آرماتوربند اتومات و ویژگی های آن

آرماتوربند اتوماتیک

آرماتوربند اتومات و ویژگی های آن

یکی از مهمترین اقداماتی که شما باید برای ساخت ساختمان‌بتنی درنظر داشته‌باشید و انجام‌دهید آرماتوربندی می‌باشد. آرماتوربندی با دستگاه یکی از بهترین روش‌های آرماتوربندی می‌باشد که شما براساس استانداردهای مشخص‌شده می‌توانید این روش را انجام‌دهید.

بسیاری از افراد آرماتوربندی را به صورت‌دستی انجام‌می‌دهند ولی زمانی‌که پروژه‌بزرگی دراختیار داشته‌باشید عملیات آرماتوربندی بسیارخسته‌کننده و سخت می‌شود. برهمین‌‎اساس استفاده‌کردن از دستگاه‌‌هایی که برای آرماتوربندی می‌باشد و به صورت اتوماتیک تولیدشده‌اند این امر را راحت‌تر انجام‌می‌دهد.

آرماتوربند اتوماتیک

آرماتوربند اتوماتیک

آرماتوربندی یک فرآیند است که در آن میلگردها و سایر محصولات‌فولادی با یک ترتیب‌مشخص درکنار یکدیگر چیده‌شده و آن‌ها را به کمک روش‌هایی مانند جوشکاری‌سرد یا بست‌فلزی بهم متصل‌می‌نماییم. کاربرد آرماتوربندی در ساخت‌وسازهای امروزی بسیاربیشتر شده و طرفداران بسیارزیادی دارد. فرآیند آرماتوربندی کاملاً با بتن درهم تنیده‌شده‌است و باید در طراحی‌سازه، هردو را باهم درنظر گرفت.

دستگاه آرماتوربند میلگرهای‌فولادی (دستگاه بندزن)، یک دستگاه اتوماتیک برای آرماتوربندی در سازه‌های بتن‌مسلح به شماررفته و می‌تواند نقش‌موثری در افزایش‌سرعت آرماتوربندی ایفانماید. از این دستگاه می‌توان برای آرماتوربندی و تولید قفسه‌های آرماتور ستون‌ها، تیرها و شبکه میلگردهای دال سقف یا شالوده استفاده‌نمود.

سیم مورداستفاده برای آرماتوربندی در این دستگاه، می‌تواند ازنوع سیم‌فولادی معمولی، گالوانیزه و یا سیم پلی‌استر باشد. دستگاه آرماتور گره‌زن سیم‌مفتول را به دور میلگرد بسته و آنرا گره‌میزند.

اگرچه لازم‌است، درمناطق با پتانسیل خوردگی شدید تنها از سیم آرماتوربندی پلی‌استر استفاده‌شود. میلگردهای با قطر ۱۰ تا ۳۲ میلیمتر را می‌توان با این دستگاه بند زد، مشروط برآنکه حداکثر اختلاف نمره میلگردهای‌متقاطع درشبکه آرماتوربندی بیش از ۶میلیمتر نباشد. این دستگاه در مرکزتحقیقات‌ساختمان و مسکن، موردارزیابی قرارگرفته و کاربردآن، در حیطه‌الزامات ارائه‌شده، مجازمی‌باشد.

معرفی آرماتوربند باکیفیت

از آرماتوربند اتوماتیک باکیفیت می‌توان به آرماتوربند اتوماتیک RB-655، غول ژاپنی، یکی‌دیگر از محصولات آرماتوربندی کمپانی نام آشنای MAX می‌باشد اشاره کرد.

در نگاه‌اول به لحاظ ظاهری کاملا متفاوت از سایر دستگاه‌های آرماتوربندی می‌باشد و دلیل آن محل قرارگیری سیم‌دستگاه می‌باشد که برخلاف دیگر مدل‌ها، منبع‌تغذیه این دستگاه از پایین می‌باشد. دلیل آن مربوط به وزن‌دستگاه می‌باشد. این مدل به دلیل داشتن وزن‌بالاتر نسبت به مدل‌های‌مشابه، به منظور توزیع وزن‌مناسب دستگاه مخزن‌سیم دستگاه در قسمت‌پایین دستگاه قرارگرفته‌است.

بالاتربودن وزن‌دستگاه نسبت به مدل‌های‌دیگر به دلیل سایز دهنه بزرگتر و استفاده از سیم آرماتوربندی 1/5 قابل‌توجیه است. دستگاه آرماتوربند از دونوع سیم سیوانیزه ماه و گالی‌تواند استفاده‌کند. هماننددیگر دستگاه‌های‌آرماتوربندی، سیم باید به دور بوبین پیچیده‌شده و در داخل‌دستگاه قرارگرفته و سپس ازدستگاه استفاده‌کرد.

