آشنایی با نازل جوش و برش و انواع آن

نازل برش

آشنایی با نازل جوش و برش و انواع آن

وظیفه‌اصلی نازل برشکاری و جوشکاری، هدایت‌درست گازمحافظ به حوضچه‌جوش است. معیارانتخاب نازل‌جوشکاری، بطورعمده به کاری که قرار است انجام‌دهید بستگی‌دارد. برخی از نازل‌های‌جوشکاری پوشش‌دهی گازبهتری نسبت به سایر انواع‌مشابه آن‌ها ارائه‌می‌دهند. برخی‌دیگر دسترسی‌بهتری را ارائه‌می‌کنند.

نازل‌برشکاری نقش‌عمده‌ای در فرایندجوشکاری دارد. انتخاب نازل‌مناسب برای جوشکاری، باعث‌می‌شود نقص‌کار کم‌تر شود و دوباره‌کاری پیش‌نیاید. همچنین این امر سبب صرفه‌جویی در زمان صرف‌شده نیز می‌شود. با دردست‌داشتن تفنگ‌جوشکاری میگ، شما انتخاب‌های‌متنوعی در حوزه انتخاب نازل دارید. البته اینکه کدام‌نوع را انتخاب‌می‌کنید همیشه شفاف نیست.

 

نازل جوشکاری و برشکاری

نازل‌برشکاری یکی از قسمت‌های اصلی در سرپیک‌جوشکاری است که دارای عملکردخاصی است. از سرپیک جوش و برش برای برش‌دادن مواد استفاده‌می‌شود. جنس این نازل از مس است. این کلاهک‌مسی و نازل‌برشکاری با یک سوراخ‌اکسیژن در مرکز و سوراخ‌های دایره‌ای‌شکل در اطراف آن برای تهیه گازهای گرم‌کننده ساخته‌شده‌است.

هنگام‌برش، گازهایی که ازقبل گرم‌شده‌اند ازطریق حلقه‌های دایره‌ای‌شکل به فلز موردنظر انتقال پیدامی‌کنند. بعد از داغ‌شدن فلز، ازطریق سوراخ‌مرکزی اکسیژن خارج‌می‌شود. گرمای‌فلز با اکسیژن واکنش نشان‌داده و روند گرم‌شدن را افزایش‌می‌دهد و باعث ذوب‌شدن فلزمی‌شود.

جریان‌اکسیژن که از نازل جاری است، آهن مایع را دفع‌کرده و باعث برش در سطح‌فلز می‌شود. برای دستیابی به بهترین‌برش، نازل به مخلوط‌شدن سوخت و هوا کمک‌می‌کند. بنابراین نازل برمبنای اندازه و نوع سوراخ خود، نقش‌مهمی در جهت‌گیری شعله و تعیین عرض‌برش دارد.

فراگیری نحوه‌نگهداری و استفاده از نازل نیز در کیفیت‌کار موثراست. انتخاب‌درست نازل جوشکاری، باعث‌می‌شود کارجوشکاری با نقص‌کم‌تری انجام‌شود و دقت‌کار را بالابرد؛ همچنین در صرف وقت نیز موثرمی‌باشد. بنابراین نازل‌جوشکاری نقش‌بسزایی در فرایندجوشکاری دارد.

متاسفانه در کارهای‌جوشکاری به تجهیزات‌جوشکاری، اهمیت‌زیادی داده‌نمی‌شود و از نازل‌مناسب برای جوشکاری استفاده‌نمی‌شود. اگر به این کار اهمیت داده‌شود تاثیربسزایی بر روی بهره‌وری و هزینه‌کلی صرف‌شده درکار خواهدداشت. در هرنوع فرایندجوشکاری، شکل‌درست و استایل‌صحیح نازل، تاثیرمهمی روی کیفیت‌کار، بهره‌وری و هزینه‌نهایی دارد.

