قلم تخریب چیست؟چه استفاده ای از آن میشود

قلم تخریب

قلم تخریب چیست؟چه استفاده ای از آن میشود

عملیات‌تخریب یکی از مهم‌ترین عملیات‌های شناخته‌شده در سرتاسر دنیا به‌حساب می‌آید. چراکه بدون ازبین‌بردن سازه‌های‌قدیمی نمی‌توان سازه‌های‌جدید و به روز را جایگزین‌کرد. بنابراین بسیارمهم‌است که عملیات‌تخریب انجام‌شود. قلم چکش تخریب و بتن‌کن‌ها یکی از ابزارهای پرکاربرد جهت تخریب‌بتن و مصالح‌ساختمانی هستند. این ابزار به‌خاطر قدرت‌بالایی که در تخریب دارند بسیارکاربردی و مناسب برای استفاده در پروژه‌های وسیع و سنگین می‌باشند.

این ابزارآلات از بزرگترین‌های خانواده ابزارآلات برقی می‌باشند و عمده وظیفه‌ آن‌ها ایجاد تخریب بر روی بناهای‌ساختمانی می‌باشد. از شاخص‌ترین نکات این سری از ابزارآلات می‌توان به سنگین و پرقدرت بودن آن‌ها اشاره‌کرد.

قلم‌تخریب چیست

قلم چکش تخریب که اغلب به آن‌ها قلم‌های بتن‌کن هم گفته‌می‌شود، به برخی از دریل‌ها (چکش‌های‌تخریب) متصل‌شده و برای کنده‌کاری یا تخریب بتن، چوب، آهن و سنگ مورداستفاده قرارمی‌گیرند. این قلم‌ها در انتهای‌خود دارای شیارهایی هستند که به کمک آن‌ها، به دریل بتن‌کن یا چکشی تخریبی متصل‌می‌شوند و سپس به صورت با چرخش یا ضربه‌ای شروع بکار کرده و با نزدیک‌شدن به سطح موردنظر، عمل تخریب را انجام‌می‌دهند.

آلیاژهای مورداستفاده در این ابزار مانند مته‌ها بسیارمقاوم مانند فولاد است تا برای تخریب سطوح‌سخت مشکلی ایجادنشود. به طورکلی قلم‌های‌تخریب، مته‌هایی بسیاربزرگتر هستند که عمل‌تخریب را انجام‌می‌دهند و مناسب ایجاد سوراخ نیستند.

قلم تخریب

 

کاربردهای قلم چکش تخریب

این قلم‌ها کاربردهای بسیارزیادی دارند و از آن می‌توان برای حفاری در بتن و سایر موادسخت، کنده‌کاری‌های عمیق و موادسخت، حذف‌کردن کاشی‌های قدیمی. ایجاد کانال برای عبوردادن سیم‌ها یا کابل‌های برق یا لوله‌های آب مورداستفاده قرارمی‌گیرد. اما باید ای موضوع را بدانید که برای هریک از این کارها از یک قلم‌خاص استفاده‌می‌شود که در ادامه درباره‌آن صحبت خواهیم‌کرد.

انواع قلم‌تخریب

قلم تخریب

قلم‌های‌تخریب را بطورکلی می‌توان به دوگروه 1- قلم‌تخریب برای کار با دست 2- قلم‌تخریب مخصوص دستگاه‌های برقی و بادی دسته‌بندی کرد.

قلم‌تخریب برای کار با دست: از قلم‌تخریب برای استفاده و کارکردن در مواردی هست که دسترسی به دستگاه‌های‌تخریب وجودندارد. این قلم‌ها به شکلی ساخته‌شده‌اند که بتوان با استفاده از چکش یا پتک به آنها ضربه‌زد.

قلم‌تخریب مخصوص دستگاه‌های برقی و بادی: اما خوب شما نمی‌توانید که همیشه با دست تخریب ها را انجام‌دهید، زیرا هم زمان‌بر بوده و هم احتمال صدمه‌دیدن بیشتراست. پس دستگاه‌های مختلف تخریب به کمک‌شما می‌آیند که با استفاده از قلم مخصوص خودشان کار را برای‌شما مثل همیشه راحت‌تر و سریعتر کنند.

