دریل گیربکسی و چکشی چیست و چه تفاوتی دارند؟

دریل چکشی

دریل گیربکسی و چکشی چیست و چه تفاوتی دارند؟

دریل یکی از پرکاربردترین‌ابزارآلات درصنعت به‌شمارمی‌آید. از این محصول برای ایجادحفره و سوراخ با سایز و عمق‌های‌متفاوت بر روی سطوح‌جامد استفاده‌می‌شود. این کالا انواع‌مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دریل‌گیربکسی و چکشی، شارژی، دریل گیربکسی، ستونی، همزن، سرکج، ساده و … اشاره‌کرد. این ابزار معمولا با برق و همچنین باتری کارمی‌­کنند.

برای اینکه به تفاوت این دوابزار بپردازیم ابتدا باید آنرا بشناسیم.

دریل چکشی

دریل‌گیربکسی و چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل‌گیربکسی

این دریل دارای گیربکس یا همان جعبه‌دنده است که به کمک آن نیروی‌محرکه را به سرعت تبدیل‌می‌کند. این دریل به گونه­‌ای طراحی شده‌است که در آن یک گیربکس که عمدتا دوحالته است در جلوی‌موتور قرارداده2می‌­­شود. بواسطه آن امکان کاهش‌سرعت و افزایش‌قدرت فراهم‌می‌­شود. این نمونه از دریل­ها معمولا برای بازکردن‌پیچ، قلاویزکاری و سوراخ‌کاری با سرعت‌کم مورداستفاده قرارمی‌­گیرد.

تعبیه گیربکس در دریل‌های‌معمولی باعث افزایش نیروی‌محرکه دستگاه می‌شود و گشتاور بالاتری را می‌تواند ایجادکند.درابتدا این نوع گیربکس‌ها یک سرعت‌ثابت داشتند، یعنی خروجی‌سرعت قابل‌تغییر نبود. اما دریل‌های‌گیربکسی یا دریل چندسرعته هم بی‌نصیب از تغییروتحول همراه با پیشرفت نبودند. تکنولوژی تغییرسرعت در اینگونه ابزارها شاید متاثر از پیشرفت در زمینه‌ی خودروسازی بود و امروزه دریل‌های‌گیربکسی عموما با دوسرعت، یعنی دورکند و دورتند برای سوراخ‌کاری‌های قدرتی و سرعتی طراحی‌می‌گردند.

طراحی یک دنده‌ی سه‌طبقه یا سه‌پله به صورت‌ثابت، و یک دنده‌ی دوطبقه یا دوپله که به‌صورت‌متحرک ازطریق اهرم تغییرحالت هدایت‌می‌شود، این قابلیت را پدیدمی‌آورد تا کاربر به راحتی بتواند از اینگونه دریل‌ها در سورا‌خ‌کاری‌های‌متفاوت (قدرتی و سرعتی) استفاده‌نماید.

دریل‌ها‌ی‌گیربکسی (که درابتدا طراحی و به بازار عرضه‌شد) با نصب بر روی پایه‌ی‌دریل به راحتی مورداستفاده قرارمی‌گرفت و این قابلیت را داشت تا سوراخ‌کاری‌های با قطربیشتر را به راحتی‌وآسانی، با سرعت‌کم ولی با قدرت‌بالا انجام‌دهد. بنابراین ازآنجاکه قطعه‌کار و قطرسوراخ‌کاری و سختی و جنس قطعه‌کار ثابت‌بود، و سوراخ‌کاری در اجسام‌سخت‌تر مثل فولاد و استیل نیاز به قدرت بیشتری‌داشت. این نوع دریل‌ها بهترین کارآیی را به همراه‌داشت به همین‌دلیل به آنها دریل‌قدرتی نیز گفته‌می‌شود.

دریل‌گیربکسی ازنظر منبع‌تغذیه نیز به دونوع شارژی و برقی تقسیم‌می‌شود.