ابتدا فلز به وسیله شعله حرارت داده‌می‌شود تا به رنگ قرمز درآید. هنگامی‌که قطعه به این حد از دما رسید، با فشاردادن اهرم در سرپیک برش، اکسیژن به مواددمیده می‌شود. در سرپیک برش واکنش اکسیدشدن تشکیل‌می‌شود و تولیدگرما می‌کند. این حرارت است که سبب ادامه‌دارشدن فرایندبرش می‌شود.

کلاهک‌مسی یا همان نازل‌برشکاری عمل قبل بالابردن حرارت را برعهده‌دارد و باعث ذوب‌شدن فلز می‌شود و در قسمت‌دوم نازل‌برشکاری، اکسیژن با حرارت تولیدشده واکنش نشان‌می‌دهد و حرارت بالارفته و باعث جوش‌دادن‌فلز می‌شود. بطورکلی نازل‌های‌برشکاری مختلفی وجوددارد.

 

نازل

انواع نازل‌‌برشکاری و جوشکاری

نازل‌ها درگروه‌های متفاوت، مناسب برای کارهای‌سنگین و استاندارد وجوددارند.

نازل‌هایی که برای کارهای‌سنگین مناسب‌هستند دیواره‌های‌ضخیم‌تری دارند و به دلیل نوع ساختار سنگین آن‌ها، این نازل‌ها دربرابر گرما مقاومت‌بیشتری ازخود نشان‌می‌دهند و به همین نسبت عایق آن‌ها نیز ضخیم‌تر هست و برای کارهایی با گنجایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ آمپر مناسب‌است.

درصنعت از اندازه‌های‌استاندارد بیشتر استفاده‌می‌شود و به نسبت نازل‌های‌سنگین که برای نصب باید پیچانده‌شوند این نازل‌ها دارای این مزیت هستند که به راحتی نصب‌می‌شوند و به راحتی قابل‌تعویض هستند. نازل‌های استاندارد برای کارهایی با آمپر ۱۰۰ تا ۳۰۰ مناسب‌هستند و دیواره‌های‌نازک‌تری دارند.

هنگام‌نصب نازل‌های‌استاندارد مطمئن‌باشید که سرک به درستی درجای‌خود قرارگرفته‌است. به دلیل اینکه اگر درست قرارگرفته‌نشود گاز نشت‌می‌کند و همین‌مساله باعث‌می‌شود کیفیت‌جوشکاری پایین‌بیاید.

 

جنس مواد نازل برشکاری

نازل ازجنس برنج: بیشتر نازل‌ها ازجنس برنج استفاده‌می‌شود به دلیل اینکه مقاومت‌آن‌ها نسبت به ترشحات بالا است و از نازل‌های‌برنجی برای کارهایی با آمپرپایین و آمپربالا و همچنین برای کارهایی که نیاز به زمان قوس‌الکتریکی طولانی‌تری دارند، استفاده‌می‌شود.

نازل ازجنس نیکل: نازل‌هایی وجوددارد که جنس روکش آن‌ها از نیکل است که مزیت‌های‌فراوانی مانند طول‌عمر بیشتر، مقاومت‌بیشتر نسبت به ترشحات و پاشش‌ها دارند. بر روی نازل‌‌های‌مسی روکشی ازجنس نیکل قرارمی‌دهند و درنتیجه تمام خاصیت‌های نازل مسی را درکنار مقاومت‌بالاتر نسبت به ترشحات‌جوش را می‌توانید داشته‌باشید.

دفع گرمای حاصل از فرایندکار، یکی ازعلت‌های طول‌عمر بیشتر نازل‌‌های ازجنس نیکل است. یعنی درحین انجام پروژه‌جوشکاری درون نازل و بیرون آن خنک باقی‌می‌ماند. این خصوصیت باعث‌می‌شود ترشحات‌کم‌تری به نازل بچسبد. به همین دلیل نازل با روکش‌نیکل انتخاب‌مناسبی برای پروژه‌های‌جوشکاری در رباتیک هستند.

 

نازل
نازل

انتخاب‌صحیح شکل نازل جوش و برش

نازل‌های‌برشکاری اشکال‌متنوعی دارند. برای‌مثال ازمیان مدل‌های‌متنوع می‌توان به مدل سرراست، دارای گلوگاه، کوتاه و بلند اشاره‌کرد.

