جوشکاری سلولزی و هرآنچه باید راجب آن بدانیم

جوش‌سلولزی

جوشکاری سلولزی و هرآنچه باید راجب آن بدانیم

مدل‌ها و روش‌های‌مختلفی از جوشکاری وجوددارند که می‌توان اتصالات‌مختلف را به وسیله آنها برقرارکرد. برای انجام‌دادن عملیات‌جوشکاری نیاز به ابزار و تجهیزاتی داریم که بتوانیم جوشکاری را انجام‌دهیم. یکی از وسایلی که در جوشکاری‌ذوبی مهم و ضروری‌است الکترودجوشکاری یا سیم‌جوش است. الکترودهایی که دارای انواع‌مختلفی هستند و از پوشش‌های‌مختلفی نیز تشکیل‌شده‌اند. یکی از انواع الکترودها الکترودسلولزی است که جوش‌سلولزی را به ارمغان می‌اورد.

جوش‌سلولزی چیست؟

جوش‌سلولوزی درواقع روشی از جوشکاری است که با الکترودسلولوزی انجام‌می‌شود و به طورکلی دلیل نامگذاری آن نیز ،استفاده از الکترودسلولزی است. به عبارت خیلی‌ساده یعنی استفاده از سیم‌جوش یا الکترودسلولزی در فرایندجوشکاری است. برای انجام جوشکاری‌سلولزی نیاز به دستگاه‌هایی داریم که بتوانند این نوع جوش را انجام‌دهند. انواع مختلفی از جوشکاری‌ذوبی وجوددارد که در آنها از سلولز استفاده‌می‌شود.

این روش جوشکاری باید توسط یک جوشکار باتجربه انجام‌شود که بتواند جوش‌ها را به سرعت پشت سرهم قراردهد، تا شرایط جوشکاری گرم را حفظ‌کند و هیدروژن را ازبین ببرد. بر روی لوله با جداره‌ضخیم، جوشکار می‌تواند در کنترل استخرجوشکاری به دلیل افزایش‌اندازه و خطر بیش‌ازحد کار با قوس و طغیان‌اتصال، دچارمشکل شود. لازم به‌ذکراست که هرنوع  جوشکاری با الکترودسلولزی به یک جوشکار بسیارماهر نیازدارد، بنابراین جوشکاری لوله‌های اجاق‌گاز به خصوص نباید بدون مراقبت و اثبات صلاحیت‌جوشکار انجام‌شود.

سیم‌جوش سلولز به طورکلی با ضخامت پوشش نازک یا متوسط ​​تولیدمی‌شود. هنگامیکه پوشش نازک است، مقدارکمی سرباره بر روی تیرجوش تشکیل‌می‌شود و افت پاشیدگی زیاداست. از طرف‌دیگر، قابلیت پرکردن شکاف و قابلیت جوشکاری عمودی پایین و همچنین نفوذ جوش حاصل‌شده توسط این الکترود خوب‌است.

 

نقش سلولز در الکترودهای‌جوشکاری

پوشش الکترودهای‌سلولزی جوشکاری از درصدی پودرسلولز تشکیل‌شده‌اند که در زمان سوختن و جوش، قوس‌جوشکاری باعث ایجاد و شکل‌گرفتن گازهای‌محافظ می‌شود و این گازمحافظ از فلز ذوب‌شده در برابر هوای‌محیط محافظت‌می‌کند. درواقع می‌توان‌گفت که سلولز برای این‌است که با ایجاد گازهای‌محافظ از فلز و ترکیب آن با هوا محافظت‌کند. این روش را می‌توان مشابه با جوشکاری آرگون و co2 دانست.

دستگاه جوش‌سلولزی

دستگاه جوش‌سلولزی دستگاهی‌است که این قابلیت را دارد که الکترودسلولزی را ذوب‌کند این دستگاه‌ها به عنوان موتورجوش‌سلولزی نیز شناخته‌می‌شود. ولتاژ خروجی در دستگاه‌هایی که قابلیت ذوب‌سلولز را دارند بالاتر و بیشتر از دستگاه‌های ساده و سنتی است. به عبارت ساده‌تر دستگاه جوش‌سلولزی دستگاهی است که می‌توان به وسیله آن جوش‌سلولزی را انجام‌داد.

 

مزایای جوشکاری‌سلولزی

جوشکاری با الکترودسلولزی دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های‌بسیاری است که این مزایا باعث استفاده‌بیشتر از این الکترود در مواردمختلف شده‌است. درادامه به صورت تیتروار به مزایای جوشکاری‌سلولزی اشاره‌می‌کنیم.

  • مناسب جوشکاری‌های‌عمودی
  • مناسب برای جوشکاری پاس
  • سرعت‌بالا و نفوذبیشتر
  • کیفیت جوش بالا
  • حجم‌کم تولیدسرباره
  • ایجاد قوس‌الکتریکی‌قوی

کاربرد جوش‌سلولزی

جوشکاری‌سلولزی و یا جوشکاری با الکترودسلولزی به خاطر استفاده از سیم‌جوش یا الکترودسلولزی در مواردمختلفی کاربرددارد و به دلیل استحکام بالای‌جوش از آنها درصنایع استفاده‌می‌شود. درزیر به مهم‌ترین کاربردهای جوش‌سلولوزی اشاره‌می‌کنیم:

  • اتصالات‌عمودی
  • جوشکاری خطوط لوله‌کشی
  • ساخت‌مخازن

تفاوت الکترودمعمولی با سلولزی

از تفاوت‌های اولیه میان الکترودهای‌معمولی با سلولوزی این است که الکترودهای‌سلولوزی دارای رطوبت هستند و به خاطر داشتن‌رطوبت نیاز به اکسیداسیون‌شدن پوشش نیست که این امر موجب کم‌شدن فراینداکسیداسیون‌کربن نیز می‌شود. الکترودهای‌سلولزی را نباید درمعرض نورآفتاب قرارداد چراکه ممکن‌است دیگر قابل‌مصرف نباشند. باتوجه به اینکه الکترودهای‌سلولوزی کاملا می‌سوزند به همین‌دلیل به نسبت الکترودهای‌دیگر سرباره‌کمتری ایجادمی‌کند. الکترودهای‌سلولزی برای همه حالت‌های‌جوشکاری مناسب‌هستند و می‌توان از آنها استفاده‌کرد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.