آشنایی با جعبه ابزار و بهترین جنس و نوع آن

جعبه‌ابزار

آشنایی با جعبه ابزار و بهترین جنس و نوع آن

جعبه‌ابزار چیست؟

کیف یا جعبه‌ای است که برای نگهداری مجموعه‌ای از ابزارآلات به منظور حمل راحت‌تر، مرتب‌بودن و محافظت از آن‌ها بکارمی‌رود. این وسیله به شما کمک‌می‌کند تا ابزارآلات کوچک و بزرگ ضروری کار خودرا به طوریکجا حمل‌نمایید. جعبه‌ابزار چوبی قدمتی بیش از دویست‌سال دارند. امروزه از جعبه‌های پلاستیکی و فلزی بیشتر استفاده‌می‌شود همچنین برای مشاغل‌گوناگون از جعبه‌ابزارهای‌تخصصی استفاده‌می‌گردد.

برای‌مثال از جعبه‌ابراز باغبانی، الکترونیک، مکانیک و سایر رشته‌ها جهت نگهداری و حمل‌ونقل آسان آچار و ابزارعمومی و دم‌دستی و همچنین طبقه‌بندی اساسی ابزار جهت دسترسی‌سریع مطمئن به آنها درمواقع‌ضرورت و در حداقل‌زمان .

تهیه یک جعبه‌ابزار یا کیف‌ابزار تبلیغاتی برای کسانی که همیشه به صحت، سلامت و عمر ابزارهای دراختیارخود اهمیت‌می‌دهند، موردی لازم و ضروری به شمار می‌رود. این جعبه‌ابزار باید دارای خصوصیاتی باشد تا بتواند نگاه و توجه‌مشتری را به خود جلب‌نماید.

در نگاه‌اول برای خرید یک جعبه‌ابزار فیزیک‌ظاهری آن موردتوجه قرارمی‌گیرد که توجه‌مشتری را به خود جلب‌نماید.

پس از شکل‌ظاهری استحکام جعبه یا کیف، وزن، میزان ظرفیت آن (کیلوگرم) مدنظر قرارمی‌گیرد.

کیف‌های ابزار وزن قابل‌توجهی ندارند هرقدر وزن جعبه‌ابزار کمتر و استحکام آن بیشترباشد توجه‌مشتری را بیشتر به خود جلب‌می‌کند. بنابراین جاداربودن و تعداد آن‌ها بیشترباشد و وسیله‌های بیشتری می‌توان داخل جعبه بگذارید.

جعبه ابزار

انواع جعبه‌ابزار و نحوه انتخاب بهترین نوع آن

جعبه‌ابزارهای قابل‌حمل، از رایج‌ترین نوع جعبه‌های موجود در بازار است. حتی اگر شما یک قفسه‌ی‌بزرگ برای ابزارهای خود درخانه داشته‌باشید بازهم برای کارهای بیرون از خانه به یک جعبه‌ی قابل‌حمل نیاز پیدا خواهیدکرد.

انواع جعبه‌ابزار از جنس‌های‌مختلفی ازجمله پلاستیک، فلز و یا برزنت تولیدمی‌شوند. خرید جعبه‌ابزاری مناسب که باتوجه به نیازهای‌شما انتخاب‌شود، بسیارمهم است؛ زیرا جعبه‌ابزارهایی که این روزها در بازار تولیدمی‌شوند، در مدل‌ و جنس‌های مختلف و باتوجه به نیاز کاربرخانگی و کاربرحرفه‌ای تنوع‌فراوانی دارد.

کیف‌ابزار

کیف‌ابزار بسیارسبک بوده و بیشتراز جنس‌برزنت است. این کیف‌ معمولا جیب‌هایی به صورت‌عمودی برای تفکیک، شناسایی و پیداکردن بهتر ابزار در اطراف‌خود دارد. البته این کیف‌ابزار قابلیت حمل ابزاری مانند اره‌ و ابزار تیز دیگر را ندارد اما برای بعضی کاربران‌خانگی که احتیاجی به بعضی ابزار ندارند بسیار ایده‌آل است.

جعبه‌ابزاردستی

این جعبه‌ابزارها، دسته‌ای تاشو و متحرک برای راحتی در حمل‌ونقل روی آن‌ها تعبیه‌شده. نکته‌ی‌مهم در این جعبه‌ها، طبقات موجود در آن، قابلیت طبقه‌بندی و متحرک‌بودن آن‌ها بوده که هنگام‌کار مانند یک سینی بزرگ عمل‌کرده و به راحتی و سرعت‌عمل شما کمک‌خواهدکرد.