  • نازل‌های سرراست: دارای قطرداخلی بزرگ‌تری (حدود 3.4 اینچ) هستند. اما برش‌خوبی را ارائه‌نمی‌کنند.
  • نازل‌گلوگاه: اگر برش‌بهتر در اولویت باشد این نوع نازل انتخاب‌بهتری خواهدبود. نازل‌های گلوگاه، عموما برای کارهای‌جوشکاری اتوماتیک مناسب‌هستند. قطرداخلی معمول، برای نازل‌های گلوگاه 1.2اینچ است.
  • نازل‌هایی با نوک‌کوتاه و بلند: انتخاب‌های‌مناسبی برای داشتن یک برش‌خوب هستند. دقت‌بفرمایید که نازل‌های با نوک‌بلند دارای قطرداخلی کوچک‌تری هستند. درنتیجه پاشش‌ها و ترشحات‌جوشکاری را سریع‌تر جمع‌می‌کنند. در صورت‌امکان استفاده از نازل‌کوتاه‌تر برای جلوگیری از وقوع این مشکل بهتراست.

 

در انتخاب‌نازل، نکته‌مهم پیداکردن نازلی است که برش‌بهتری ارائه‌می‌کند. همچنین میزان جریان گازخروجی از نازل نیز بااهمیت است. زیرا جریان‌مناسب گاز باعث‌می‌شود آلاینده‌های حوضچه‌جوش پراکنده‌شوند. بنابراین بهترین‌انتخاب‌، انتخاب نازل‌بزرگ است. با انتخاب این نوع نازل، می‌توان اطمینان پیداکرد که جریان گازمحافظ نیز بیشتر خواهدبود. استفاده از نازل‌های‌بزرگتر همچنین این اطمینان را به همراه دارد که پاشش‌ها و ترشحات حاصل از برش، داخل‌نازل پرنشوند.

 

مولفه‌های‌مهم در انتخاب سایز نازل‌برشکاری

جریان‌جوشکاری: هرچه جریان‌جوشکاری بیشترباشد، سایز نازل باید بزرگ‌تر باشد. برای پروژه‌هایی که جریان‌جوشکاری کم‌تری نیازدارند، از نازل با سایزاستاندارد می‌توان استفاده‌کرد. دراینصورت می‌توان در میزان‌هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کرد.

دمای بالا: برای انجام پروژه‌های‌جوشکاری که دمای‌بالایی تولیدمی‌کنند باید از نازل‌های‌مناسب کارهای‌سنگین و مسی استفاده‌کرد. نازل‌های‌برنجی نیز از مقاومت‌خوبی برخوردارهستند. همچنین در پروژه‌هایی که گرمای‌متوسط و کم در آن‌ها تولیدمی‌شود استفاده از نازل‌های‌برنجی مناسب‌هستند. همچنین استفاده از نازل‌های‌برنجی در دمای‌بالای 450درجه‌سلسیوس یا 840فارنهایت نیز عملکردبهتری دارند.

دسترسی جوش‌محدود: قانون‌کلی موجود در این‌حیطه این‌است که بمنظور ذخیره‌گاز و همچنین پوشش‌دهی‌کافی گاز از نازل‌بلند استفاده‌کنید . اما اگر دسترسی جوش موضوع مورداهمیت باشد، از نازل‌کوتاه استفاده‌کنید. نازل‌های دارای گلوگاه نیز در این موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پاشیدگی‌های جوش‌سنگین: اگر پاشش‌های‌زیادی تولیدشود (مواد با پایه‌گالوانیزه، سطوح‌چرب، مدار جوش‌کوتاه، 100% کربن دی‌اکسید و … پاشش‌زیادی تولیدمی‌شود) از نازل‌های‌کوتاه با سوراخ سایزبزرگ استفاده‌کنید. موادبرنجی نیز در این زمینه انتخاب‌مناسبی هستند.

 

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.