علی‌رغم وزن نسبتا بالای‌دستگاه، کارکردن با آن احساس‌خوبی را به کارگر منتقل‌می‌کند و باعث خستگی‌کارگر نمی‌شود. درقسمت بالای‌دستگاه اسکرول تنظیم میزان سفتی‌گره وجوددارد که بسته به میلگرد مورداستفاده می‌توان آن را تنظیم‌کرد.

از ویژگیهای دیگر این دستگاه وجود فن در دستگاه و باتری آن است. گره ایجادشده بادستگاه همانند گره ایجادشده بادست می‌باشد و دستگاه برای گره‌زنی ازحداقل سیم‌ممکن استفاده‌می‌کند. دستگاه دارای دوموتور می‌باشد: 1- موتور کشنده که وظیفه کشیدن و صاف‌کردن و هدایت‌آن به سمت دهنه‌دستگاه را برعهده دارد. 2- موتور گره‌زنی دستگاه که وظیفه آن پیچاندن و بریدن‌سیم را برعهده دارد.

دستگاه مکس برخلاف دیگر مدل‌ها توانایی تنظیم‌دور را به دودلیل ندارد: 1. از سیم 1.5 استفاده‌می‌کند که یک دور توان واستحکام‌کافی را دارد.  2.تاباندن دو دور مفتول 1.5 برای یک‌دستگاه با این سایز امکان‌پذیر نمی‌باشد.

آرماتوربند اتوماتیک

 

مزایای آرماتوربندی عبارتنداز:

  • وقتی بتن در ساختمان به آرماتور مجهزمی‌شود، قدرت، استحکام و پایداری‌آن بسیاربیشتر از استفاده از سایر مصالح‌ساختمانی می‌شود.
  • ترکیب بتن و آرماتور باعث افزایش مقاومت‌سازه دربرابر آب و آتش می‌شود.
  • زمانی که از آرماتور استفاده‌می‌کنید به راحتی این امکان فراهم‌می‌شود که بتن را شکل‌دهی کنید و آن را به اشکال‌مختلف درآورید.
  • یکی از دغدغه‌های‌مهم و همیشه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات‌ساختمان درآینده است، درصورت به‌کارگیری آرماتوربندی درست، این هزینه‌نگهداری به میزان‌زیادی کاسته‌می‌شود.
  • باتوجه به نوع آرماتوربندی صورت‌گرفته در ساختمان، بتن‌آرمه ممکن‌است افزایش‌چشمگیری در استحکام‌کششی تجربه‌نماید.
  • بهره‌گیری از آرماتوربندی باعث‌می‌شود که هیچ انحرافی در سازه نسبت به حالت‌اولیه ایجادنشود.
  • در بحث اجرا و در مقایسه با سازه‌های فلزی، سازه‌های‌بتنی نیازکمتری به مهارت دارند.

 

ویژگی‌ها و مزیت‌های آرماتوربندی با دستگاه

 

ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که آرماتوربندی بادستگاه دارد عبارت‌است از:

  1. این دستگاه‌ها دارای طراحی بسیارمناسبی هستند و کاربران به راحتی می‌‌توانند ازآنها استفاده‌نمایند. درواقع شما باید بخوبی بدانید که خوش‌دست‌بودن این دستگاه ازجمله اصلی‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های آن می‌باشد که کارکردن با آن را بسیار آسان‌تر کرده‌است.
  2. این دستگاه موجب افزایش بازدهی‌کار می‌گردد. هریک از افرادی که برای آرماتوربندی‌ساختمان از این دستگاه‌ها استفاده‌کنند قادرخواهندبود که در کمترین بازه‌زمانی آرماتورها را روی ساختمان نصب‌کنند.
  3. یکی‌دیگر از ویژگی‌های دستگاه آرماتوربندی‌اتوماتیک این‌است که موجب کم‌شدن تعداد نیروهای‌انسانی برای انجام‌دادن پروژه‌های‌ساختمانی خواهدشد. اگر شما آرماتوربندی با دستگاه را انجام‌دهید دیگر نیازی نیست که تعداد نیروی‌انسانی بیشتری را استخدام‌نمایید.
  4. دستگاه آرماتوربندی از آسیب‌های‌انسانی تا حد بسیارزیادی جلوگیری‌می‌کند. درواقع اگر برخی از افراد به صورت‌دستی آرماتوربندی را روی ساختمان ایجادکنند، خطرات‌زیادی ممکن‌است برایشان بوجودآید.
  5. این محصول دربرابر ضربات‌متنوع مقاومت بسیارزیادی ازخود نشان‌می‌‌دهد که همین‌ویژگی موجب شده‌است مدت‌زمان زیادی از آن استفاده‌کنید.
  6. با هریکبار شارژکردن دستگاه می‌توانید هزارگره در آرماتوربندی را انجام‌دهید. این مسئله موجب‌می‌‌شود که در زمان‌ساخت‌ساختمان صرفه‌جویی نمایید.
  7. میزان سفت و شل‌بودن گره‌ها را با استفاده‌کردن از این دستگاه می‌توانید به درستی تنظیم‌کنید. در اینصورت امنیت‌آرماتوربندی به بهترین‌نحو ممکن ایجادمی‌شود.

