معرفی مته و مته پنج شیار

مته پنج شیار

معرفی مته و مته پنج شیار

قبل‌از‌پرداختن به اینکه مته پنج‌شیار چه نوع مته‌ایست ابتدا باید مته را بشناسیم.

مته‌چیست؟

مته یکی از ابزارهایی است که بااستفاده از نیروی‌چرخشی کارمی‌کند و بسیاری از نیازها را در صنایع‌مختلف برطرف‌می‌سازد. این ابزار در انواع و اندازه‌های‌مختلف ساخته‌می‌شود که هرکدام از مدل‌‌ها دارای کاربرد‌های‌متفاوت هستند. مته یکی از مهم‌ترین و معروف‌‌ترین ابزار‌هایی است که برای سوراخ‌کردن اشیا مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

مته یک قطعه‌ی‌صنعتی است که به‌ تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام‌دهد و حتما باید بر روی دریل سوارشود تا بتواند اشیاء‌مختلف و سطوح‌مختلف را سوراخ‌کند. دریل وسیله‌‌ای است که دارای یک موتور بسیارقدرتمند است که به وسیله برق ‌کارمی‌کند.

موتوردریل می‌تواند انرژی‌چرخشی بسیارقوی را ایجادکند که با قرارگرفتن مته بر روی سردریل، می‌توان سطوح‌مختلفی را با قطرهای‌متفاوت سوراخ‌کرد. مته‌ها دارای انواع‌مختلفی هستند که در موقعیت‌های‌مختلف از آن‌ها استفاده‌می‌شود.

مته پنج شیار

 

مته پنج‌شیار

این مته ازجمله مته‌های‌بادوام دربین انواع‌مته‌ها شناخته‌می‌شود و هم‌چنین برای انواع جنس‌ها می‌توان از این مته استفاده‌نمود. لازم به‌ذکراست که مته‌ی پنج‌شیار یکی از انواع مته‌های‌الماسه به‌شمارمی‌رود و برای سوراخ‌نمودن سنگ، گچ، آجر و بسیاری از موارددیگر در مصالح‌سازی می‌توان از این مته استفاده‌نمود.مته‌الماسه 5شیار که در قسمت‌انتهایی خود دارای 5عددشیار است، تنوع ابعادی کمتری نسبت به مته‌های چهارشیار دارد و معمولا سایزهای‌بزرگتری نسبت به مته 4شیار دارد؛ زیرا به دستگاه‌های بتن‌کن پنج‌شیاره متصل‌می‌شوند که درمقایسه با دستگاه‌های بتن‌کن چهارشیاره، قدرتمندتر هستند. از این مته برای استفاده در بتن عاری از آرماتور استفاده‌می‌شوند و به محض برخورد به آرماتور، الماسه‌های مته صدمه‌می‌بینند.

برای انتخاب مته پنج‌شیار ابتدا قطر و سپس طول‌کارگیر موردنظر خودتون را باید انتخاب‌کنید. درنظر داشته‌باشید که همیشه میزانی استانداری ازمته (12سانتی‌متر) داخل قلم‌دان دریل قرارمی‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های مته پنج‌شیار به شرح‌زیر می‌باشد.

  • سرعت‌بالا هنگام سوراخ‌کاری
  • کارایی و طول‌عمر مته هنگام‌کار
  • تعدادالماس بر نوک‌مته
  • شیارهای انعطاف‌پذبر
  • انتقال مناسب گردوغبار هنگام‌سوراخ‌کاری
  • نشکستن یا گیرنکردن الماس هنگام برخورد به آرماتور
  • مقاومت‌بالا دربرابر سایش و گرما هنگام‌کار

 

آشنایی با ساختار مته

مته دارای قسمت‌های‌مختلفی است که هرکدام از این قسمت‌ها دارای کارایی‌خاص در مته هستند.

بدنه‌مته: قسمتی که بر روی آن شیارهای مته قرارگرفته است، بدنه‌مته گفته‌می‌شود. این قسمت وظیفه‌ی ایجادسوراخ را دارد و عمق سوراخی که ایجادمی‌کند، به‌ اندازه‌ی طول‌بدنه مته است.
دنباله‌مته: قسمت انتهایی مته که در درون دریل قرار می‌گیرد، دنباله مته نام دارد. میزان کوتاهی و یا بلندی دنباله باعث ایجاد مدل‌های متفاوتی از مته می‌شود.
شیارمته: به زاویه روی بدنه‌مته که باعث خارج‌شدن براده‌ها از درون سوراخ ایجادشده می‌شود، شیارمته می‌گویند.
جان‌مته: به فاصله بین دوشیار مته، جان‌مته گفته‌می‌شود. جان‌مته متناسب با کاربردمته، دارای اندازه‌های‌مختلفی است.
لبه اصلی‌مته: به دولبه‌ای که بر روی نوک‌مته قراردارد، لبه‌اصلی مته گفته‌می‌شود. این لبه‌ها نقش‌موثری در سوراخ‌کردن سطوح و برداشتن‌براده‌ها دارند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.