تیغ اره عمودبر و آشنایی با انواع و کاربرد آن

تیغ اره عمودبر و آشنایی با انواع و کاربرد آن

اره عمودبر چیست؟

یکی از ابزارهایی که برای برشمستقیم و یا منحنی سطوح چوبی و فلزی  استفاده‌می‌شود اره عمودبر است. اره‌های عمودبُر که به آنها اره‌چکشی نیز می‌گویند براساس دسته‌بندی‌هایی که شده‌اند کارکردهای متفاوتی دارند. این ابزار سازوکار ساده‌ای دارد اما درعین‌حال بسیار پرکاربرد است. استفاده از آن آسان‌است و به مهارت‌خاصی نیاز ندارد. این ابزار درواقع نوعی اره‌برقی موتوری است که با جریان‌برق کارمی‌کند.

اره‌های عمودبر را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای‌برقی نجاری دانست، از این ابزار برای برش‌های‌سطحی و یا نقاطی ازچوب که اشکال‌خاصی دارند مورداستفاده قرارمی‌گیرند. استفاده صحیح از اره عمودبر خوب به اندازه کیفیت تیغ‌اره عمودبر اهمیت‌دارد.

تیغ اره

کاربرد اره عمودبر

با استفاده از تیغ یا تیغه جداشونده که روی نوک دستگاه نصب‌می‌شود با حرکت رفت‌وبرگشتی عمودی کار برش را انجام‌می‌دهد و قابلیت نصب انواع تیغ‌های برش چوب، ام‌دی‌اف، فلزوفولاد، آلومینیوم و تیغ‌های تخصصی برای برش تمیز چوب با گام دندانه‌های متفاوت و طول تیغ‌های متفاوت را دارد

اصلی‌ترین کاربرد اره‌های عمودبر در صنعت‌چوب است و برای برش‌دادن سطوح‌مختلف استفاده‌می‌شود، که به راحتی قابل‌برش نیستند. چراکه این ابزار دارای قابلیت برش آزادانه و در جهت‌های‌مختلف است. شما در زمان برش با اره‌چکشی محدودنیستید. شما بسیاری‌اوقات نیازدارید تخته‌ها و ورق‌های‌چوبی را درحالت قوسی و حتی دایره‌ای برش‌دهید. به همین منظور باید دستگاه‌هایی داشته‌باشید که عرض تیغه آن کم باشد و به‌راحتی بتوان تیغه را در مسیر موردنظر چرخاند. مهم‌ترین مزیت اره عمودبر، همین تیغه کم‌عرض آن است.

مزیت‌دیگر اره‌عمودبر، سبکی و قابلیت حرکت آسان آن است. باتوجه به اینکه وزن این ابزار کم است، به‌راحتی می‌توان در شرایط‌مختلف از آن استفاده‌کرد. عمودبرها را می‌توان جزو معدود ابزارهای پرتابلی دانست که امکان اجرای برش‌های‌منحنی را به راحتی هرچه تمام‌تر فراهم‌می‌کنند.

شکل شنک تیغ‌اره

امروزه بیشتر تولیدکنندگان از تیغ‌اره‌ با شنک Tشکل استفاده‌می‌کنند که از مزیت آن می‌توان به نصب راحت روی انواع اره اشاره‌کرد. اگرچه انواع تیغ‌اره‌ با شنک Uشکل هنوز در بازار موجوداست اما تیغ‌اره Tشنک بسیار محبوب‌تر است؛ زیرا اغلب اره‌ها با تیغه اره‌های مختلفی کارکرده و دراین‌حالت تعویض‌تیغه سریع‌تر و آسان‌تر خواهدبود.

 

انواع اره عمودبر (اره‌چکشی)

اره‌های عمودبر بر دودسته صنعتی و نیمه‌صنعتی تقسیم‌می‌شوند:

عمودبر صنعتی: این نوع اره دارای گیربکس فولادی می‌باشند که در جلوی‌دستگاه قراردارند، و به دلیل وجود این قسمت می‌توان از آن در مدت‌زمان بسیارزیادی استفاده‌کرد و فشار زیادی را بر آن واردکرد.

عمودبر نیمه‌‎صنعتی: این نوع از اره‌ها برای افرادی که به صورت نیمه‌حرفه‌ای در نجاری مشغول‌هستند کاربرددارد و معمولا از قدرت‌کمتری نسبت به اره‌های عمودبر صنعتی برخوردارند.

 

انواع تیغ‌اره

ازنظر جنس‌تیغه

نوع تیغ‌اره باید با جنس کاری که می‌خواهید ببرید متناسب‌باشد. تیغ اره عمودبر در چهاردسته تقسیم‌می‌شود. انتخاب درست تیغه به معنای برشی تمیز و دقیق خواهدبود که نگرانی شما را بابت نتیجه‌کار ازبین می‌برد.

