تفاوت اصلی جک های هیدرولیک و پنوماتیک-آرین صنعت

جک اتومبیل

تفاوت اصلی جک های هیدرولیک و پنوماتیک-آرین صنعت

جک هیدرولیک و پنوماتیک یکی از ابزارهایی که وجود آن درهر خودرو ضروری و موردنیاز است. از آنجایی که ممکن‌است در سطح‌شهر و حتی در جاده‌های بیرون‌شهری و سفرهای‌طولانی به مشکل بخورید. بنابراین هر راننده‌ای اهمیت ویژه جک را می‌داند. از آنجایی که گاهی ممکن‌است، بدون‌توجه به وضعیت لاستیک و عدم‌سرویس اتومبیل، به مسافرت بروید. در این مواقع احتمال پنچرشدن ماشین وجوددارد. بنابراین برای پنچرگیری لاستیک به وسیله‌ای به نام جک نیازدارید.

معرفی جک و کاربرد آن

جک ابزاری است که از آن جهت بالابردن و بلندکردن ماشین یا وسایلی که وزن‌بالا دارند، جهت اهداف مختلف استفاده‌می‌شود. این ابزار برای پنچرگیری و همچنین بررسی ماشین از زیر مورداستفاده قرارمی‌گیرد. جک‌ها انواع‌مختلفی دارد و پرکاربردترین ابزار در تعمیراتی‌ها می‌باشد. از انواع‌جک میتوان به جک هیدرولیک یا روغنی، سوسماری، پنوماتیک یا بادی و برقی اشاره‌کرد. در اینجا قصدداریم تا دونوع جک هیرولیک و پنوماتیک را موردبررسی قراردهیم و به تفاوت این‌دو بپردازیم.

 

جک هیدرولیک(روغنی)

 

جک هیدرولیک

از پرکاربردترین جک‌ها جک‌هیدرولیک می‌باشد و نسبت به نوع پنوماتیک در سطح وسیع‌تری مورداستفاده قرارمی‌گیرد. جک هیدرولیک دارای دو قسمت و حجم کوچکی است که اندازه کوچک آن یک مزیت محسوب‌می‌شود و حمل آنرا راحت‌می‌کند. این جک دارای یک سرپیچی است که مقدار بلندشدن وسایل از زمین را مشخص‌می‌کند.

قسمت قرارگرفته‌شده در زیر ماشین، به دلیل برجستگی‌هایی که دارد، خطر استفاده از آن را کاهش‌می‌دهد. از این ابزار در اکثر مواقع برای بلندکردن ماشین‌های‌نقلیه با وزن‌های مختلف کاربرددارند.

 

مزایا و معایب جک هیدرولیک

  • قدرت و دوام جک‌روغنی
  • راه‌اندازی آسان محصول
  • عمربیشتر و استهلاک کم
  • می‌تواند حرکت‌چرخشی را به حرکت‌خطی تبدیل‌کند (یا برعکس)
  • انرژی با توان بالا ایجادمی‌کند
  • ایراد تولید آلودگی در اطراف
  • حساسیت به گردوخاک
  • به دلیل خطر نشت‌روغن احتمال آتش‌سوزی بوجود میاورد

 

جک پنوماتیک (بادی)

جک پنوماتیک

جک پنوماتیک توسط نیروی هوای‌فشرده کارمی‌کند و کاربرد کمتری نسبت به جک هیدرولیک دارند. هوای فشرده از دهانه‌جک به داخل واردشده و در قسمت عقب سیلندر جمع‌می‌شود. به این وسیله فشار تولیدشده باعث حرکت‌صفحه‌ای می‌شود که جک به آن وصل شده‌است. برای انتخاب جک پنوماتیک باید به طول‌کورس و قطرپیستون توجه‌کرد. به فاصله میان نقطه‌حرکت نخست تا آخرین‌نقطه که شفت‌سیلندر می‌گذرد، طول‌کورس گفته‌می‌شود.

جک‌های پنوماتیک در دوگروه قرارمی‌گیرند:

جکهای تک‌کاره یا یکطرفه
جکهای دوکاره یا دوطرفه

 

مزایا و معایب جک پنوماتیک

  • نسبت به میزان‌دما حساسیت‌کمی دارند
  • ایمنی قابل‌توجهی دارند
  • عملکردبالایی دارند
  • باعث آلودگی نمی‌شوند
  • موجودبودن قطعات و هزینه‌مناسب آن
  • فشارکار آن محدوداست
  • قبل‌ازکار باید آماده‌شود
  • به طوردقیق نمی‌توان تنظیمشان‌کرد
  • صدای نویزی دارد که به کمک صداخفه‌کن تا حدودی کنترل‌می‌شود

 

تفاوت جک هیدرولیک و پنوماتیک

بطورکلی جک هیدرولیک و پنوماتیک از چندنظر باهم متفاوتند: 1-ماده اصلی 2- فشارکاری 3-مدارهای باز وبسته 4-موقعیت عملگرها 5-میزان آلودگی‌محیطی 6-ایمنی 7- انتقال‌نیرو 8-سرعت بلندکردن اجسام 9-هزینه‌ساخت و تعمیر و نگهداری

تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک در ماده اصلی عامل

منظور از ماده‌اصلی عامل، منبع نیروی ایجادشده جهت کار جک می‌باشد. در جک‌های هیدرولیک، روغن هیدرولیک ماده اصلی می‌باشد و روغن این‌کار تراکم پیدانمی‌کند. در جک‌های پنوماتیک، هوای‌فشرده باعث به‌کارافتادن دستگاه می‌شود و تراکم‌پذیر است.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک در فشارکاری

میزان فشارکاری در جک‌ها از اهمیت بسیاربالایی جهت بررسی می‌باشد. فشارکاری با واحد BAR شناخته‌می‌شود که میزان‌فشار در جک‌های پنوماتیک در قیاس با هیدرولیک مقدارکمتری دارد. برای دستگاه‌های پنوماتیک میزان فشار16 مناسب‌است، درحالیکه دستگاه‌های هیدرولیک بین 50 تا 300 متفاوت‌است. که در بعضی مواقع، از فشارکاری بالاتر هم استفاده‌می‌شود. به طورکلی، دستگاه‌های هیدرولیک فشارکاری بیشتری دارند.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک در مدارهای باز و بسته

مدارها در ماشین‌های هیدرولیک به صورت مداربسته کارمی‌کنند. به این صورت که یک مخزن در سیستم وجوددارد که به میزان تعیین‌شده در آن روغن وجوددارد. روغن داخل جک، به کمک پمپ هیدرولیکی، از درون‌مخزن به سیستم پمپ می‌گردد. بعد از انجام کار، این روغن از مسیر به سمت مخزن می‌رود و به این صورت به طور مداربسته کارمی‌کند.

از سوی‌دیگر، سیستم‌های پنوماتیک، سازوکار متفاوتی دارند. در این نوع جک‌ها، کمپرسور هوای داخل، هوا را به داخل کشیده و متراکم‌کرده؛ اما بعد از انجام‌کار، هوا به داخل برنگشته و خارج‌می‌شود. به این صورت، جک‌های پنوماتیک، مدار باز به حساب می‌آیند. از این رو، برای جک‌های بادی، مخزنی جهت نگه‌داشتن هوا طراحی نشده‌است.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک در موقعیت عملگرها

موتورهای روغنی و بادی، به عنوان عملگراهای اصلی در جک‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی به حساب می‌آیند.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر انتقال نیرو

دو جک هیدرولیک و پنوماتیک با ابعاد و اندازه‌یکسان را درنظربگیرید. در این شرایط جک هیدرولیک توان انتقال‌نیروی بالاتری دارد. چرا که تراکم‌‌ناپذیربودن روغن باعث‌می‌شود تا تمام نیرو واردشده به پیستون منتقل‌شود. در نتیجه در شرایط یکسان برای بلندکردن اجسام سنگین‌تر، استفاده از جک هیدرولیک ارجحیت دارد.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک از سرعت بلندکردن اجسام

به دلیل تراکم‌پذیربودن هوا، سرعت انتقال‌نیرو در جک‌پنوماتیک در مقایسه با جک‌هیدرولیک در ابتدای امر کمتراست. اما در ادامه معمولا سرعت حرکت‌اجسام روی جک‌پنوماتیک بیشترمی‌شود.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک در مقدار آلوده‌کردن محیط

باتوجه به اینکه در جک‌های هیرولیک از روغن استفاده‌می‌شود، طبیعی است که میزان آلودگی اطراف بیشترباشد. در سیستم‌های پنوماتیک، به دلیل سیستم بادی که دارند، هوا و محیط ناحیه آلوده نمی‌گردد. بنابراین در صنعت بهداشت، دارو و غذا که بهداشت اهمیت خیلی‌مهمی دارد، بایستی از دستگاه پنوماتیک بادی استفاده‌شود.

 

تفاوت جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر ایمنی

ایمنی یکی از موارد بسیارمهم در انتخاب جک می‌باشد. به طورکلی، در محیط‌های حساس مثل صنایع پتروشیمی و قسمت‌های نظامی که نباید ریسک‌انفجار داشته‌باشد، از جک‌های پنوماتیک استفاده‌می‌کنند. چون به کمک قطعه‌هایی در محیط‌برق را قطع و از فشارهوا استفاده‌می‌کنند.

 

تفاوت جک های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر هزینه ساخت و تعمیر ونگهداری

در ساختمان جک هیدرولیک نیاز به روغن، مخزن‌روغن و پمپ آن وجوددارد. این در حالی‌است که جک‌پنوماتیک از هوای موجود در اتمسفر برای انتقال‌نیرو استفاده‌می‌کند. تنها یک فیلتر در ورودی‌هوا به درون جک‌پنوماتیک نصب‌می‌شود که جلوی ورود اجسام اضافی را به مخزن بگیرد. به همین‌دلیل هزینه‌ساخت جک‌های‌پنوماتیک به مراتب کمتر است.

در رابطه با هزینه‌نگهداری و تعمیر نیز جک‌هیدرولیک در مقایسه با جک‌پنوماتیک از قطعات‌بیشتری برخورداراست. به علاوه اینکه گردش روغن درون آن باعث‌می‌شود که پس ازمدتی خاصیت این سیال از بین‌برود. بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری جک‌هیدرولیک در مقایسه با جک‌پنوماتیک بیشتراست.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.