انواع وسایل و تجهیزات ایمنی

تجهیزات‌ایمنی

انواع وسایل و تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی

طیف وسیعی از مشاغل پرخطر وجوددارند که احتمال آسیب‌رسیدن در آن به فرد نیز بسیاراست. این مشاغل میتواند افراد مشغول به آن فعالیت را با خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه‌کند. برای مقابله و کاهش این خطرات نیازاست که مسائل‌ایمنی را رعایت و از تجهیزات‌ایمنی استفاده‌کرد.

تجهیزات‌فردی (PPE) مخفف Personal Protective Equipment است و به معنای مجموعه ابزارهایی هستند که از انسان در برابر خطرات‌احتمالی هنگام‌کار محافظت‌می‌کنند. تجهیزات‌ایمنی مجموعه‌ای از وسایل دارای جنس‌های گوناگون هستند که از آنها در مشاغل‌مختلف استفاده‌می‌شود. و شامل مواردی همچون: کلاه، عینک، ماسک، کفش، دستکش و … هستند.

تجهیزات و وسایل‌ایمنی میتوانند در حفظ سلامت و جان کارگران و مهندسان نقش‌مهمی را ایفاکنند و حتی باعث افزایش‌بهره‌وری کار شوند. تجهیزات‌ایمنی و حفاظت‌فردی، لوازمی هستند که برای حفظ ایمنی محیط‌کار و کارگر و گاها ابزارکار می‌باشند. این تجهیزات بنا به ضرورت برای حفظ‌ایمنی به کار می‌رود.

تجهیزات ایمنی
تجهیزات ایمنی

 

اهمیت و کاربرد تجهیزات‌ایمنی

حفظ‌ایمنی فرد و رعایت‌بهداشت از مسائلی هستند که کارفرمایان باید به آن توجه‌کنند. از آنجایی که کارگران در محیط‌کارگاهی از انواع ابزارآلات برای فعالیت‌خود استفاده‌می‌کنند، این ابزارها میتوانند خطرافرین باشند.

در صورت استفاده‌نکردن از تجهیزات‌ایمنی مناسب، علاوه براینکه کارگران با مشکلاتی از قبیل به خطرافتادن سلامتی و یا جانشان روبه‌رو هستند، هزینه‌های دیگری از قبیل صرف هزینه‌های‌پزشکی، تامین‌نیروی‌جدید، کاهش بازدهی‌کار و افزایش هزینه‌بیمه به کارفرمایان تحمیل‌می‌کنند.

به صورت‌کلی مجموع خسارت‌هایی که در اثر استفاده‌نکردن از تجهیزات‌ایمنی توسط کارگران به کارفرما واردمی‌شود چندین‌برابر بیشتر از هزینه لازم برای تامین تجهیزات‌ایمنی کارگاهی خواهدبود. استفاده از تجهیزات‌ایمنی استاندارد و دارای تاییدیه‌های‌لازم یک ضرورت است. چراکه تجهیزات بی‌کیفیت علاوه براینکه ایمنی‌افراد را تضمین‌نمی‌کند حتی میتواند باعث ایجاد آسیب‌بیشتری نیز شوند.

در هر محیط‌کارگاهی خطرات بسیاری وجوددارد که یکی از مهمترین این خطرات، خطر برق‌گرفتگی است. برای کاهش‌دادن خطرات برق‌گرفتی میتوان از روش‌هایی مانند: ارت‌نمودن دستگاه‌ها و هادی‌ها، استفاده از فرش و یا سکوی‌عایق و تفنگ پرتاب سیم ارت، استفاده نمود. مواردی که در بالا ذکرشد را میتوان به عنوان عوامل بیرونی درنظرگرفت که نیاز به انجام اقدامات‌خاص توسط نیروی‌کار وجودندارد.

