درجه باد یا فشار سنج-انواع فشار سنج و کاربرد آن

درجه‌باد

درجه باد یا فشار سنج-انواع فشار سنج و کاربرد آن

درجه‌باد یا فشارسنج یکی از ابزارهای کاربردی برای تنظیم‌باد می‌باشد. امروزه اکثرافراد با خودرو سروکار دارند. یکی از قسمتهای مهم خودرو لاستیک است که برای بهینه‌سازی عملکرد وسایل‌نقلیه باید به میزان‌باد آن دقت‌کرد. یکی از موثرترین موارد که همواره موجب افزایش طول‌عمر لاستیک‌ها و بهینه‌کردن عملکرد خودرو می ‌شود تنظیم‌باد خواهدبود.

لاستیک‌های کم‌باد موجب افزایش ساییدگی تایر می‌شود. فرمان خودروهایی که لاستیک‌های کم‌باد دارند، سفت‌می‌شود و راحت حرکت‌نمی‌کند؛ همچنین خودرو سوخت بیشتری مصرف‌می‌کند. تنظیم‌باد مناسب لاستیک موجب کاهش ساییدگی آن شده، راندمان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و تصادفات رانندگی کمتری به‌خاطر کم‌بادی یا پربادی لاستیک خودرو در جاده‌ها اتفاق‌می‌افتند.

اهمیت درجه‌باد به شکلی است که راننده باید هر به چندوقت یکبار آن را تنظیم‌کند. تنظیم‌باد با استفاده از این دستگاه به شکل دقیق و متناسب با شرایط مدنظر انجام می‌پذیرد. در اختیارداشتن این ابزار، برای تنظیم‌باد به شما کمک‌می‌کند تا میزان فشارباد را بر روی درجه‌استاندارد قراردهید.

 

درجه باد چیست

درجه‌باد

یک ابزار بادی است که به وسیله آن میزان باد و فشار را اندازه‌گیری می‌کنند. این دستگاه بعنوان یک وسیله کاربردی برای تنظیم‌باد لاستیک محسوب‌می‌شود. به هنگام مسافرت و استفاده در شرایط مختلف از ماشین‌ها، کم یا تنظیم‌کردن باد لاستیک آن‌ها از اهمیت بالایی برخورداراست.

این دستگاه دارای یک نمایشگر آنالوگ یا دیجیتال است که به کمک عقربه یا اعداد نمایش داده روی آن میتوان به میزان فشارخروجی یا موجود در وسیله موردنظر پی‌برد. این ابزار دارای انواع‌مختلف است که کاربرد متفاوتی دارد.

میزان کم یا زیادبودن بادلاستیک خودرو میتواند خطرات و خسارات جبران‌ناپذیری را برای افراد ایجادکند. از جمله این خطرات می‌توان به کاهش تعادل خودرو و افزایش فشار جهت هدایت خودرو در ناهمواری‌ها اشاره‌کرد. شرایطی که می‌تواند احتمال بروزحادثه را چندین‌برابر افزایش‌دهد، در اینجاست که میتوان به اهمیت درجه‌باد پی‌برد.

اجزای درجه باد

 

درجه‌باد از سه‌جز مهم تشکیل شده‌است:

  1. گیج: این قطعه دارای یک صفحه است که روی آن میزان فشارباد نمایش داده‌می‌شود.
  2. شیلنگ: این قطعه وظیفه انتقال‌باد از کمپرسور به تایر را برعهده‌دارد.
  3. سری گیج باد: این قطعه باعث اتصال میان گیج‌باد و شلنگ است و دارای مدل‌های مختلفی نیز می‌باشد.

برای خرید بهترین درجه‌باد توجه به سه‌مولفه می‌تواند درانتخاب‌درست به ما کمک‌کند.