قلم چکش‌تخریب دارای انواع‌مختلفی است:

قلم نوک‌تخت

با استفاده از قلم نوک‌تخت می‌توان به صورت ظریف‌تر و با کنترل‌بیشتری کار کرد. معمولاً طول نوک‌تخت این قلم، برابر با قطر میله یا شفت است. از این قلم برای ایجاد حفره‌های‌خطی در داخل دیوار، برای جاگذاری کابل و بسیاری از کارهای‌دیگر استفاده‌می‌شود.

قلم نوک‌تیز

این قلم‌ها، بیشتر برای تحریب‌های کلی و عمیق مورداستفاده قرارمی‌گیرند. قلم‌های نوک‌تیز، از قلم‌هایی هستند که قدرت تخریب‌کنندگی بالایی دارند. نوک‌تیز این قلم باعث‌می‌شود تا بتوانید همه قدرت دستگاه را به یک نقطه‌کوچک واردکنید. فرقی‌نمی‌کند که سطح موردنظر شما، یک دیوار با کمی ناهمواری باشد که قصدتخریب یا کنده‌کاری قسمتی از آن را دارید یا یک دیواربزرگ که باید بطورکامل آن را ازبین ببرید؛ استفاده از یک قلم نوک‌تیز، همیشه یک راه‌حل بسیارمناسب محسوب‌می‌شود.

قلم‌تخریب سرکج:

سر این قلم‌ها کمی کج بوده و معمولاً در سایز‌های 8 و 10 میلی‌متری ساخته‌می‌شوند. این قلم‌ها بیشتر برای تراشکاری استفاده‌می‌شوند.

قلم‌تخریب شش‌گوش:

این قلم‌ها در محل اتصال خود به دستگاه، دارای شش‌شیار هستند. آنرا با نام HEX نیز می‌شناسند. همچنین ساختار بسیارمحکمی دارند و برای حفاری‌های‌عمیق ساخته‌شده‌اند.

قلم‌های تخریبی چهارشیار:

در انتهای این قلم‌ها، چهارشیار وجوددارد که از این طریق به دستگاه متصل‌می‌شوند. این قلم‌ها با سه طول مختلف به فروش می‌رسند که عبارتنداز:

کوتاه: قلم‌هایی با طول 25سانتی‌متر

بلند: طول 40سانتی‌متر

فوق بلند: طول 60سانتی‌متر

قلم‌تخریب پنج‌شیار:

این قلم‌ها در انتها دارای پنج‌شیار هستند و از این طریق به دستگاه متصل می‌شوند. جالب‌است بدانید که چکش‌تخریبی که از قلم پنچ‌شیار استفاده‌می‌کند، استهلاک‌کمتری به نوع چهارشیاره آن دارد. احتمال شکستن این قلم‌ها کمتر از قلم‌های چهارشیاره است درنتیجه، ممکن‌است که قلم چکش تخریب پنج‌شیاره قیمت‌بیشتری داشته‌باشند اما درنهایت خرید آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است و در طولانی‌مدت به شما سودبیشتری خواهندرساند.

این قلم‌های نیز در سه طول مختلف به فروش می‌رسند:

با طول‌کوتاه (30سانتی‌متر)

طول‌بلند (40 سانتی‌متر)

طول خیلی‌بلند (60 سانتی‌متر)

قلم بیل‌شکل

این قلم یک گزینه بسیارعالی برای ازبین‌بردن گچ‌های‌اضافی یا سایر سطوح‌ناهموار مانند سیمان باقی‌مانده زیر کاشی‌های کنده‌شده یا سایر مواد چسبنده است. طول نوک این قلم، از قطرلوله یا شافت بیشتر است. این ویژگی سبب‌می‌شود که قدرت تولیدشده توسط چکش‌تخریب، به مساحت بیشتری از دیوار، ضربه واردکند. برای کنده‌کاری یا تخریب در مساحت‌های‌بزرگ، بسیارکارآمد و مفید هستند.

