ویژگی های دریل ارگونومیک و مزیت آن

دریل ارگونومیک

ویژگی های دریل ارگونومیک و مزیت آن

دریل‌ها از جمله ابزارهای پرکاردبر در صنایع و مشاغل مختلف می‌باشد. کاربرد این ابزار انقدر وسیع است که از آن در مصارف خانگی نیز استفاده می‌شود و وجود آن در هرخانه‌ای ضروری است. موارد استفاده از دریل‌ها برای سوراخ‌کاری جهت نصب و اتصال دوقطعه، ساخت انواع وسایل و …. در مشاغل مختلف است. در ساختمان‌ها برای ایجاد سوراخ جهت نصب شلف، پرده، تابلو و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مشاغل و حرفه‌هایی که بطور مدام و زیاد از دریل استفاده می‌شود بهتر است دریل انتخاب شود که دارای طراحی ارگونومیک باشد.

با توجه به کاربرد وسیع این ابزار هنگام خرید این ابزار دقت کنید. بخصوص کاربرانی که استفاده طولانی مدت دارند و می‌خواهند کار را با سرعت و دقت بالایی انجام دهند. انتخاب یک دریل ارگونومیک می‌تواند خرید مناسبی باشد؛ چراکه تمامی استانداردهای لازم برای انجام کار را دارند تا سلامتی فرد در هنگام کار تضمین شود.

 

معنی و مفهوم ارگونومی چیست؟

احتمالا کلمه ارگونومی را برای اولین بار در سایت‌های خرید ابزار شنیده‌اند. یا اگر بطور مستقیم به ابزار فروشی رفته‌باشید به شما پیشنهاد ابزار ارگونومی را داده‌اند. ارگونومی در حقیقت یعنی این که یک وسیله همانند صندلی یا یک ابزار همانند دریل باید به چه صورت طراحی شود تا بدن انسان در تعامل با آن‌ها احساس راحتی داشته‌باشد.

زمانی که ابزار مثل دریل به صورت ارگونومیک طراحی شده‌باشد، امکان کار در مدت زمان طولانی‌تری را با کمترین میزان خستگی برای افراد فراهم می‌کند. بنابراین در هنگام کار با یک ابزار احساس خستگی به شما دست نخواهد داد و در نهایت سرعت انجام آن بالاتر خواهد رفت. همچنین ارگونومیک بودن یک ابزار یا وسیله یعنی علاوه بر احساس راحتی داشتن، تحت استانداردهای جهانی نیز باشد و به بدن انسان صدمه وارد نکند و یا صدمه کمتری وارد نماید.

دریل ارگونومیک

دریل ارگونومیک

در گذشته بسیاری از تولیدکنندگان ابزار توجه زیادی به طراحی ارگونومیک نداشتند. اما امروزه اهمیت تولید و توسعه ابزارهایی با بدنه ارگونومیک افزایش یافته‌است. و تقاضا کاربران نیز برای خرید ابزارهای ارگونومیک مثل دریل ارگونومیک افزایش یافته‌است.

طراحی ارگونومیک دارای دو مولفه اصلی شامل وزن سبک و ابعاد مناسب است. در صورتی که دریل با ساختاری غیر استاندارد و نامناسب تولید شود، موجب بروز مشکلات جسمانی و عضلانی خواهدشد و آسیب دیدگی عضلات، تاندون‌ها و مفاصل را به همراه خواهدداشت. بنابراین کاربران به دنبال دریل ارگونومیک و استانداردی هستند که در هنگام کار با آن سلامتی‌شان حفظ شود و دچار چنین مشکلاتی نشوند.

 

ویژگیهای دریل آرگونومیک

وزن

توان دریل با توجه به حجم کارتان تعیین می‌شود و تاثیر مستقیم بر روی وزن دستگاه دارد. پس هنگام خرید ابتدا حجم‌کار و نوع مصرف خود را مشخص کنید تا برای کارهای سبک و خانگی دریل سنگین خریداری نکنید. استفاده از دریل‌های سبک و کم‌وزن برای مصارف خانگی مناسبند زیرا شما را در استفاده طولانی مدت خسته نمی‌کند.

دریل‌هایی با وزن 1.5 کیلو و کمتر برای مواقعی که می‌خواهید با یک دست کارکنید و 2 تا 3 کیلو نیز برا کار با دو دست مناسب هستند.

