انواع صفحه‌برش و کاربرد آن

صفحه‌برش

انواع صفحه‌برش و کاربرد آن

صفحه‌برش چیست؟

از صفحه‌برش برای برش و یا ساییدن‌سطوح استفاده‌می‌شود. صفحه‌ها به تنهایی هیچ‌کاربردی ندارند و باید به دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌فرز، پروفیل‌بر و … متصل‌شوند تا بتوانند سطوحی را برش و یا سایش‌دهند. بنابراین یکی از متعلقات‌مهم برخی از ابزارها می‌باشد که برای برش موادسخت و ضخیم بکاربرده‌می‌شود. این صفحه‌های‌صاف و مسطح و نازک، ازنظرشکل شبیه به دیسک‌های‌فشرده هستند.

درایجاد برش‌های‌دقیق و مناسب تشخیص‌ضخامت صفحه برش نقش‌مهم و بسزایی دارد. این صفحات می‌توانند چوب، بتن، سنگ و انواع فلزات را برش‌دهند. صفحات در استفاده طولانی‌مدت به دلیل استهلاک باید تعویض‌شوند، چراکه بمرور متوجه نازک‌شدن قطرصفحات خواهیدشد.

صفحه‌های‌برش براساس اندازه معمولا در چندین‌سایز می‌باشند ازجمله: صفحه‌برش 115میلی‌متری، 125میلی‌متری، 180میلی‌متری، 210میلی‌متری‌، 230میلی‌متری، 250میلی‌متری، 300 و 350میلی‌متری تولیدمی‌شوند. اما پرفروش‌ترین سایز آن دربازار 115، 180 و 230میلی‌متر است البته سایزهایی مانند 300 و 350 نیز در دستگاه‌هایی مانند پروفیل‌بر کاربرددارد.

انواع صفحه‌ها را می‌توان روی انواع فرز نصب‌کرد. صفحه‌های‌خاص مانند صفحه‌ساب و پولیش باید با سرعت بسیارکم استفاده‌شوند. از هرصفحه باید برای کاربردمخصوص‌خود استفاده‌کرد. برای‌مثال نمی‌توان از صفحه‌برش برای عملیات‌سایشی استفاده‌کرد؛ زیرا ممکن‌است با این کار صفحه‌فرز بشکند، به اطراف پرتاب‌شده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجادکند.

بنابراین صفحات‌برش براساس کاربرد و جنس قطعاتی که می‌تواند برش‌دهد به انواع‌مختلفی تقسیم‌می‌شود. برای‌مثال انواع صفحه‌برش چوب، آهن، بتن و آلومینیوم و .. بایکدیگر متفاوتند. همه صفحه‌برش‌ها نمی‌توانند هرسطحی را برش‌دهند به همین دلیل باید درمورد انواع صفحه‌فرز و کاربرد هرکدام از صفحه‌برش‌ها آشناشوید تا بتوانید آنچه را که موردنیاز کارتان هست را خریداری‌کنید. هرکدام از مواردزیر دارای انواع صفحه‌برش‌مینی‌فرز نیز می‌باشد.

انواع صفحه‌برش براساس کاربرد و جنس:

  • صفحه‌برش سرامیک‌بر
  • گرانیت‌بر
  • پروفیل‌بر
  • آهن‌بر
  • استیل‌بر
  • سنگبری
  • صفحه‌ساب
صفحه‌برش
صفحه‌برش

 

مواد تشکیل‌دهنده صفحه‌سنگ‌فرز

موادتشکیل‌دهنده و جنس صفحه‌سنگ از مهم‌ترین‌نکات در انتخاب صفحه‌های سنگ‌برش و ساب است. مواد تشکیل‌دهنده صفحه سنگ‌فرز به نوع کارکرد آن‌ تقسیم‌می‌شود اما از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به اکسیدآلومینیوم با دانه‌بندی ریزودرشت، چسب و رزین و دانه‌های‌ساینده اشاره‌کرد که از اکسیدآلومینیوم برای سایش یا برای برش و از چسب‌رزین برای نگهداری دانه‌های اکسیدآلومینیوم استفاده‌می‌شود.

برای سایش و برش موادآلیاژی، از صفحاتی استفاده‌می‌شود که در ترکیب‌آن‌ها کاربیدسیلیکون بکاررفته‌است. کاربیدسیلیکون بسته به نوع دانه‌بندی که دارد بسیارسخت‌تر و مقاوم‌تر نسبت به سایش از مواددیگر است.

انواع صفحه‌برش ازنظر موادتشکیل‌دهنده:

صفحه‌فرز سیلیکون‌کارباید: از این صفحه برای شکل دادن به فلزات استفاده‌می‌شود. از این صفحه برای سنگ‌زنی فلزات و پاک‌کردن جای‌جوش یا زنگ‌آهن و ایجادی ظاهری‌تمیز برای فلزات استفاده‌می‌شود. هم‌چنین برای لبه صفحات‌فلزی و تیزکردن ابزار هم کاربرددارد.

صفحه‌برش: این صفحات برای برش اجسام‌سخت مانند میله، مهره، میلگرد ولوله‌های‌فلزی مناسب‌است.

صفحه‌سنباده: از این صفحه برای تراشیدن‌رنگ‌کهنه از روی‌سطوح – صافکاری چوب قبل از استعمال روغن‌جلا و دیگر پوشش‌های‌شفاف و رنگی – صاف‌کردن‌سطوح و حذف‌برآمدگی‌ها و ناصافی‌ها استفاده‌می‌شود.

صفحه‌سنگ: این صفحه برای فرم‌دادن سریع لبه‌ها و تیزکردن ابزارمختلف کاربرددارد.

صفحه‌الماسه: این صفحه برای برش‌بتون، کاشی، گرانیت و سنگ استفاده‌می‌شود. صفحه‌الماسه در دونوع خشک و تر وجوددارد که باید باتوجه به نوع کاربردتان صفحه‌مناسب را انتخاب‌کنید.

صفحه‌فرزالومینیوم اکسید: این صفحات چندکاره بوده و می‌تواند در نجاری و برش‌موادی مانند نئوپان استفاده‌شود.

صفحه‌فلپ دیسک‌فرز: این صفحه شباهت‌زیادی به سری‌سیمی دارد اما به‌جای سیم، روی آن صفحه‌هایی روی‌هم قرارمی‌گیرند. فلپ‌دیسک برای هم‌سطح‌کردن درزهای جوش‌کاری‌شده بسیارایده‌آل است. فلپ‌دیسک‌فرز برای صاف‌کاری برش‌های‌ناصاف و جلادادن به فلزات کارآمداست. از این صفحه می‌توانید مانند سنباده‌زبر استفاده‌کرده و قسمت‌های‌چوبی اضافه را ازبین‌ببرید.

صفحه‌برش سیمی: یکی‌از دیسک‌هایی‌است که برای برداشتن‌رنگ و زنگ‌زدگی از سطوح‌فلزی استاد است! آنها این کار را با مجموعه‌ای از الیاف سیم‌فلزی خود که به صورت دسته‌های‌مستقیم یا درهم‌تنیده قرارگرفته‌اند، انجام‌می‌دهند.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.