دریل‌چکشی

به‌طورکلی دریل یک ابزارالکتریکی است که توانایی سوراخ‌کاری دارد. دریل‌چکشی، بعنوان یک چکش یا مته‌دوار به همراه ضربات‌چکشی است. عمل‌چکشی با ایجاد ضربات پی‌­درپی و سریع چکش باعث‌می‌شود تا مواد نسبتاشکننده­‌ای توسط دریل خردوحفاری سریع­تر و با تلاش‌کمتری انجام‌شود. حالت‌چکشی دربعضی از دریل‌ها، جهت کار با مصالح‌ساختمانی و یا سطوح‌سخت کاربرددارد.

دریل‌چکشی علاوه‌بر چرخش سه‌نظام، چکش‌کاری در پشت مته را نیز به کاربر ارائه‌می‌دهد. این محصول مانند یک دریل‌ساده عمل‌می2کند و تنها تفاوتی که با یک دریل‌ساده دارد، وجود شاسی‌چکشی است. درواقع دریل‌چکشی این قابلیت را دارد که درحین چرخش سه‌نظام، به آن ضربه نیز واردکند.

دریل‌چکشی به دلیل داشتن قدرت ضربه‌زدن برای سوراخ‌کردن بتن و دیوار مورداستفاده قرارمی‌­گیرد. و از پرمصرف‌­ترین دریل ‌ها می‌­باشد. به دلیل داشتن قابلیت‌چکش و ضربه‌زدن موجب سرعت در فرآیندسوراخ‌کاری می‌­شوند و برای حفاری بتن یا سنگ استفاده‌می‌­شوند.

دریل‌چکشی گران­تر و سنگین ‌تر از دریل‌­های‌معمولی هستند، و برای سوراخ‌کردن موادبتنی و یا بتونه‌­های‌چوبی و بطورکلی برای سطوح‌سخت و دارای ضخامت بسیاربالا مورداستفاده قرارمی‌­گیرند. و با قراردادن دریل روی حالت‌ضربه­ می­توان با ضربات‌سریع چکشی سطح موردنظر را سوراخ‌کرد. این دریل دارای قابلیت‌تنظیم به دوحالت ساده و چکشی می­‌باشد.

اجزای تشکیل‌دهنده دریل‌چکشی

  1. سه‌نظام
  2. کلید کنترل‌سرعت
  3. کلید کنترل‌گردش راستگرد و چپگرد
  4. دسته‌جانبی
  5. کلیدپاور
  6. سوئیچ قفل‌کن

تفاوت دریل‌گیربکسی و دریل‌چکشی

فرق دریل‌گیربکسی و چکشی فقط به کارکرد و نوع‌کاربرد آن‌ها محدودنمیشود. این دودستگاه ازلحاظ ساختاری نیز بایکدیگر تفاوت‌دارند:

تفاوت در شکل دریل

دریل‌چکشی دارای کلاچ‌های‌بزرگی است که در انتقال‌قدرت تأثیربالایی دارد. سه‌نظام در دریل‌های‌چکشی قابلیت اتصال مته‌گرد و شش‌سر را دارد اما در دریل‌های‌گیربکسی این قابلیت وجودندارد.

تفاوت در کاربرد دریل

دریل‌چکشی اغلب برای سوراخ‌کردن‌سنگ، بتن‌وسیمان مورداستفاده قرارمی‌گیرد. ولی دریل گیربکسی برای بازوبسته‌کردن پیچ‌های‌بزرگ و سوراخ‌کاری در قطرهای‌بالا کاربرددارد.

تفاوت در ضربه‌زدن دریل

دریل‌چکشی فرآیندی از حالت چرخشی و ضربه‌ای را به قطعه‌کار واردمی‌کند و دارای یک کلید تنظیم‌سرعت هستند. دریل‌گیربکسی به صورت چرخشی به قطعه‌کار نیرو واردمی‌کند و برای پیچ‌های بزرگ در سطوح‌سخت مورداستفاده قرارمی‌گیرند. همچنین بدلیل استفاده از تعدادبیشتری چرخ‌دنده می‌توان دستگاه را توسط کلیدی در دوحالت تنظیم‌کرد. در یک حالت دریل‌سرعتی و در حالت‌دیگر دریل‌قدرتی عمل‌می‌کند که دوحالت رابطه‌عکس بایکدیگر دارند

تفاوت در سه‌نظام دریل

دریل‌چکشی سه‌نظام قطور و قوی‌تری نسبت به گیربکسی دارد و بیشتر حالت‌ضربه‌ای دارد تا چرخشی. علاوه‌براین، دریل‌چکشی با زاویه‌مشخص به قطعه‌کار ضربه واردمی‌کند.

