ماشین تراشکاری و انواع آن نحوه کار ماشین تراش

ماشین‌تراش

ماشین تراشکاری و انواع آن نحوه کار ماشین تراش

ماشین‌تراش چیست؟

ماشین‌تراش یک دستگاه‌صنعتی پرکاربرد است که برای تراشکاری (براده‌برداری دراثر چرخش‌قطعه) بکار می‌رود. کاراصلی اینگونه دستگاه‌ها درواقع تراش‌فلزات به حساب می‌آید. امروزه به دلیل گسترش مواد با خواص‌دیگر مانند موادپلاستیکی و پلیمری و مواردی از این قبیل، از این دستگاه در تراش مواددیگر نیز استفاده‌می‌شود.

همچنین دستگاه‌تراش برای کاربرد راحت‌تر، یک نگهدارنده در مرکز دارد که عمل‌تراش را سهولت می‌بخشد. میزان دقت و سرعت‌عمل در این دستگاه خیلی اهمیت‌دارد. درواقع این ویژگی وجه‌تمایز یک ماشین‌تراش خوب و بد را بیان‌می‌کند. ابزارهایی که برای تراش یا برش‌مواد در صنعت به کارمی‌روند یا کاملاساده هستند (مانند مته) یا نسبتاپیچیده. ابزار یا دستگاه‌های پیچیده از ساختار و روش پیچیده‌تری در مقایسه با دستگاه‌های نوع‌اول برخوردارند. ماشین یا دستگاه‌تراش در دسته ابزارهای‌پیچیده قرارمی‌گیرد.

ماشین‌تراش بعنوان یک دستگاه‌صنعتی به منظور تراش یا برش بدون براده‌برداری کاربرددارد و در ساخت و تولیدقطعات دوار کاربرددارد. تقریبا هرقطعه دواری را که مشاهده‌می‌کنید با استفاده از ماشین‌تراش ساخته‌شده‌است.

دستگاه تراش

عملکرد دستگاه‌تراش

نحوه عملکرد ماشین‌تراش به این شکل‌است که ابتدا قطعه‌کار، درون دستگاه ثابت می‌شود. پس از آن دستگاه حول‌شفت شروع به چرخش می‌کند. حرکت قطعه به صورت‌دورانی با واردآوردن فشار به برنده باعث براده‌برداری از قطعه و تولید محصول‌نهایی خواهدشد.

درحقیقت برنده ماشین‌تراش ثابت‌است و عامل برش‌قطعات همان شفت یا چرخاننده خواهدبود. میزان چرخش‌قطعه موردنظر در ماشین‌تراش قابل‌تنظیم است و برحسب دوربردقیقه تعیین‌می‌شود.

در این دستگاه‌ها لازم‌است که جنس برنده ازجنس قطعه‌کار سخت‌تر باشد. این موضوع باعث‌می‌شود که برنده همراه با قطعه ازبین‌نرود و محصول تمیزی را به ما تحویل‌دهد. نحوه‌برش این دستگاه به صورت خطی و در موازات‌قطعه انجام‌می‌شود. این موضوع باعث شده‌است که دستگاه‌تراش برای قطعاتی به کاررود که حتما قابلیت‌چرخش داشته‌باشد و دارای تیزی یا فرورفتگی نباشد.

دستگاه تراش

انواع ماشین‌تراش

ماشين‌های‌تراش ابزارسازی:

اختلاف اين نوع ماشین‌ها با سايرين در اين‌است كه ماشینهای ابزارسازی دارای دقت‌بیشتری نسبت به ساير ماشین‌ها هستند. بعضي از آنها نیز با دستگاه‌های‌مخصوص جهت تراشیدن كارهای دقیق‌تر مجهز مي‌باشند. وظیفه اصلي آنها تهیه ابزار و شابلن برای كارخانجات‌تولیدی و ماشینهای‌تراش تولیدی است. به دلیل استفاده آنها برای كارهای كوچک و بزرگ، معمولاً آنها را به دوصورت رومیزی و پايه‌دار در دسترس قرارمي‌دهند. از نوع رومیزی آن برای تراش قطعات‌كوچک و كوتاه كه دارای قطركم هستند استفاده‌مي‌شود. ماشین تراش پايه‌دار بصورت يک ماشین‌تراش دقیق و نسبتاًبزرگ كه دارای سرعت‌های‌مختلف است ساخته‌شده‌اند بعلاوه با دستگاه ترمز دقیق برای قطع و كنترل‌كردن سرعت مجهز مي‌باشد.