  1. حداکثر فشار قابل اندازه‌گیری
  2. اندازه‌گیری با دقت‌بالا
  3. شیلنگ مقاوم و منعطف
  4. دارای گیج مقاوم دربرابر ضربه

با توجه به اینکه درجه‌باد یک ابزارکاربردی برای تنظیم‌باد است بنابراین بیشترین کاربرد آن مربوط به تعمیرگاه‌ها، مکانیکی‌ها و مراکزفنی‌خودرو می‌باشد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای درجه‌باد می‌توان به مواردزیر اشاره‌کرد:

  1. تنظیم بادلاستیک ماشین
  2. تنظیم خروجی‌باد کپسول اکسیژن
  3. استفاده در پنچرگیری

 

انواع درجه‌باد

اتوماتیک

درجه‌باد
درجه باد اتومات

یکی از انواع درجه بادها که موارد استفاده زیادی نیز دارند، درجه‌باد اتوماتیک می‌باشد که دارای صفحه‌نمایش است. کار با این دستگاه بصورتی است که دیگر نیازی به تنظیم‌دستی نداریم و این دستگاه به صورت اتومات باد را تنظیم و پر می‌کند. این وسیله به دوصورت درجه‌باد ایستگاهی و ایستاده وجوددارد و از آن در فروشگاه‌های فروش تایر، آپاراتی‌ها، اتوسرویس‌ها، پنچرگیری‌ها، تعویض‌روغنی‌ها و … استفاده‌می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع گیج‌باد می‌توان به بررسی میزان‌باد به صورت هوشمند، تنظیم‌باد طبق استانداردها، تاثیرمثبت در طول‌عمر لاستیک، تنظیم اتوماتیک، تخلیه خودکار باد هنگام بادزدن و … اشاره‌کرد.

 

خودکاری

درجه‌باد
درجه باد خودکاری

 

یکی از انواع درجه بادهای مورداستفاده است که از آن برای اطلاع از میزان باد تایرخودرو استفاده‌می‌شود. این ابزار به این دلیل که شکل‌نازک و کشیده‌ای دارد به نام خودکاری شناخته‌می‌شود و کار با آن نیز بسیارساده می‌باشد و با وصل‌کردن به والف می‌توان از درجه‌باد مطلع‌شد. از این وسیله برای ماشین‌های سنگین نمی‌توان استفاده‌کرد.

 

عقربه ای

از اولین و ابتدایی‌ترین انواع درجه‌تنظیم بادخوردو نوع عقربه‌ای است که دارای یک گیج می‌باشد و از یک صفحه و درجه و عقربه‌هایی نیز تشکیل شده‌است که باتوجه به فشار و میزان‌باد داخل تایر عددموردنظر را نشان‌می‌دهد و در مواردمختلف پنچرگیری و همچنین مواردمشابه مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

 

آنالوگ

درجه‌باد
درجه باد انالوگ

منظور از درجه‌باد آنالوگ این است که باتوجه به اینکه در انواع درجه‌بادها، نوع‌دیجیتال نیز وجوددارد، به شکل سنتی و قدیمی آن که عقربه‌ای است آنالوگ گفته‌می‌شود و درواقع می‌توان انواع درجه بادها را به دودسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی کرد.

 

جیبی

درجه‌باد
درجه باد جیبی

این وسیله کوچک و سبک است و توسط باطری لیتیومی‌ای که دارد می‌تواند در کمتر از یک‌دقیقه یک تایر را بادکند. این وسیله بسیارکاربردی است و دارای یک صفحه‌نمایش دیجیتال است که روی آن مقدار فشار و باد داخل‌تایر نمایش داده‌می‌شود. مدل چراغ‌دار یک نوع‌کاربردی از این دستگاه بوده که عمده‌استفاده آن برای مواقعی‌است که در حین‌کار دسترسی کافی به نور نباشد.

 

گبج باد چراغدار

 

یکی از انواع درجه‌باد لاستیک ، گیج باد چراغدار است که در مواقعی که دسترسی به نور کافی وجودندارد از این وسیله استفاده‌می‌شود.

عوامل موثر بر تغییر میزان باد لاستیک ماشین

عوامل مختلفی می‌تواند بر میزان بادلاستیک اثربگذارد:

  • رانندگی بر روی ناهمواری و جاده‌های نامناسب
  • طی‌کردن مسافت‌طولانی
  • دمای‌هوا

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.