میخ کش چیست و انواع آن-اسکای بیت

میخ‌کش

میخ کش چیست و انواع آن-اسکای بیت

میخ کش

میخ کش وسیله‌ای پرکاربرد است که از آن برای کشیدن میخ‌هایی که خم‌شده یا به هردلیلی باید از چوب یا دیوار بیرون کشیده‌شوند استفاده‌می‌شود. هنگامی که میخ به درون هرماده‌ای فرومی‌رود، بیرون‌کشیدن آن بدون ابزار مناسب امکان‌پذیرنیست. در این زمان استفاده از میخ‌کش این مشکل را حل‌می‌کند.

این ابزار دارای انواع مختلفی است که شامل سنتی، گاز انبر، بادی و اهرم میخ‌کش است. هر یک از این ابزارها دارای مزایا و معایب خاصی‌بوده و استفاده از آنها نیازمند رعایت نکات زیادی است. این ابزار در انواع و مدل‌های مختلفی وجوددارد که ساده‌ترین نوع آن چکشی است. از چکش میخ‌کش یا چکش نجاری در صنعت‌نجاری یا کار با قطعات چوبی استفاده‌های فراوانی می‌شود. از انواع چکش‌نجاری معمولا به عنوان اهرم میخ‌کش و بیرون‌کشیدن میخ از قطعات‌چوبی استفاده‌می‌کنند.

 

انواع میخ‌کش

بادی:

میخ کش بادی

مکانیسم عملکرد نوع بادی شبیه به میخکوب‌بادی است؛ با این تفاوت که برعکس آن عمل‌می‌کنند. برخلاف میخ‌کش دستی که در آن از نیروی‌دستی برای بیرون‌کشیدن میخ استفاده‌می‌شود، در این ابزار با استفاده از نیروی هوای‌فشرده میخ از جسم بیرون کشیده‌می‌شود. تنها باید دماغه‌دستگاه را روی میخ بگذارید و ماشه را فشاردهید تا میخ از سمت دیگر به بیرون پرتاب‌شود. این ابزار وقتی می‌خواهید تعدادزیادی میخ را از تخته‌های چوبی بیرون‌بکشید، باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود؛ اما در صورتیکه سمت دیگر جسمی که میخ در آن قراردارد، بسته‌است و به آن دسترسی ندارید، نمی‌توانیم با استفاده از این ابزار میخ را بیرون‌بیاوریم.

چکشی:

میخ کش چکشی

شکل چکش به صورتی است که یک قسمت آن به صورت اهرمی و شکاف‌دار بوده و قسمت دیگر آن پهن‌می‌باشد و میتوان از آن برای کوبش و تخریب استفاده‌کرد. آلیاژ به کاررفته در ساخت سری چکش‌نجاری نیز معمولا فولاد با مقاومت بالا می‌باشد دسته این ابزار نیز میتواند فلزی, چوبی و یا با روکش‌فایبرگلاس باشد.

استفاده از قسمت میخ‌کش چکش روشی آسان برای بیرون‌کشیدن است. همچنین، این روش برای کارهایی که به حفظ شکل‌ظاهری جسم اهمیتی ندارد، مناسب‌است؛ اما این نوع نمی‌تواند برای تمامی شرایط گزینه‌ای‌مناسب باشد. در بسیاری از مصارف، به همراه داشتن سایر انواع میخ‌کش ضروری است.

بدنه‌ي مستحكم در كنار وزن‌كم از جمله ويژگي‌هاي مثبت يك چكش است. از مهم‌ترين قسمت‌هاي این چكش دسته‌ی مقاوم و خوش‌دست با روکش‌نرم آن است.

دو راه برای بیرون‌کشیدن میخ با استفاده از این ابزار وجوددارد. اولین روش درگیرکردن میخ‌کش با میخ و اعمال‌فشار به سمت عقب و بیرون‌کشیدن میخ است. ممکن‌است این کار تلاش بیشتری نیاز داشته‌باشد و قبل از بیرون‌آمدن میخ، مجبورشوید چکش را چندبار به عقب و جلو بکشید. در روش‌دیگر، باید با استفاده از قسمت میخ‌کش چکش، میخ را به سمت چپ و راست بکشید. این روش نسبت به روش‌قبلی آسان‌تر است، اما باعث‌می‌شود میخ بیشتر خم‌شده و غیرقابل‌استفاده شود. علاوه‌بر این، امکان تخریب‌چوب نیز بیشتراست.

قدیمی:

میخ کش قدیمی

این نوع میخ‌کش‌ها یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای بیرون‌آوردن میخ محسوب‌می‌شوند. فک‌های این نوع میخ‌کش سر میخ‌ را گرفته و با اهرم ایجادشده آن‌ را از سطوح بیرون‌می‌کشند. دسته کشویی این ابزار، میخ‌های بزرگ و کوچک را با حداقل آسیب به چوب بیرون‌می‌کشد. یکی از معایب این نوع نسبت به برخی از مدل‌های دیگر، اندازه بزرگتر و سختی حمل‌کردن آن است.

اهرم میخ کش:

اهرم میخ کش

این اهرم صرفا برای کشیدن میخ طراحی و ساخته شده‌است. این ابزار دارای دوگیره است: یک گیره از یک‌طرف با شفت ابزار تراز می‌شود و دیگری با زاویه 90درجه در انتهای دیگر تنظیم‌می‌شود. برخلاف گازانبر، این ابزار معمولاً به چوبی که میخ در آن فرورفته آسیب می‌رساند. به همین‌دلیل، این ابزار بهتراست برای بیرون‌کشیدن میخ از سطوح خشن و سطوحی که از نظر زیبایی اهمیتی‌ندارند استفاده‌شود.

گازانبر:

میخ کش گاز انبر

با استفاده از گازانبر، میخ‌هایی را می‌توان بیرون‌کشید که قسمت میخ‌کش چکش نمی‌تواند آنها بگیرد، مثل سر میخ‌هایی که کاملا در جسم فرورفته‌اند. در فضاهای بسته‌ای که نمی‌توان به راحتی از میخ‌کش چکش استفاده‌کرد، گازانبر گزینه‌مناسبی است. همچنین، با استفاده از گازانبر هنگام بیرون‌کشیدن میخ آسیب کمی به چوب واردمی‌شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.