ماشین‌تراش عمودی:

همانطور كه از نام آن پیداست اين ماشین بصورت‌عمودی قرارمي‌گیرد، دستگاه قلم‌گیر بصورت منشور چندضلعي كه مي‌تواند عمودی در طول حركت خطي داشته‌باشد. دستگاه سه‌نظام آن بسیاربزرگ است و بطورعمودی قرارگرفته و دارای حركت‌دوراني است، كه برای گرفتن كارهای‌سنگین مي‌باشد. در سوراخ‌كاری هم از آن استفاده‌مي‌كنند. و چون نسبتاً سنگین است معمولاً دارای سرعت‌های‌زياد نیست.

ماشين‌تراش كوچک مرغکدار:

اين نوع ماشین‌تراش برای آموزش و تراش كارهای‌كوچک مورداستفاده قرارمی‌گیرد و چون اغلب‌كارها را بین دومرغک مي‌تراشند به همین‌جهت آنرا ماشین‌تراش مرغک‌دار مي‌گويند. بعلاوه چون از اين ماشین برای آموزش و كارهای‌كوچک استفاده‌مي‌شود اغلب دستگاه انتقال‌حركت آنها بصورت چرخ‌تسمه‌ای ساخته‌مي‌شوند. ازنظر اندازه، به دوشکل تقسیم‌مي‌شوند؛ ماشین‌تراش كوچک رومیزی و ماشین‌تراش كوچک پايه‌دار.

ماشين‌تراش پيشانی تراش:

كارهائي كه قطر آنها زياد و طول نسبتاًكمي دارند به وسیله اين ماشینها تراشیده‌مي‌شوند. موارداستفاده ديگر آنها در كارخانجات لکوموتیوسازی مخصوص ساخت چرخهای لکوموتیو و نیز برای ساختن چرخ‌طیار (چرخ لنگر) بكارمي‌برند.

ماشين‌های‌تراش معمولی نرم‌شده:

از اين ماشینها اغلب در كارهای‌تولیدی استفاده‌مي‌گردد زيرا كه قدرت تولیدی آن‌ها زيادبوده و نیز قدری سنگین‌تر ساخته‌مي‌شوند. ازطرفي چون برای انجام كارهای‌مختلف مورداستفاده قرارمي‌گیرند بدين‌جهت دارای مراحل سرعت‌بیشتر مي‌باشد كه برای انجام كارهای‌بزرگ بسیارمناسب است، و ازنظر استحکام بر ساير ماشینها نیز برتری داشته و می‌توان برای تولیدهای‌كم مورداستفاده قرارداد.

ماشين‌های‌تراش با قطركارگير و طول‌زياد:

اين نوع ماشینها برای تراش كارهايي كه قطر آنها بزرگ و نیز دارای طول‌زياد هستند مورداستفاده قرارمي‌گیرند. زيرا كه میز آنها بزرگ و ارتفاع محوراصلي ماشین تا روی ريل نسبتا زياد است. در بعضي از ماشین‌های‌تراش كه دارای طول‌زياد مي‌باشند. برای اينکه بتوان از حداكثر قطركارگیر استفاده‌شود، نزديک محوراصلي در قسمت ريل يک قطعه جاگذاری شده‌است. هنگاميكه لازم‌باشد مي‌توان قطعه را از روی ريل جداكرده و سپس قطعات با قطرزياد را تراشید و نیز برای تراش كارهای‌مخصوص مورداستفاده قرارمي‌گیرد. معمولاً اين نوع ماشینها را با دورهای بسیارزياد طراحی‌نمی‌كنند و ازطرفي استحکام و قدرت‌برش آنها بسیارزياد است، بدين جهت می‌توان با آنها حجم براده بیشتری را در يک زمان‌معین برداشت.

اجزای دستگاه‌تراش

اجزای مختلف ماشین‌تراش عبارتنداز:

  • قسمت ریلی محلی که قطعه و ابزارها روی آن قرارمی‌گیرند و به کمک این ریل به صورت خطی جهت برش به حرکت واداشته می‌شوند.
  • الکتروموتور
  • جعبه‌دنده اصلی
  • محوراصلی
  • سه‌نظام
  • جعبه‌دنده پیشروی
  • قوطی حرکت
  • دستگاه مرغک
  • سیستم خنک‌کننده
  • تابلوبرق
  • کلیدهای راه‌اندازی دستگاه
  • اهرم‌کلاچ

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.