 

نکاتی درمورد استفاده از آرماتوربندی با دستگاه

شما برای اینکه آرماتوربندی بادستگاه انجام‌دهید باید به خوبی برخی‌از نکات‌مهم را درنظر داشته‌باشید. برخی از نکات درمورد دستگاه‌های آرماتوربندی که اهمیت بسیارزیادی دارد عبارت‌است از:

دستگاه‌هایی که برای آرماتوربندی مورداستفاده قرارمی‌گیرد مدل‌ها و طرح‌های‌متنوعی دارد. هریک از این دستگاه‌‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات‌خاصی هستند. بنابراین شما برای‌اینکه آرماتوربندی‌ساختمان را بااستفاده از دستگاه انجام‌دهید باید به خوبی نوع دستگاه‌ها و ویژگی‌های آنها را موردبررسی قراردهید.

هریک از دستگاه‌های آرماتوربندی را برای ساختمان‌های‌متنوع خریداری‌می‌‌کنند. برخی از آنها پیشرفته‌تر هستند و برخی از آنها ساده‌تر می‌باشند که برای ساختمان‌هایی با متراژکم مورداستفاده قرارمی‌گیرند.

برای استفاده‌کردن از دستگاه‌های آرماتوربندی شما نمی‌توانید به تنهایی اقدام‌نمایید. درواقع نیازاست که آرماتوربندی بااستفاده از دستگاه تنها توسط افرادحرفه‌‌ای و متخصص انجام‌شود. آن دسته از افرادی که حرفه‌ای هستند به خوبی قادرمی‌باشند از این دستگاه برای آرماتوربندی استفاده‌کنند.
نکات‌ایمنی که مربوط به استفاده‌کردن ازدستگاه می‌باشد را باید به خوبی رعایت‌کنید تا زمان‌استفاده ازدستگاه مشکلی برای سلامتی‌تان بوجودنیاید. هریک از نکات و استانداردهای که مربوط به استفاده از دستگاه آرماتوربندی می‌باشند را درابتدا باید بخوبی درنظر داشته‌باشید.

آرماتوربند اتوماتیک

 

الزامات دستگاه‌اتوماتیک آرماتوربند (بندزن)

  1.  استفاده از ماشین‌نیمه‌اتوماتیک برای آرماتوربندی سازه‌های‌بتن‌مسلح مجازمی‌باشد.
  2.  حداقل قطرمیلگرد مورداستفاده در این روش ۱۰میلی‌متر می‌باشد.
  3.  حداکثر اختلاف‌نمره آرماتورهای‌متقاطع در شبکه‌های آرماتوربندی با این شیوه نباید از ۳نمره بیشترباشد.
  4.  سیم‌های آرماتوربندی قابل‌استفاده با این‌روش ازنوع فولادی‌معمولی، گالوانیزه و نیز سیم پلی‌استر می‌باشد.
  5.  در این‌روش، رعایت کلیه‌ملاحظات و ضوابط مربوط به اجرای سازه‌های بتن‌آرمه مطابق مقررات‌ملی‌ساختمان الزامی است.
  6.  در مناطق با پتانسیل خوردگی شدید تنها استفاده از سیم‌آرماتوربندی نوع پلی‌استر مجازمی‌باشد.

 

مشخصات دستگاه آرماتوربند اتوماتیک

فک قابل‌تنظیم برای سایزهای‌مختلف آرماتور

درعرض ۳۰ دقیقه شارژمی‌شود

مدت‌شارژ حدود یک‌ساعت مفید

تعداد گره هر شارژباتری حدود ۱۴۰۰

سرعت بسیاربالا در هرثانیه یک گره

وزن دستگاه 1.6 کیلو گرم

اندازه‌گره ۵ تا ۶۰ میلیمتر (بسته به اندازه میلگرد)

مصرف سیم حدودا ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر در هرگره بسته به اندازه میلگرد و اندازه گره

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.