قلم مخصوص کانال

این قلم، ابزاری ایده‌آل برای ایجاد کانال مناسب خطوط سیم‌های‌برق یا لوله‌های‌آب داخل‌دیوار است. این قلم دارای یک نوک به شکل نیم‌دایره است. این شکل قلم، عمل کنده‌کاری را بسیار آسان‌تر کرده و نتیجه خیلی بهتر و تمیزتری را تحویل‌می‌دهد.

قلم کاشی

از این وسیله بطور ویژه برای جداکردن کاشی از سطح زیرینش مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این قلم بسیار شبیه قلم کاشی است اما تفاوت‌هایی هم دارد. همچنین نسبت به قلم بیل‌شکل، تخت‌تر است و برخلاف آن کمی شیب دارد. این شکل ظاهری باعث‌می‌شود تا قلم به راحتی در زیر کاشی قرارگیرد و آن را به راحتی جداکند. به دلیل زاویه‌دار بودن این قلم، دیگر نیازی نیست دستگاه تخریب را به صورت زاویه‌دار نگه‌دارید؛ و از این طریق برای نگه‌داری و کنترل دستگاه، انرژی‌کمتری نیازاست.

 

فواید به کاربردن این ابزار

عدم‌استفاده از قلم‌تخریب و انجام عملیات به صورت دستی باعث صرف وقت و انرژی بسیارزیادی می‌شود که با استفاده از این قلم مقدار آن به حداقل کاهش پیدامی‌کند. همچنین کیفیت کار انجام‌شده با قلم‌تخریب در مقایسه با کار دستی بالاتراست. تخریب موادسخت هم مانند بتن با دست سرعت خیلی‌پایینی دارد که قلم‌های‌تخریب سرعت را بالابرده وکار را برای شما آسان‌می‌کنند.

قلم تخریب

نکات‌مهم در زمان خرید قلم چکش تخریب

  • جنس قلم

قلم‌های‌مختلفی در بازار موجودمی‌باشند که هرکدام دارای کیفیت‌های‌مختلف هستند. ولی باید درنظر داشت که محکمی قلم همیشه به کار شما نمی‌آید و این نکته را باید مدنظر داشت که شرکت ارائه‌کننده قلم، خود خوب می‌داند که اگر قلم خیلی هم سخت‌باشد امکان‌بیشتری وجوددارد که به دستگاه صدمه‌بیشتری واردگردد.

 

  • نوک قلم

نوک‌قلم‌ها باهم متفاوت‌است هرچه نوک‌قلم تیزتر برای برای جاهای تخت‌تر و هرچه پهن‌تر برای لایه‌بردار بر روی سطوح نرم‌تر

 

  • طول قلم

انتقال نیرو از انتهای‌قلم تا سرقلم باید انجام‌شود شما باید به طول‌قلمی که تهیه‌می‌کنید، توجه‌فرمایید. اگر کارتان در عمق حفره‌ای است از قلم‌بلند استفاده‌نمایید درغیراینصورت هرچه قلم کوتاه‌تر بازدهی بهتری دارد.

نکات‌ایمنی درهنگام استفاده از چکش‌تخریب:

 

توجه به نکات‌ایمنی درحین استفاده از چکش‌تخریب بسیارضروری و مهم است. در زیر به نکات‌مهم اشاره شده‌است:

 

  • باتوجه به اینکه این ابزار از وزن‌بالایی برخورداربوده، باید فرد استفاده‌کننده توانایی کنترل و نگه‌داری آن را داشته‌باشد.
  • درهنگام تخریب استفاده از تجهیزات‌ایمنی مانند عینک، دستکش، ماسک، محافظ‌گوش و لباس مناسب ضروری‌می‌باشد.
  • مراقب‌باشید که درهنگام تخریب فرددیگری در آن محیط حضور نداشته‌باشد.
  • جهت تخریب نقطه موردنظر سعی‌کنید کمی زاویه‌دار باستید تا عملیات‌تخریب به خوبی انجام‌شود.
  • در هنگام کار با چکش‌تخریب باید به صورت‌مداوم و ثابت فشار واردشود تا این عملیات بدون‌نقص انجام‌شود.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.