنج فولادهای این عنصر ایجادمی‌شود، در دمای‌بالا آزادمی‌شوند. بدون کاهش سختی بوده درنتیجه قطعه‌می‌تواند تنشهای‌داخلی را تحمل‌کند.

تنگستن موجود در ترکیب فولادمقاومت به تمپر را افزوده و حتی در دماهای‌بالاتر از دمای تمپر معمولا افت سختی قابل‌ملاحظه نخواهدبود. با اضافه‌کردن ۵% کبالت به فولاد تنگستن، فولاد بسیار تندبر بدست‌می‌آید که باز می‌توان از دماهای آبکاری بالا استفاده‌کرد. درنتیجه کاربیدهای‌تنگستن زیادی حل‌شده و سختی‌پذیری بالایی حاصل‌می‌شود.

این عنصر در صنایع موادسخت بصورت کاربایدتنگستن استفاده‌می‌شود که یکی از اجزای‌اصلی در ابزارهای‌برش کاربیدی سینتر شده‌است. بدلیل تولید سخت این کاربیدها، کاربیدهای سینترشده بندرت در مقاطع بزرگتر از ۲اینچ مربع تولیدمی‌شوند. تیغه‌های‌کاربیدی یا بطورمکانیکی یا با لحیم‌کاری به فولادابزار کربنی متوسط یا چدنی متصل‌شده و ابزاربرش را تشکیل‌می‌دهند. تیغه‌های کاربیدتنگستن در ابزارهای‌برش دستگاه‌تراش مته‌ها و برقوها بکارمی‌روند. هم‌چنین در کشش سیم از قالبهای کاربیدتنگستن بسیارسخت استفاده‌می‌شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.