پیچ گوشتی شارژی و انواع آن

پیچ گوشتی شارزی

پیچ گوشتی شارژی و انواع آن

پیچ گوشتی‌شارژی ابزاری است که باعث سرعت‌عمل بالای استادکاران و صنعتگران می‌شود. این دستگاه به دلیل بستن پیچ‌های زیاد در کارگاه‌ها و مراکزصنعتی بسیارکاربردی است.

سرعت‌بالای این نوع ابزار از مهم‌ترین مزیت آن نسبت به ابزارهای‌برقی آن است. به‌طورکلی پیچ‌گوشتی شارژی دارای هزینه‌ی بسیاربالاتری از وسایل‌برقی می‌باشد و همین‌امر باعث‌شده تا نتواند جایگزین دستگاه‌های برقی شود. اصولاً استادکاران از این نوع دریل‌ها هم شارژی و هم برقی به همراه دارند. زیرا امکان دارد درمکانی دسترسی به برق نباشد بنابراین دریل‌شارژی می‌تواند کار را سریع‌تر پیش‌ببرد.

مزایای پیچ‌گوشتی شارژی

ویژگی‌های منحصربفرد این وسیله آن را به ابزاری پرکاربرد در صنعت تبدیل کرده‌است.

  • شاید بتوان گفت از مزایای بارز این وسیله صرفه‌جویی در زمان می‌باشد. این بدان معناست که در بازه‌زمانی بسیارکوتاه امکان بازوبسته‌کردن پیچ‌های‌زیادی را فراهم‌می‌کند. بنابراین سرعت انجام‌کار را به میزان زیادی بالا‌می‌برد.
  • این ابزار، قابل‌حمل بوده و جابه‌جایی آن آسان می‌باشد. اندازه این وسیله امکان حمل‌آسان آن را فراهم‌می‌کند.

 

پیچ گوشتی شارزی

 

انواع مدل بر اساس منبع‌انرژی

برقی

نمونه‌های برقی به طورمستقیم به منبع‌انرژی برق متصل‌می‌شوند. در این نمونه نیازی به تغویض‌باتری و یا شارژکردن دستگاه‌نیست. از این رو برای فعالیت‌های‌سنگین ساختمانی مناسب‌می‌باشد.

این نمونه در ولتاژهای‌مختلف قابل‌دسترسی می‌باشد و ولتاژ دستگاه برمیزان توان‌خروجی دستگاه تاثیرگذاراست. هرچه میزان‌ولتاژ بالاترباشد، قدرت‌دستگاه بیش‌تر می‌شود.

بنابراین می‌توان باتوجه به نوع کاربرد، دستگاهی با ولتاژمناسب انتخاب و مورداستفاده قرارداد. نکته‌مهم در استفاده از این دستگاه رعایت جوانب‌احتیاط و جمع‌کردن سیم آن به گونه‌ای که مشکلی ایجادنکند، می‌باشد.

شارژی

استفاده از پیچ‌گوشتی‌های‌شارژی نسبت به نمونه برقی بیش‌تر صورت‌گرفته و از محبوبیت‌بالاتری برخوردارمی‌باشد. این نمونه نسبت به مدل برقی مزیت و برتری‌هایی دارد. برای مثال استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی که پریزبرق وجودندارد، امکان‌پذیر می‌باشد.

قدرت این دستگاه با باتری تامین‌می‌شود. هرچه توان باتری بیش‌تر باشد، قدرت گشتاور بالاتررفته و درنتیجه بازوبسته‌کردن پیچ با سرعت و قدرت بیش‌تری انجام‌می‌شود.

آنچه که در انتخاب نمونه شارژی باید موردتوجه قرارگیرد، ظرفیت‌باتری است. هرچه ظرفیت‌باتری بیش‌تر باشد، زمان بیش‌تری کارکرده و قدرت آن نیز بیش‌تر می‌باشد. در میان انواع‌باتری، نمونه لیتیوم‌یون می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای انتخاب باشد.

این مدل از قدرت‌بالایی برخورداربوده و وزن آن‌ها سبک می‌باشد. همچنین مدت‌زمان بیش‌تری شارژ نگه‌می‌دارند. مدت زمانیکه پیچ‌گوشتی‌های‌شارژی شارژ خود را حفظ‌می‌کنند، به اندازه وسیله و قدرت‌باتری بستگی‌دارد.

