مته گازور چیست-اسکای بیت

مته‌گازور

مته گازور چیست-اسکای بیت

مته‌گازور: گاهی هنگام‌کار با انواع چوب و نجاری به یک سوراخ نسبتاً صاف و دقیق با انتهای‌پخ و صاف احتیاج‌است. این درست زمانیکه از اتصال‌دوبل و میخ‌های‌چوبی در تخت‌سه‌لا و الوارهای‌دیگر استفاده‌می‌کنیم بسیار قابل‌توجه است. مته‌های‌برگی برش پرسرعتی دارند اما حفره‌های ایجادشده اصلا صاف‌نیستند. ضمن‌اینکه احتمال شعله‌ورکردن انتهای‌سوراخ توسط این مته زیاداست.

مته‌مارپیچ می‌تواند سوراخ به نسبت صافی ایجادکند. اما انتهای سوراخ به صورت‌مخروطی درآمده و معمولاً برای قطرهای بالای 12میلی‌متر استفاده‌نمی‌شوند. سرعت دریل‌کردن با مته‌ی مارپیچ مدل آگر یا داگلاس هم بسیاربالاست. اما سوراخ‌های ایجادشده به دلیل خشن‌بودن نوع برش هیچ‌کدام از فاکتورهای یک سوراخ‌کاری بی‌نقص و صاف را ندارند. دراین‌مواقع بهترین‌گزینه مته‌گازور است.

 

مته‌گازور چیست؟

مته‌گازور به منظور ایجاد حفره‌های‌دقیق با انتهای‌پخ و یک ورودی برش‌خورده‌ی‌تمیز طراحی شده‌است که خرده‌چوب‌کمی تولید خواهدکرد.

بیشتر مته‌های گازور لبه‌های صاف‌ونرمی دارند که مته را در مرکزیت سوراخ نگه‌می‌دارد و مانند یک تیز‌کن اطراف سوراخ را صاف‌می‌کند. فرقی‌نمی‌کند که سوراخ به صورت چهارگوش ایجادشده یا زاویه‌دار در هر دوحالت انتهای‌حفره، عمودبر محورطولی شفت مته باقی‌می‌ماند.

مته‌ی گازور تنوع بسیارکمی دارد. نکته‌ی‌اصلی این مته برش‌استوانه‌ای آن‌است که مانند دوتیغه‌ی اسکنه که به صورت چرخشی برش‌می‌دهند حفره را ایجادمی‌کنند. همان‌گونه که مته به دورنقطه‌ی‌مرکزی می‌چرخد، دو تیغه‌چوب را برش‌داده و تکه‌های آن را خارج‌می‌کنند. اگر تیغه‌های مته‌ی‌گازور بسیارتیز باشد برش‌ها مانند قسمتی از پوست یک سیب بسیارنازک می‌شود.

سوراخی که برای میخ‌چوبی در کار ایجادکرده‌ایم باداشتن حفره‌ای‌صیقلی و با انتهای‌صاف کار را برای چسباندن میخ‌چوبی درون‌حفره‌ها بسیارراحت می‌کند.

 

مته گازور

 

نحوه استفاده از مته‌گازور

مته‌ی‌گازور گزینه‌ی بسیارمناسبی برای دریل‌ستونی و سه‌نظام دستگاه‌تراش است. به دلیل نوع قرارگیری تیغه‌ها در انتهای‌مته و برشی که به این صورت برچوب می‌زنند به مقداری‌فشار به سمت‌پایین احتیاج‌است. که دراینصورت، استفاده از دریل‌های برقی دستی (شارژی و غیره) بازده خیلی‌کمتری دارد. با این‌وجود با استفاده از سوراخکاری با دریل‌ستونی، مته‌ی‌گازور می‌تواند با برشی با زاویه و یا برشی در طول لبه‌ی‌کار ایجادکند. کاری که به سختی با مته‌ی مارپیچ و مته‌ی‌برگی اتفاق‌می‌افتد.

 

سایزهای مته‌گازور

مته‌های‌گازور لولاکابینت معمولاً در سایزهای‌مختلف در بسته‌بندی‌ موجودهستند. با این وجود بعضی از ابزارفروشی‌ها این مته‌ها را بصورت جداگانه به فروش می‌رسانند. در اکثر بسته‌بندی‌ها، سایز مته از 9میلی‌متر شروع‌شده و تا 25میلی‌متر ادامه‌دارد.

البته بعضی‌مواقع می‌توانیم مته‌ی‌گازور را در قطرهای بزرگ‌تر هم پیداکنیم ( مثلاً بالای 50میلی‌متر) اما به ندرت در سایزی کوچک‌تر از 9میلی‌متر پیدامی‌شود.

مته گازور

 

معایب مته‌‌گازور

باوجود تمام مزایای مته‌گازور، این مته مشکلاتی هم دارد. برای مثال سرعت‌برش این مته‌ها بسیارکمتر از دیگر انواع‌مته بوده و ممکن‌است باعث داغ‌شدن بیش‌ازحد و در برخی‌موارد سوختن‌چوب شود.

برخلاف مته‌ مارپیچ و برگی، مته‌‌گازور نمی‌تواند خرده‌چوب را از حفره خارج‌کند؛ به‌همین جهت پس از اتمام سوراخ‌کاری باید براده‌ها را بیرون‌بیاورید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.