تیغ‌اره HSS برای کار با موادسخت‌تر مانند فلز، آلومینیوم، مس، پرپلکس و تمامی فلزات دیگر به‌جز آهن مناسب‌است. بطورکلی کیفیت و طول‌عمر این تیغ‌اره در مقایسه با HCS بالاتربوده و با داشتن مقاومت‌بالا و دندانه‌های ساینده، مواد را بسیار سریع‌تر می‌برند. (HSS مخفف کلمه High-Speed Steel است)

تیغ‌اره HCS برای برش موادنرم مانند چوب نرم، پلاستیک نرم و تخته‌چوب فیبری مناسب‌است.(HCS مخفف کلمه High Carbon Steel است)

تیغ‌اره BIM برای موادی با جنس‌سخت مناسب‌است. اگرچه BIM ازلحاظ قیمت گران‌تر است اما ازطرفی طول‌عمر بالایی دارد. طول‌عمر این تیغ‌اره تقریباً دوبرابر HSS و ده‌برابر بیشتر از HCS بوده و درازمدت مقرون‌به‌صرفه است. (BIM مخفف Bi-metal blades است)

ازنظر شکل‌تیغه

شکل و نحوه قرارگیری دندانه‌های تیغ‌اره نقش‌مهمی در نوع‌برش دارد. باتوجه به نوع تیغ‌اره، دندانه آن به شکل فورج‌شده یا مستقیم بوده که هرکدام مزایای خاص‌خود را دارد. مدل طراحی‌هندسی تیغ‌اره، نوع برشی که ایجادمی‌کند را مشخص‌می‌کند.

Milled teeth (تیغ‌اره فورج‌شده)

دندانه تیغ اره عمودبر فورج‌شده ظرافت و تیزی‌کمتری داشته که باعث‌می‌شود حرکت سایشی داشته‌باشند و درنتیجه برشی سریع‌تر اما ناهموارتر ایجادمی‌کند. این تیغ‌اره طول‌عمر بالاتری داشته و برای کارکردن با مواد با چگالی‌بیشتر مناسب‌است. انواع تیغ‌اره‌های فورج‌شده به شرح‌زیر است:

تیغ‌اره فورج‌شده با دندانه‌های‌مواج: همان‌طور که از نام این تیغ‌اره مشخص‌است، فرم طراحی‌دندانه‌ها به‌صورت موجی بوده که برشی صاف و دقیق ایجادمی‌کند.

تیغ‌اره فورج‌شده با دندانه‌ها به طرفین: این نوع تیغ‌اره عملیات‌برش را بسیار سریع‌تر انجام‌می‌دهد اما برشی‌ناهموار ایجادمی‌کند. اگر صرفا سرعت‌برش مدنظر شماست و تمیزی خط‌برش در انتهای‌کار چندان اهمیتی ندارد، از این تیغ‌اره استفاده‌کنید.

Ground teeth (تیغ‌اره مستقیم)

تیغ اره عمودبر با دندانه‌های‌مستقیم برای ایجاد لبه‌تیز طراحی شده‌است. این تیغ‌اره برای برشی‌صاف در موادنرم بسیارکارآمد است.

تیغ‌اره مستقیم دندانه برعکس: تیغ‌اره دندانه برعکس درجهت مخالف می‌برد. این تیغ‌اره برای مواقعی که می‌خواهید خط‌برش روی کار بسیارصاف باشد، ایده‌آل است. در حالت‌عادی با قرارگیری اره روی سطح‌کار، تیغ‌اره چوب را درجهت پایین می‌برد. به‌این‌ترتیب با حرکت تیغ‌اره به سمت بالا الیاف چوب بیرون‌می‌آیند.

 

تیغ‌اره مستقیم با دندانه‌ها به طرفین: این تیغ‌اره برای برش‌سریع بسیارکارآمد است و جنس آن ضخیم‌تر بوده و درنتیجه خم نمی‌شود. قسمت انتهایی تیغ‌اره کمتر حرکت‌کرده و به همین‌جهت برش‌دقیق‌تر و تمیزتر است.

برای نتیجه بهتر هنگام‌استفاده از این تیغ‌اره روی دستگاه، تنظیمات اره را روی حرکت‌پاندولی تنظیم‌کنید. با تنظیم‌دستگاه روی حالت‌پاندولی یا آونگی، الیاف‌چوب دور انداخته‌شده و تیغ‌اره از مسیرحرکت خود منحرف‌نمی‌شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.