 

انواع پیچ‌گوشتی شارژی براساس عملکرد

این ابزار بر اساس عملکرد به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

پیچ‌گوشتی شارژی الکتریکی

این مدل اندازه‌کوچکی دارد و از آن برای کارهای‌سبک استفاده‌می‌شود. اندازه کوچک این دستگاه حمل و جاسازی آن را آسان‌می‌کند.

پیچ‌گوشتی شارژی ضربه‌ای

این مدل برای فعالیت‌های‌سنگین و طولانی مورداستفاده قرارمی‌گیرد. عملکرد این مدل به‌گونه‌ای است که نیروی‌اضافی شبیه به مته چکشی اعمال‌می‌کند. این امر سبب‌می‌شود پیچ‌ها با سرعت به داخل متریال‌هایی که سختی دارند فرورود.

 

اجزای تشکیل‌دهنده پیچ‌گوشتی شارژی

موتور

موتورهایی که در ساخت پیچ گوشتی شارژی مورداستفاده قرارمی‌گیرند، موتورهای DC می‌باشند. به طورکلی موتورهایی که در ابزارشارژی کاربرددارند، به دونوع ذغالی و بدون ذغال یا براشلس تقسیم‌بندی می‌شوند.

موتورهای بدون ذغال یا همان براشلس از قابلیت‌های بیش‌تری نسبت به انواع‌ذغالی برخوردارهستند. در محصولی که از این موتور استفاده شده‌باشد، قدرت و گشتاور بیش‌تر بوده و استهلاک پایین‌تر می‌باشد. پیچ گوشتی‌های شارژی با موتور براشلس از قیمت‌بالاتری نسبت به انواع‌دیگر برخوردارمی‌باشد

تورکمتر یا گشتاورسنج:

در پیچ‌گوشتی (پیچ بند) شارژی، مکانیزمی به نام تورک‌متر وجوددارد. با انتخاب‌نمودن عددمناسب تورک‌متر باعث‌می‌شود تا دستگاه برای بستن پیچ از اندازه‌ای که ما مشخص‌کرده‌ایم بیشتر به پیچ نیرو واردنکند و از هرزنمودن پیچ یا بریدن آن جلوگیری‌کند. تورکمتر برای بستن‌پیچ در موادنرم و چوب مفیدمی‌باشد.

گشتاور:

گشتاور در دریل‌شارژی به معنای چرخاندن‌محور یا شفت‌دستگاه است. در ولتاژ یکسان باطری، دستگاه‌های بهتر گشتاوربیشتری تولیدمی‌کنند که با واحد نیوتون‌برمتر بیان‌می‌شود.

به‌عنوان‌مثال برای بستن پیچ مقدارمشخصی نیرو لازم‌است که به آن گشتاور می‌گویند. اگر پیچی در محل‌خود بسیارمحکم بسته‌شود نیاز به نیروی‌بیشتری است که دستگاه قوی‌تر که قابلیت تأمین گشتاور بیشتری برای بستن‌است می‌باشد. بنابراین هنگامی‌که دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری می‌نماییم به این معنا است که می‌توانیم پیچ‌های محکم‌تری را باز و بسته‌کنیم، همچنین چنین دستگاهی در سوراخ‌کاری قوی‌تر عمل‌می‌کند.

لامپ LED:

دربرخی مدل‌ها لامپ‌های LED وجوددارد که باوجود مصرف‌کم باعث‌می‌شود تا در شب و یا در قسمت‌هایی که نورکافی وجودندارد پیچ را باز و بسته نمود.

کلید دو یا سه‌حالته:

در پیچ‌گوشتی شارژی برحسب امکانات و کیفیت‌ساخت کلیدی وجوددارد که امکان انتخاب حالت دریل یا پیچ‌گوشتی و در دیگر مدل‌ها حالت‌چکش را می‌دهد. دریل جهت سوراخ‌کاری در چوب و فلز و پیچ‌گوشتی جهت باز و بسته‌کردن پیچ و چکش نیز جهت سوراخ‌کاری در بتون استفاده‌می‌شود.

باطری:

دونوع باطری برای پیچ‌بند در بازار موجودمی‌باشد: نیکل-کادمیوم و یون‌یتیوم.