البته عواملی هم نیز وجوددارد که باید نیروی‌کار به آنها توجه‌کند تا بتوان خطرات برق‌گرفتگی را کاهش‌دهد. عواملی از قبیل پوشیدن کفش کار عایق‌برق، پوشیدن لباس عایق‌برق، استفاده از دستکش و کلاه کار مناسب و…

 

کاربرد تجهیزات‌ایمنی

همانطور که متوجه‌شدیم وظیفه اصلی و مهم استفاده از وسایل ایمنی کار ،محافظت از جان افراد در مشاغل پرخطر و پرریسک است. در زیر مشاغلی که در آنها از انواع وسایل‌ایمنی استفاده‌می‌شود را معرفی‌می‌کنیم.

  • جوشکاری: جوشکاری یکی از مشاغلی است که در حین کار با آن موادمذاب و اشعه، به وجودمی‌آید و برای چشم‌ها و بدن‌انسان خطرآفرین است که برای جلوگیری از این آسیب‌ها نیاز به استفاده از ابزارآلات محافظت‌کننده در حین فرآیندجوش است.
  • آتش نشانی: اطفاءحریق و آواربرداری از جمله کارهایی است که آتش‌نشان‌ها انجام‌می‌دهند و در حین انجام‌کار همیشه با خطراتی از جمله سوختگی و سقوط اجسام سنگین روبرو هستند که برای ایمن‌بودن دربرابر این خطرات استفاده از ابزارهای‌ایمنی الزامی‌است.
  • نجاری: از دیگر کاربردهای انواع تجهیزات‌ایمنی در کارگاه‌های نجاری برای محافظت از دست‌ها دربرابر بریدگی وهمچنین چشم‌ها در مقابل ذرات و براده‌های‌چوب است.
  • برق‌کاری: خطر برق‌گرفتگی یکی از هشدارهایی است که پیش از شروع کار به افراد داده‌می‌شود.  برای ایمن‌بودن دربرابر این خطر جبران‌ناپذیر نیاز به استفاده از ابزارهای‌ایمنی است که این خطر را کاهش داده و یا احتمال آن را به صفر برساند.
  • ساختمانی: کارهای ساختمانی نظیر بازسازی و تخریب اشیاء سنگین ممکن‌است به کابر آسیب‌رسان باشد که برای مقابله با آن از کلاه، کفش و ماسک استفاده‌می‌شود.
  • کار در اتفاع: در مواردی که در ارتفاع کارمی‌کنیم مانند ساخت نمای‌ساختمان احتمال‌سقوط وجوددارد و برای مصون‌ماندن از خطرسقوط از ابزارهایی مانند کمربند استفاده‌می‌شود.

 

انواع تجهیزات‌ایمنی

تجهیزات‌ایمنی انواع‌مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از مهمترین آن‌ها اشاره‌میکنیم.

محافظ صورت

ابزاری برای محافظت از اجزای صورت است. استفاده‌کردن از محفاظ‌صورت برای مشاغلی همچون جوشکاری، تراشکاری و در مجموع مشاغلی که احتمال آسیب به صورت و چشم‌ها وجوددارد، الزامی‌است.

گاگل

عینک برجسته محافظ یا Goggle ساخته‌شده از لنز شیشه‌ای یا پلاستیکی برای محافظت از چشم دربرابر آلودگی‌های محیطی و اصابت اشیاء خطرناک مورداستفاده قرارمی‌گیرد. تنوع عینک‌ایمنی باتوجه به گستردگی مشاغل، بسیارزیاد است.

رسپیراتور

محافظ‌های تنفسی یا رسپیراتور ابزارمحافظتی هستند که مانع از نفوذ ذرات‌آلوده و مضر به بدن از طریق دهان، بینی، چشم و گوش می‌شوند.

کلاه لبه دار

این نوع از کلاه‌های لبه‌دار ضربات و آسیب‌های احتمالی در محیط را دفع‌نموده و از سر محافظت‌می‌کنند.

