معرفی انواع نردبان- نردبان مناسب کار خود را بشناسید

نردبان

معرفی انواع نردبان- نردبان مناسب کار خود را بشناسید

برای انجام برخی از کارها نیازداریم که در ارتفاع آنها را انجام‌دهیم. بنابراین به ابزار یا وسیله‌ای مناسب برای انجام کار خود نیازداریم. نردبان یکی از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که انسان‌ها برای رفتن به ارتفاع از آنها استفاده‌می‌کردند. درواقع این وسیله یک ابزارمناسب برای دستیابی به ارتفاع می‌باشد که امروزه در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته‌می‌شود. و از آن می‌توان در مشاغل و موقعیت‌های مختلفی استفاده‌کرد.

همه ما برای انجام‌دادن کارها در ارتفاع مانند نصب‌پرده، تعویض لامپ و … از این ابزار استفاده‌کرده‌ایم و میدانیم که برای اینگونه کارها به این وسیله نیازداریم. نردبانها دارای انواع‌مختلفی هستند که در مواردمختلف و متفاوتی از آنها استفاده‌می‌شود. در واقع کاربردهای آن متفاوت‌است. هر مدل از این ابزار متناسب با کارایی که دارد در جاهای مختلفی استفاده‌می‌شود.

تعریف نردبان

نردبان دوقطعه از جنس‌های‌مختلف است که حالت‌عمودی دارد و به صورت افقی پایه‌هایی به آنها متصل‌می‌شود. در واقع اتصالات عمودی و افقی در اندازه‌های معین و مشخص‌شده در تعداد پله‌ها را نردبان می‌گویند. به این ابزار پلکان و نردبام نیز می‌گویند.

نردبانها دارای انواع‌مختلفی هستند که هرکدام از آنها را می‌توان در موقعیت‌های‌مختلف استفاده‌کرد. باتوجه به اینکه این ابزار را می‌توان از لحاظ‌مختلف دسته‌بندی کرد، در ادامه ما هم انواع آن را بر اساس کاربرد، جنس و شکل و ظاهر دسته‌بندی و مزایا و معایب آن را بیان‌می‌کنیم.

انواع نردبان از نظر کاربرد

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص این ابزار وجوددارد کاربرد این ابزار است. در گذشته این ابزار بیشتر مصارف‌خانگی داشت اما باگذشت زمان و افزایش‌تولیدات و خدمات‌مختلف، در صنایع نیز مورداستفاده قرارگرفت.

خانگی

نردبان خانگی
نردبان خانگی

که یکی از پرمصرف‌ترین نوع نردبانهاست و دارای 4 تا5 پله می‌باشد. نردبانهای خانگی بیشتر از جنس آلومینیوم است و بصورتی طراحی‌می‌شوند که بتوان ان را تا کرد.نوع تاشو از پرمصرف‌ترین نردبانها میباشد. از این ابزار برای کارهایی همچون تمیزکردن سقف، نصب‌لامپ و وسایل‌روشنایی، نصب‌پرده و آویز و مواردمشابه مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

مخابراتی

نردبان مخابراتی
نردبان مخابراتی

یکی از کارهایی که در کارهای مخابراتی انجام‌می‌شود بستن و هدایت سیم‌ها در ارتفاع است که برای این کار از نردبان استفاده‌می‌شود. نوع مخابراتی از انواع نردبان‌ها است که از جنس آلومینیوم است و به صورت ریلی تولیدمی‌شود و می توان در ارتفاع‌های مختلف از آن استفاده‌کرد.

استخر

نردبان استخر
نردبان استخر

از نردبان استخر برای ورود و خروج به داخل استخر استفاده‌می‌شود. این مدل از نردبانها می‌توانند در مجموعه‌های ورزشی و یا استخرهای باغ و ویلاها استفاده‌کرد و از جنس آلومینیوم و یا استیل است.

 

انواع نردبان از نظر جنس

نردبانها از نظر جنس در سه‌دسته چوبی، فلزی و پلاستیکی قرارمیگیرند.

نردبان فلزی

از دیگر انواع نردبان، نوع فلزی می‌باشد که در دوجنس مختلف آهنی و آلومینیوم است. از این ابزار در مشاغل‌مختلف، متناسب با نوع کار و میزان ارتفاعی که نیازاست، میتوان از یکی از آن‌ها استفاده‌کرد.

نردبان چوبی

ابتدایی‌ترین نوع نردبانهاست که از آن در کارهای‌مختلف استفاده‌می‌شود. برای ساختن آن از چوب استفاده‌می‌شود. این نردبانها، نردبانهای اولیه و قدیمی هستند و دارای اندازه و پایه‌های مختلفی هستند.

از مزیت‌های نردبان چوبی این است که برای همه کارها مفیدهستند و براحتی میتوان آن را ساخت، از معایب آن نیز ایمنی آن است که برای هرمحیطی سازگارنیست و در مجاورت برخی عناصر آب و هوایی دچار آسیب و فرسودگی می‌شود.

نردبان پلاستیکی

یکی‌دیگر از انواع نردبانها که امروزه مورداستفاده قرارمی‌گیرد نردبان پلاستیکی است. نردبانهای پلاستیکی به نسبت چوبی و فلزی دارای استحکام‌کمتری است و از آنها نمی‌توان در شغل‌های مختلف و متنوع استفاده‌کرد.

 

فایبرگلاس نوع دیگری از نردبان هستند که از مقاومت‌خوبی برخوردار است اما استفاده از آن فراگیر نیست.

 

انواع نردبان از نظر شکل و ظاهر

نردبانها از نظر ظاهری به شکل ساده، تلسکوپی و تاشو هستند.

ساده

نردبان ساده
نردبان ساده

اولین و ابتدایی‌ترین شکلی که از نردبان وجوددارد این است که دو قطعه در محورعمودی توسط پایه‌هایی در محورافقی به یکدیگر متصل‌شوند و میان پله‌های‌افقی فاصله و اندازه مشخصی باشد. این شکل و ظاهر ساده‌ترین شکل از نردبان است که از گذشته‌های دور مورداستفاده قرار میگرفته‌است و امروزه نیز کاربردهای گسترده‌ای دارد. نوع ساده میتواند از جنس‌های مختلف‌باشد. که در موقعیت‌های مختلفی استفاده‌می‌شود و از آن بیشتر برای بالارفتن از ارتفاع استفاده‌می‌شود.

تلسکوپی

نردبان تلسکوپی
نردبان تلسکوپی

یکی‌دیگر از انواع نردبان که بسیارمحبوب است و کاربردهای‌زیادی دارد نوع تلسکوپی است. این مدل از نردبانها به لحاظ ظاهر با مدل‌های‌دیگر تفاوت‌هایی دارد. نوع تلسکوپی به گونه‌ایست که قابل‌تنظیم است و ارتفاع آن را می‌توان کوتاه بلند کرد. این مدل دارای مزیت‌هایی است که یکی از آنها کم‌جا بودن و حجم‌کمی را اشغال‌کردن است.

تاشو

نردبان تاشو
نردبان تاشو

از دیگر انواع نردبان که از آن در مواردمختلف و موقعیت‌های گوناگون استفاده‌می‌شود نوع تاشو است. از نکات قابل‌توجه این است که این نردبانها مناسب با موقعیت‌هایی که در آنها قرارداریم باز و بسته می‌شوند و می‌توان به صورت گسترده از آنها استفاده‌کرد. یکی از عمده کاربردهایی که این مدل از نردبانها دارد استفاده در شغل نقاشی‌ساختمانی و کارهای‌خانگی است.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.