تفاوت در سوراخ‌کاری دریل

دریل‌چکشی عملیات سوراخ‌کاری را با واردکردن ضربه همراه با چرخش انجام‌می‌دهد و همانند این‌است که با چکش بر روی مته‌موردنظر ضربه‌بزنیم، درحالیکه سوراخ‌کاری با دریل‌گیربکسی به صورت‌چرخشی است و هیچ نیرویی از اطراف به آن واردنمی‌شود.

تفاوت در ابعاد دریل

دریل‌گیربکسی ازنظر ابعاد معمولاً از دریل‌چکشی کوچک‌تر و سبک‌تر است. همچنین گشتاور دریل‌های‌گیربکسی به گونه‌ای‌است که به مچ‌دست فشارکمی واردمی‌کند. در دریل‌های‌گیربکسی سه‌نظام قوی‌وقطور نیست و این دریل معمولاً در مکان‌هایی بادسترسی سخت مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

یکی‌ازمهم‌ترین دلایل تفاوت دریل‌گیربکسی و دریل‌چکشی این است که اعمال گشتاور در دریل‌گیربکسی بیشتر به صورت چرخشی است تا ضربه‌ای. از دریل‌گیربکسی می‌توان برای انجام کارهای‌طولانی‌مدت استفاده‌کرد.

بهترین دریل‌گیربکسی چه دریلی است؟

بهترین دریل‌گیربکسی دریلی‌است که سیستم‌گیربکس آن دوسرعته است و علاوه‌بر قابلیت قدرت‌موتور گیربکسی، می‌تواند عملکردسوراخ‌کاری را نیز داشته‌باشد. دریل باید قابلیت‌چرخش به راستگرد و چپگرد را نیز داشته‌باشد. گشتاور دریل‌گیربکسی باید به گونه‌ای‌باشد که به مچ‌دست فشار واردنکند.

ازبهترین دریل‌های‌گیربکسی می‌توان به دریل گیربکسی توسن، ماکیتا، گریتک، کرون، رابین، متابو، بوش، رونیکس و آاگ اشاره‌کرد.

نکات‌مهم در خرید دریل‌چکشی

قدرت و توان موتور دریل‌چکشی

قدرت‌وتوان در انواع دریل‌های‌چکشی باهم متفاوت‌است. هرچه توان‌موتور بیشترباشد، دریل از قدرت‌بیشتری برخورداراست. بنابراین برحسب حجم‌کار و میزان‌سوراخ‌کاری، باید دریل‌مناسب را انتخاب‌کرد.

جنس و طراحی‌بدنه دریل‌چکشی

طراحی‌بدنه بهتراست به صورت ارگونومیک باشد و وزن‌سنگینی نداشته‌باشد. دریل‌های‌چکشی دارای یک دسته در قسمت‌جلویی برای سوراخ‌کاری دقیق‌تر هستند که به آن دسته‌کمکی می‌گویند.

سه‌نظام‌دریل

بخشی است که انتقال‌نیرو از موتور و وظیفه نگه‌داشتن مته را برعهده‌دارد. سه‌نظام‌دریل‌ها می‌تواند آچارخور یا خودکار باشد. باتوجه به نوع و حجم‌کار می‌توان دریل‌چکشی با سه‌نظام مناسب را خریداری‌کرد.

سرعت گشتاور دریل

سرعت دریل برحسب دوردردقیقه تعیین‌می‌شود. اغلب دریل‌های‌چکشی دارای یک کلیدکنترل سرعت‌گشتاور هستند. باتوجه به عمق و ضخیم و نازک‌بودن قطعه‌کار، می‌توان سرعت را تغییرداد.

شرکت تولیدکننده دستگاه

شرکت تولیدکننده نقش‌مهمی در ارائه محصول باکیفیت دارد. از بهترین دریل‌چکشی می‌توان به دریل‌چکشی رونیکس، ماکیتا، ادون، کرون، دیوالت، توسن، بوش، پوکا و هیوندای اشاره‌کرد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.