نحوه کار با آچار ترکمتر-اسکای بیت

آچار ترکمتر

نحوه کار با آچار ترکمتر-اسکای بیت

آچار ترکمتر ابزار ویژه‌ای برای سفت‌کردن پیچ‌ و مهره‌ها در سطوح‌مشخص (تنظیم میزان سفت‌کردن) است. گاها هنگام استفاده از آچار تمایل‌داریم که پیچ‌ها بیش ازاندازه و تا جاییکه می‌توانیم سفت‌کنیم. سفت‌کردن بیش ازحد پیچ‌ها باعث‌می‌شود تا رزوه‌ها هرزشوند و محورهای دوار را دچار تابیدگی کنیم. همچنین باعث ایجاد شکستگی در پیچ‌ها شویم. آچار ترکمتر با تنظیم میزان سفت‌کردن پیچ‌ها از ایجادصدمه وآسیب به تجهیزات جلوگیری‌می‌کند. دانستن اینکه چطور با ترکمتر کارکنید به شما کمک‌میکند تا به سادگی از این ابزارکاربردی استفاده‌کنید.

 

در ابتدا باید یکی از سبک‌های آچار ترکمتردار را انتخاب‌کنید. چهار سبک‌اصلی برای این آچارها وجوددارد: نوع‌تقه‌ای (کلیکی)، میله زانودار، عقربه‌ای و دیجیتالی. برای اکثر کسانی که به آچارترکمتر برای انجام کارهای روزمره نیازدارند، نوع اول و دوم می‌تواند کافی‌باشد. واقعیت این‌است که این دومدل تمامی نیازهای شمارا می‌توانند پوشش‌دهند. درنتیجه شما نیازی به پرداخت هزینه‌بیشتر برای خرید دومدل حرفه‌ای‌تر عقربه‌ای و دیجیتالی ندارید.

آچار ترکمتر

نحوه کار با آچارترکمتر

 

برای استفاده از آچار در ابتدا می‌بایست سوکتی با بکس مناسب با آن را با دست روی درایو ترکمتر (سرآچار) قراردهید.

سپس پیچ یا مهره را بادست بچرخانید تا پیچ روی رزوه بسته‌شود. تا جاییکه دیگر بادست نچرخد. بعد از آن سوکت را در بالای‌پیچ قراردهید. در حالیکه مهره یا پیچ روی‌رزوه تنظیم شده‌است، دسته آچارترکمتر را در دست آزادخود بگیرید. و برای هدایت سوکت روی مهره یا پیچ استفاده‌کنید و آچار را روی مهره یا پیچ بچرخانید.

دسته را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مهره یا پیچ سفت‌شود. تقریباً تمام آچارهای ترکمتر دارای عملکرد برگشت‌خودکار(جغجغه) هستند، بنابراین نیازی به برداشتن و دوباره قراردادن آن‌ها روی مهره یا پیچ نیست. برای این نوع آچار، کافی‌است آن را در خلاف‌جهت عقربه‌های‌ساعت حرکت‌دهید تا دوباره تنظیم‌شود.

این کار را تا جایی ادامه‌دهید که آچار صدای کلیک‌دهد. صدای‌کلیک نشان‌می‌دهد که به سطح‌گشتاور موردنظرخود رسیده‌اید.

لازم به ذکراست که برای سفت‌کردن پیچ‌ها ابتدا می‌بایست مشخصات لازمه پیچی که قراراست سفت‌کنیم را بدانیم. تا گشتاور خودرا بر اساس آن تنظیم‌کنیم. همچنین پیچ‌ها را باید در دومرحله سفت‌کرد: در مرحله‌اول تا نصف گشتاور مدنظر سفت‌شود، در مرحله‌دوم گشتاور کامل اعمال‌شود. (مرحله دوم بعد از گذاشتن ماشین روی‌زمین انجام‌می‌شود)

 

روش تنظیم آچارترکمتر

آچار ترکمتر

1-پیچ سفت‌کننده انتهای دسته آچار را شل‌کنید. این پیچ به شکل یک کلاهک در انتهای دسته‌آچار می‌باشد. آن را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل‌شود و بتوانید تنظیمات آچار را تغییردهید.

2-قسمت اندازه گیری گشتاور را روی آچار خود پیدا کنید. گشتاور بر حسب فوت پوند یا كیلوگرم متر یا نيوتن‌متر اندازه‌گیری‌می‌شود. اگر روی بدنه‌آچار را نگاه‌کنید دو مجموعه اعداد وجود‌دارد که یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر است. اعداد کوچک‌تر، اندازه‌گیری برحسب فوت پوند و اعداد بزرگ‌تر برحسب كیلوگرم متر است.

3-دسته را بچرخانید تا تنظیم گشتاور روی آچار کم یا زیاد شود. در حالی که سفت‌کننده انتهای دسته، شل شده‌است، بدنه‌آچار‌ترکمتر را با دست خود محکم‌کنید. دسته را می‌توانید در جهت عقربه‌های‌ساعت یا در خلاف‌جهت عقربه‌های‌ساعت بچرخانید. هنگامیکه به علامت موردنظر رسیدید، چرخاندن دسته را متوقف‌کنید. همان‌طور که دسته را به آرامی می‌چرخانید، اعداد را دنبال‌کنید. با چرخش در جهت عقربه‌های‌ساعت، این عدد افزایش‌می‌یابد. همچنین اگر دسته را در خلاف‌جهت عقربه‌های‌ساعت بچرخانید، عدد کاهش‌می‌یابد.

4-برای تعیین گشتاور کل، رقم کوچک‌تر روی دسته را به عدد روی علامت بزرگ‌تر اضافه‌کنید. هنگامی که ارتفاع دسته را تنظیم‌کردید، گشتاور کل را محاسبه‌کنید تا مطمئن‌شوید که تنظیم شده‌است. علامت روی دسته را باعدد مشخص‌شده روی صفحه جمع‌کنید تا گشتاور را به دست‌‌آورید. بنابراین، اگر صفحه ۴ و دسته ۵۰ را نشان‌دهد، گشتاور کل ۵۴ فوت پوند (۷۱۸ متر کیلوگرم) است.

5-پیچ سفت‌کننده را بچرخانید تا محکم‌شود. برای قفل‌کردن تنظیمات گشتاور در آچار، باید پیچ‌سفت‌کننده را محکم‌کنید. پیچ را با دست در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دیگر حرکت‌نکند. این کار دسته را در جای خود قفل‌می‌کند.

 

نکات مهم مراقبی از آچارترکمتر

  • از گریس کاری یا روغن کاری پیچ ها اجتناب‌کنید.
  • قبل از استفاده از این ابزار هرگونه کثیفی و زنگ‌زدگی را از رزوه‌های پیچ و مهره‌ای که قصددارید سفت‌کنید، پاک‌کنید.
  • پس از هربار استفاده از آچارترکمتر، درجه آن را به عددصفر برگردانید. این کار به کالیبره ماندن آچار شما کمک‌می‌کند.
  • از افتادن یا انداختن آچار روی‌زمین اجتناب‌کنید. چراکه ضربه ناشی از برخورد آچار با زمین، آن را از وضعیت کالیبره‌بودن خارج‌می‌کند.
  • از این آچار برای بازکردن پیچ‌های قفل‌شده استفاده‌نکنید. چرا که به مکانیزم ترکمتر آن صدمه‌زده و در نهایت به ابزاری بی‌مصرف تبدیل‌می‌شود.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.