نیکل‌کادمیوم از جهت قیمت ارزان‌تر و دارای حجم‌بیشتر و اندازه‌ی بزرگ‌تری می‌باشد و شارژ کمتری را نگهداری‌می‌کند و اگر به مدت‌طولانی از آن استفاده‌نشود شارژ آن کمترمی‌شود.

یون‌لیتیوم دارای حجم‌کمتر، قیمت ارزان‌تر و مدت نگهداری شارژ بیشتراست و درصورت استفاده‌نکردن از باطری به مدت‌طولانی دیرتر شارژ خالی‌می‌شود. به‌طورکلی بایدگفت که هرچه ولتاژ باطری بیشترباشد، حجم گشتاور و قیمت دستگاه نیز بالاترمی‌رود و دستگاه می‌تواند در کارهای‌سنگین‌تر نیز استفاده‌شود.

سه‌نظام:

سه‌نظام‌ها معمولاً در پیچ‌گوشتی شارژی از نوع خودکار بوده و در دونوع پلاستیکی و فلزی ساخته‌می‌شود. در نوع‌فلزی به وزن و قیمت‌دستگاه اضافه‌می‌شود اما دارای استحکام و مقاومت‌بیشتری می‌باشد.

دیمر یا کنترل‌سرعت:

دیمر در دونوع الکترونیکی و مکانیکی وجوددارد که جهت کم‌وزیادشدن سرعت‌چرخش به کارمی‌رود.  هرچه ماشه بیشتر فشرده‌شود سرعت‌چرخش بالاترمی‌رود تا به حداکثر برسد و برعکس.

از دیمر جهت کنترل‌سرعت و باز و بسته‌کردن پیچ استفاده‌می‌شود و در سرعت‌پایین تر باز و بسته‌کردن پیچ با کنترل بیشتری صورت‌می‌گیرد. همچنین از ردکردن پیچ و خوردگی سر پیچ‌گوشتی، گل پیچ و زیان‌مالی جلوگیری‌می‌کند.

چراغ نمایشگر شارژ:

دربرخی از مدل‌های دستگاه پیچ‌بند، چراغی جهت نشان‌دادن شارژ باقی‌مانده وجوددارد که کمک بسیارزیادی به کاربر می‌کند.

گیربکس

در دریل‌های‌شارژی برای تنظیم نسبت سرعت به گشتاور از گیربکس استفاده‌می‌شود. قراردادن کلید گیربکس بر روی دور یک، سرعت‌چرخش سه‌نظام را کم‌تر کرده و گشتاور افزایش پیدامی‌کند.

این حالت برای بستن پیچ‌هایی که سایزبالایی دارند، مناسب‌می‌باشد. قراردادن کلیدگیربکس روی دوردوم سرعت آن را افزایش‌داده و گشتاور کم‌تر می‌شود. این حالت برای سوراخ‌کاری‌چوب مناسب‌می‌باشد.

سرعت

سرعت‌دستگاه باتوجه به سرعت چرخش مته که برحسب دور بردقیقه اندازه‌گیری می‌شود، محاسبه‌می‌شود. ترکیب سرعت و گشتاور دستگاه مقدارتوانایی این ابزار را مشخص‌می‌کند.

کلید چپ‌گرد و راست‌گرد

بر روی این ابزارکلیدی درجهت تعویض جهت چرخش مته تعبیه شده‌است. از این کلید برای بازکردن و بستن‌پیچ استفاده‌می‌شود. برای مثال درمواقعیکه پیچ داخل صفحه گیرکرده و به سختی بیرون‌می‌آید می‌توان با قراردادن آن به حالت چپ‌گرد، پیچ را بیرون‌کشید.

نکته:

  • از حالت دریل جهت باز و بسته‌نمودن پیچ استفاده‌نکنید.
  • جهت باز و بسته‌نمودن پیچ از درجه‌های‌سفتی مختلف گشتاورمناسب استفاده‌کنید.
  • از کیف حمل‌دستگاه برای جابجایی استفاده‌کنید.
  • از ریختن مایعاتی همچون روغن، آب درون دستگاه‌پیچ‌بند جلوگیری‌کنید.
  • حالت چکش این دستگاه جهت سوراخ‌کاری‌های‌سنگین تولیدنشده‌است و باید از دریل‌های‌مخصوص استفاده‌کنید.
  • از واردکردن‌ضربه به دستگاه خودداری‌کنید.
  • هر ابزاری را پس از بررسی و تحقیق خریداری‌کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.