انواع مته از نظر جنس و ساختار

مته‌دریل

انواع مته از نظر جنس و ساختار

مته‌ها در سوراخ‌کاری با دریل نقش بسیارمهمی دارند و در ساختار و آلیاژ استفاده‌شده و نوع مصرف باهم متفاوتند. مته‌دریل به لحاظ ساختار و موارداستفاده تنوع بسیارزیادی دارند. بنابراین برای هرکاربرد، باید از نوعی که خاص آن فعالیت طراحی و ساخته شده‌است، استفاده‌گردد. انتخاب اشتباه و یا استفاده نابه‌جا گاهی موجب شکستن‌مته و بروز خطراتی برای اپراتور می‌شود.

 

شناخت جنس مته‌ها

مته‌ها دارای جنس‌های‌متفاوت با روکش‌های‌متفاوت ساخته‌می‌شوند. شما قبل از خریدمته باید بدانید قطعه‌ای که می‌خواهید سوراخ‌کنید از چه جنسی ساخته‌شده تا در انتخاب‌مته دچاراشتباه نشوید.

به طورکلی مته‌ها ازنظر جنس و آلیاژ به چنددسته تقسیم‌می‌شوند:

مته‌دریل کاربید

بلورالماس چندلایه یکی از مواد بسیارسخت است که مقاومت‌زیادی نیز دربرابر سایش‌دارد. این مواد از لایه‌های‌ریز کربن (که درحالت فشردگی تشکیل الماس را می‌دهند) تشکیل شده‌است. ضخامت این لایه‌ها معمولا در حدود 5/0میلیمتر است. این لایه‌ها اکثرا درون‌پوششی از ماده خاکستری از جنس کاربیدتنگستن قراردارند.

با این مقدمه کوتاه مته‌هایی که نوک آنها از کاربید تشکیل‌شده‌اند، در سرعت‌های‌بالا توانایی تحمل‌گرما را نسبت به سایر انواع مته‌دریل دارند. بنابراین آنها را می‌توان جهت سایش فولادهای‌سخت با سطح‌نازک و چوب‌های‌سخت مورداستفاده قرارداد. به این نکته توجه داشته‌باشید که به دلیل شکننده‌بودن این تراشه، درهنگام‌کار با مراقب‌زیاد آنرا دردست بگیرید.

مته‌دریل الماسه

مته‌‌کریستالی یا مته‌الماسه از سخت‌ترین مواد موجود ساخته‌شده‌اند. به لحاظ ساختارتولید، این نوع مته همانند مته‌های کاربید می‌باشند با این تفاوت که با ذرات‌الماس پوشانده‌شده‌اند. نحوه عملکرد مته‌الماسه برخلاف دیگرانواع مته‌هاست. به این معنا که آنها با سایش سطح‌کار منجر به حفر سوراخ‌می‌شوند. درحالیکه مته‌الماسه باخردکردن سطح‌متریال منجر به حفر می‌شود.

بنابراین این مته بسیار ایده‌آل برای مته‌زنی سطوح‌سختی نظیر گرانیت، کاشی و سرامیک، سنگ‌مرمر، پشم‌شیشه، سنگ، شیشه و فلزات‌سنگین می‌باشد.

مته‌دریل کبالت‌دار

نوعی فولاد سرعت‌بالاست که دمای‌بالا بر روی آن بی‌اثر می‌باشد. به همین‌دلیل از مته‌کبالت جهت سوراخکاری‌آهن، استیل بگیر و نگیر، فولادهای‌آلیاژی و فولادهای استنلس‌استیل یا ضدزنگ استفاده‌زیادی می‌شود. یکی از اشکالات کبالت تُردی و شکنندگی زیاد آنها نسبت به فولاد سرعت‌بالا یا HSS می‌باشد.

مته‌دریل با فولاد سرعت‌بالا

فولادتندبر یاHSS  پرکاربردترین ماده جهت تولید ابزارالات‌برشی هستند که میتوان بوسیله آنها با سرعت 40 تا 50 m/min قطعات را برش‌داد یا سوراخ‌کاری‌کرد. اجزا تشکیل‌دهنده این نوع فولاد شامل 18% شامل تنگستن یا مولیبدن که به منظور افزایش‌سختی حرارتی ابزار استفاده‌می‌شوند،4%  شامل کروم که برای افزایش استحکام‌ابزار دربرابر تغییرطول استفاده‌می‌شود و 1%  شامل وانادیوم که به منظور افزایش مقاومت‌ابزار دربرابر خوردگی استفاده‌می‌شود می‌گردد.

مته HSS ساخته‌شده با این مشخصات متالورژی، مقاومت بسیاربالاتری نسبت به فولادپرکربن دارد. این مسئله به آن اجازه‌می‌دهد که در سایش‌های منجر به سوراخ‌کردن با سرعت بسیاربالاتری عملیات را انجام‌دهد و ساختاراولیه مته تا مدتهای‌زیادی حفظ‌شود.

مته‌دریل با فولادکم‌کربن

ازجمله مزیت‌های این جنس قیمت بسیارارزان است. مته ساخته‌شده با فولاد کم‌کربن که در آن حداکثر 15/0% کربن استفاده‌شده‌است بسیار مناسب برای سوراخ‌کاری در چوب‌های‌نرم می‌باشند. با این توضیح که معمولا جهت بهبودعمکردشان مدام نیاز به تیزشدن دارند. این نوع مته برای فلزات و چوب‌های2سخت اصلا توصیه‌نمی‌شوند.

مته‌دریل با فولادپرکربن

این دسته از مته‌ها از فولاد پُرکربن یا به اصطلاح کربن‌بالا که به میزان 1-50/0درصد کربن‌دارند، ساخته‌می‌شوند. به دلیل مقاومت‌بهتری که درهنگام سایش (سوراخ‌کاری) دارند کمتر به تیزکردن نیازدارند و جهت متریال‌های‌فلزی با سطح‌نازک و همچنین چوب2های‌سخت مورداستفاده قرارمی‌گیرد. بااینکه به‌لحاظ قیمت با مته‌های دریل فولادکم‌کربن در یک‌سطح هستند ولی گزینه‌بهتری جهت انجام سوراخ‌کاری‌های خانگی و عمومی محسوب‌می‌شوند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.