وزن دریل‌هایی که با اصول ارگونومیک ساخته شده‌اند، بطور یکنواخت در بدنه آن توزیع شده‌است. که کاربری راحت و تعادل بیشتر در حین کار را به دنبال دارد.

 

ابعاد

ابعاد دستگاه باید به گونه‌ای باشد که بتوان هنگام کار آن را توسط کیف کمری ابزار یا جلیقه کار با خود حمل کرد. همچنین باید ارتفاع، طول و عرض متناسب با یکدیگر باشد تا توزیع وزن به درستی انجام شود.

اهمیت ابعاد دستگاه زمانی مشخص می‌شود که شما نیاز به سوراخ‌کاری در ارتفاع داشته‌باشید. بنابراین درکنار وزن سبک نیاز است که ابعاد متناسبی داشته باشد. چرا که در هنگام توقف در کار برای استراحت و یا تعویض مته نیاز است تا دریل را توسط گیره کمری از جیب یا بند لباس کار آویزان کرد و یا در گوشه نردبان قرار داد. اگر ابعاد دریل نامناسب باشد، امکان این کار برای کاربر دشوار خواهد شد و لازم است مجدداً به پایین برگردد.

همچنین اندازه کوچک و جمع‌وجور دستگاه باعث می‌شود که حمل‌و‌نقل راحت و فضای کمتری را اشغال کند. لذا باید دستگاه ابعاد مناسبی داشته‌باشد تا بتوان از آن در خودرو، داخل جعبه ابزار و … استفاده نمود.

 

دسته دریل

برای تسلط بهتر و قدرت بیشتر در هنگام کار با دریل لازم است تا از دسته‌ای ارگونومیک برخوردار باشد. با تسلط بر دستگاه هنگام کار با آن می‌توان، بهترین نتیجه را به دست آورد. لذا داشتن دسته‌ای ارگونومیک و استاندارد برای دریلی که انتخاب می‌کنید، بسار مهم است.

اولین نکته ابعاد طولی و ضخامت دسته است که متناسب با دست شما باشد.

دومین نکته جنس دسته است. یک دریل ارگونومیک باید به گونه‌ای باشد که اصطکاک کافی بین دسته و دست افراد به وجود آید و دریل از دست کاربر لیز نخورد. معمولا جنس دسته دریل ارگونومیک از بافت لاستیکی بوده که از تعریق و لغزش دریل در دست افراد جلوگیری می‌کند تا کاربر از تسلط کافی در هنگام‌کار برخوردار باشد.

سومین نکته مرتبط با دسته جانبی دریل است. اهمیت این دسته نیز به اندازه دسته اصلی می‌باشد و باید بافت و ابعاد نیز مطابق با دسته اصلی باشد؛ علاوه بر این مکان دسته جانبی نیز باید در جایی باشد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

چهارمین نکته طراحی دسته است که می‌بایست طوری باشد که از انتقال لرزش به دست کاربر تا حدممکن جلوگیری کند. در غیر این صورت تمرکز کاربر از بین می‌رود و در نتیجه کاهش بهره‌وری و امکان به وجود آمدن موقعیت‌های خطرناک به وجود خواهد آمد.

 

مکان کلیدها

جای‌گذاری کلیدها باید بگونه‌ای باشد که هنگام کار بتوان به‌راحتی به آن دسترسی داشت. به عنوان مثال هنگامی که می‌خواهید صدای موبایلتان را زیاد کنید با دکمه‌های فشاری کنار موبایل این کار را انجام می‌دهید. حال اگر این دکمه‌ها بالای موبایل قرار داشته‌باشند شما این کار را به سختی انجام می‌دهید. لذا با توجه به قابلیت‌های دریل، در طراحی ارگونومیک کلیدها مخصوصا کلید روشن و خاموش باید نرم باشند. و در مکانی از دریل قرار بگیرند که در حین کار به راحتی بتوان با آن دکمه‌ها و کلیدها کار کرد.

دریل ارگونومیک

 

فواید ارگونومیک بودن یک محصول

ارگونومی بودن یک محصول علاوه بر اینکه صدمات و آسیب‌های جسمانی را کاهش می‌دهد می‌تواند مزیت‌های زیر را نیز به دنبال داشته‌باشد.

  • موجب افزایش بهره‌وری و کارایی می‌شود.
  • موجب کاهش هزینه‌ها وخسارت‌های جانبی می‌شود.
  • باعث افزایش کیفیت و ماندگاری ابزارآلات می‌شود.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.