گیج جوشکاری چیست و کاربرد آن

گیج جوشکاری

گیج جوشکاری چیست و کاربرد آن

درصنعت برای تولید یک‌قطعه هرچند کوچک نیازمند ابزارهای اندازه‌گیری است. بدون این ابزارها یک تکنسین‌کار هیچ‌کاری را بادقت انجام‌نمی‌دهد. در جوشکاری نیز برای اطمینان از دقت‌ابعادی قطعه موردنظر از گیج‌جوشکاری استفاده‌می‌شود. گیج جوشکاری کمبریج یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ابزار مورداستفاده بازرسان‌جوش است. این گیج به دلیل ساختارخاصی که دارد، توانایی اندازه‌گیری نواحی‌مختلفی از جوش را دارد. هربخش از این گیج به صورت مجزا برای اندازه‌گیری قسمت‌خاصی از قطعه استفاده‌می‌­شود.

گیج‌جوشکاری

همانطورکه از معنی‌لغوی آن عیان‌است، این وسیله برای سنجش، ارزیابی و یا به عبارت‌بهتر برای اندازه‌گیری استفاده‌می­‌شود. خط‌کش، گونیا و نقاله از ساده‌ترین این ابزارها می­‌باشند. گیج‌جوشکاری نیز یکی از ابزارهای مورداستفاده برای بازرسی‌جوش است که انواع‌مختلفی دارد.

از گیج‌های‌جوشکاری برای بازرسی ترازبودن (هم‌ترازی)، بررسی‌ابعاد قبل از جوشکاری، تأیید ابعادجوشکاری و بررسی تخلخل جوشها هستند. برخی از گیج‌ها چندمنظوره یا یک‌منظوره می‌باشند.

گیج جوشکاری
گیج جوشکاری

 

وظیفه‌کلی گیج‌های‌جوشکاری عبارتنداز:

  • کنترل ابعادی قطعات و اتصالات مورد جوشکاری آماده‌شده
  • کنترل سطوح‌شیب‌دار پخ‌خورده ازنظر زاویه سطح‌شیب‌دار پخ‌خورده
  • کنترل فواصل‌لازم بین قطعات جهت مونتاژکاری آنها
  • کنترل هم‌سطح‌بودن یا نبودن‌قطعات قبل از مونتاژ و جوشکاری
  • کنترل ابعاد جوش‌های تکمیل‌شده طبق نقشه بعد از جوشکاری
  • کنترل و اندازه‌گیری عیوب‌احتمالی بر روی سطح‌جوش‌ها ازنظر طول، عرض و عمق‌آنها

 

البته گیج‌های مورداستفاده بسیارمتنوع می‌باشد، گاهی گیجی را برای یک منظور بکارمی‌برند و گاهی نیز از گیج‌هایی که چندین‌کار می‌توانند انجام‌دهند استفاده‌می‌شود. آنچه که مهم‌است دسترسی به اهداف‌فوق می‌باشد و باید در این راستا ابزارمناسب مربوطه را تهیه‌نمود.

 

انواع گیج‌جوشکاری

 

گیج جوشکاری
گیج جوشکاری

گیج جوشکاری AWS

این گیج برای تعیین مشخصات جوشهای گوشه و لبه‌ای کاربرددارد. این گیج قادر به اندازه‌گیری تلرانس تحدب و تقعر جوشها که ازقبل برای آن تعیین‌شده‌است، می‌باشد. این گیج همچنین قادر به اندازه‌گیری گرده‌های‌جوش نیز می‌باشد. شیوه‌کار این گیج‌جوشکاری نیز همانند گیج‌کمبریج به صورت چندوجهی می­‌باشد و با این گیج می­‌توان مقادیرمختلفی را مثل ارتفاع گرده‌جوش و یا طول ساق جوش‌نبشی، اندازه‌گیری‌کرد.

گیج جوشکاری Fillet

این گیج به صورت دسته‌ای از گیج­‌های‌یکسان با اندازه‌­های‌مختلف می‌­باشد که برای اندازه‌گیری طول و ارتفاع جوش‌نبشی استفاده‌می­‌شود.

کاربرد گیج‌کمبریج (Cambridge Gauge)

گیج کمبریج
گیج کمبریج

گیج جوشکاری کمبریج یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ابزار مورداستفاده بازرسان‌جوش است. این گیج به دلیل ساختارخاصی که دارد، توانایی اندازه‌گیری نواحی‌مختلفی ازجوش را دارد. هربخش از این‌گیج به صورت‌مجزا برای اندازه‌گیری قسمت‌خاصی ازقطعه استفاده‌می‌­شود.

گیج جوشکاری Multi-function

این گیج جوشکاری همانند گیج کمبریج یکی از گیج­‌های پرکاربرد در بازرسی‌جوش می­‌باشد. همانطورکه از اسم این گیج می‌­توان حدس‌زد، این گیج کاربردهای‌فراوانی در علم‌بازرسی دارد.

برای‌مثال این گیج‌جوشکاری توانایی اندازه‌گیری گرده‌جوش، ارتفاع جوش‌نبشی، ساق جوش‌نبشی و یا اندازه‌جوش را دارامی­‌باشد.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.