کلاه ایمنی

نوعی کلاه‌ایمنی با پوشش وسیع‌تر که علاوه بر سر، نواحی‌گردن، و اجزای صورت را هم پوشش‌می‌دهد. این مدل از کلاه‌ایمنی باعنوان کلاه‌خود نیز شناخته‌می‌شود. که برای مصارف آتشنشانی، جوشکاری و کار در نزدیکی کوره‌ها طراحی و ساخته شده‌است. نوع مجهزتری از این تجهیزات در ترکیب با Respirator برای کار با مواد رادیواکتیو و موادشیمیایی خطرناک ساخته‌شده‌اند.

لباس‌کار ایمنی

لباس‌های‌کار براساس قوانین HSE و استانداردهای بین‌المللی طراحی‌وتولید می‌شوند. از لباس‌ایمنی‌کار برای محافظت از بدن دربرابر آسیب‌های مختلفی مانند سوختگی، برش، تشعشعات، اصابت اشیاء و آلودگی‌های اتمسفری استفاده‌می‌شود. لباس‌کار باید متناسب با نوع و درجه خطرات‌محیط طراحی‌شود و کاملا با بدن‌فرد مطابقت داشته‌باشد تا منجر به ایجاد محدودیت‌های‌حرکتی نشود.

چندمورد از مهمترین لباس‌کار شامل لباس‌کار بوفالو، لباس دوتیکه جوشکاری، کاپشن‌شلوار مهندسی و لباس‌خلبانی می‌باشد.

کفش ایمنی

در محیط‌هایی که احتمال برخورد اشیاء تیز، پاشیده‌شدن موادمذاب و موادشیمیایی، سقوط اشیاء و خطرات برق‌گرفتگی در ناحیه پا و زانوها وجوددارد، استفاده از تجهیزات‌ایمنی‌محافظ پا و ساق‌ها الزامی است.

دستکش ایمنی

کارگرانی که در معرض آسیب‌های برش، سوختگی، تماس با موادشیمیایی و حساسیت‌های‌پوستی در ناحیه‌دست هستند. برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، باید از دستکش‌های‌ایمنی دارای استانداردهای بین‌المللی استفاده‌کنند. دستکش‌ها انواع مختلف با متریال‌های گوناگون دارند که هرکدام برای حرفه و شغلی‌خاص طراحی‌شده.

عینک ایمنی

چشم‌ها یعنوان حساس‌ترین عضو‌بدن می‌باشند که باید بطور ویژه‌ای از آن محافظت‌کرد. کاربرانی که در محیطهای جوشکاری، گردوغبار، پرتاب براده‌ها و اشیا، نورشدید، موادشیمیایی و… فعالیت می‌کنند حتما باید از عینک‌ایمنی استفاده‌کنند. باید مطمئن‌باشید عینک‌ایمنی‌ای که انتخاب‌می‌کنید باید متناسب با فضای‌کاربری شما باشد. عینک نبایددید را محدودکند و مانع از انجام‌کار شود. لنزعینک باید به راحتی تمیزشود.

گوشی ایمنی

در محیط‌های پر سروصدا برای جلوگیری از به وجود‌آمدن عوارضی مانند آسیب‌های شنوایی و تاثیرات آن بر تمرکز و روابط اجتماعی و درنهایت سلامت جسمی و روانی استفاده‌شود. گوشی‌ها نیز انواع‌مختلفی دارند. برخی از انواع گوشی‌ها به شکل هدفونی یا خلبانی هستند که روی گوش قرارمی‌گیرند. گوشی‌های‌دیگر ایمنی در داخل گوش قرارمی‌گیرند. گوشی‌هایی که روی گوشی قرارمی‌گیرند ازنظر بهداشتی مناسب‌ترند.

ماسک ایمنی

حفاظت از سیستم‌تنفسی در برابر آلایندهای سمی و خطرناک در محیط‌های‌مختلف، از مهمترین نکاتی‌است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته‌باشند.

کمربند ایمنی

برای افرادی که در ارتفاعات و روی نمای ساختمان‌ها کارمی‌کنند استفاده از کمربندهای ایمنی ضروری‌است.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.