انواع‌دیگری از جعبه‌ابزارها قابلیت تفکیک‌قطعات سخت‌تر مانند پیچ‌گوشتی و سرپیچ را دارند. این جعبه‌ها در صورت نبود جای‌کافی برای قطعات کوچک‌تر بسیارمناسب‌تر هستند. در صورتی‌که جنس پلاستیک این محصول را انتخاب‌کردید بهتراست قفل یا ضامن چفت‌وبست آن فلزی باشد زیرا هم ماندگاری‌بیشتری دارد هم کار با آن راحت‌تر است.

نوع فلزی ساده آن ماندگاری بالاتری در مقایسه با جنس پلاستیک دارند اما به همان‌اندازه هم سنگین است که کار شما را در حمل‌ونقل سخت‌تر خواهدکرد.

 

قفسه‌ای

از قفسه و کابینت‌ برای نگهداری ابزارآلات در کارگاه‌ها استفاده‌شده و هر نجار و صنعت‌گری در محیط‌کاری خود از آن استفاده‌می‌کند. دراصل هنگامی‌که حجم‌ابزار شما روزبه‌روز بیشترشود دیگر جعبه‌های کوچک پاسخگوی نیازشما نخواهدبود و شما به قفسه یا کابینتی برای جادادن آن‌ها احتیاج خواهیدداشت. این قفسه‌ها باتوجه به کاربردهای مختلف در صنعت‌های متفاوت ساخته‌می‌شود.

قفسه‌های نگهداری ابزار معمولاً طبقه‌بندی بسیاربزرگ و دقیقی برای تفکیک آن در همه‌ی اندازه‌ها دارند. قفسه‌هایی نیز برای جادادن بیشتر ابزار هنگامیکه فضای‌کوچک‌تری دارید، وجوددارند که قابلیت تعبیه روی انواع کابینت یا استفاده‌ به‌صورت جداگانه را دارد که باتوجه به مقدار جای موجود در کارگاه یا محیط‌کاری هر کاربر خریداری‌می‌شوند.

 

چرخ‌دار

این جعبه‌ابزار زمانی کاربرددارد که شما به جا‌به‌جایی ابزارهای بزرگ‌تری نیاز داشته‌باشید. این جعبه‌ابزار مانند یک قفسه در کارگاه بوده که مجهز به دوچرخ برای حمل‌ونقل آسان‌تر دارد.

نوعی‌دیگر از جعبه‌ابزار چرخ‌دار مانند یک چمدان ابزار است و بیشتر برای کسانی مناسب‌است که احتیاج به جا‌به‌جایی در مسافت‌های طولانی‌ دارند. برای مثال در پروژه‌های بزرگ بین‌شهری، حمل‌ونقل ابزارهای‌سنگین با تمامی متعلقات آن برای مهندسین و تعمیرکاران این حوزه‌کاری دشواراست؛ به همین‌جهت برای حمل آن از این نوع جعبه‌ابزار استفاده‌می‌کنند.

 

انواع جعبه‌ابزار ازنظر جنس

پلاستیکی

جعبه‌ابزار پلاستیکی راهی سریع و ارزان برای نگهداری ابزار و همچنین استفاده روزانه از آن است. بعضی از این آنها به کشویی مجهزهستند که این کشو چیدمان ابزار را آسان‌تر و سازماندهی آن را بهترمی‌کند. از این جعبه‌ابزارها معمولا در فضاهای بسته مثل خانه یا گاراژ استفاده‌می‌شود.

الومینیوم

یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در ساخت این وسیله است، چراکه این ماده قوی و بادوام بوده و وزن‌زیادی ندارد. جعبه‌ابزار ساخته‌شده از آلومینیوم دوام‌بیشتری نسبت به پلاستیک داشته و به‌طبع از قیمتبالاتری هم برخورداراست. و از آن بیشتر در بخش‌های حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل موادشیمیایی استفاده‌می‌شود.

فولادی

از دوام، مقاومت و استحکام‌بالایی دربرابر سایش برخورداراست. برای افراد حرفه‌ای بسیار کارآمد است. بااینکه قیمت آن بسیاربالا بوده اما از مقاومت و دوام بسیاربالایی برخورداراست.

کنسولی

دارای طراحی منحصربفرد و حرفه‌ای با دو تا چهار قفسه و همچنین یک سینی مجزا برای پشتیبانی بیشتر از بار و ایجاد فضای‌بیشتر هستند. این سینی‌‎ها و قفسه‌های‌مجزا به شما این امکان را می‌دهد که بدون انباشتن ابزارها بر روی هم به راحتی به ابزار خود دسترسی پیداکنید.

این امر برای نجاران، متخصصان بازسازی و سایر افراد حرفه‌ای که با کارهای ساختمانی سروکار دارند و دسترسی سریع به ابزار در کمترین‌زمان ممکن برای آن‌ها مهم است، بسیار کاربردی است.

این جعبه‌ابزارها معمولا طراحی ارگونومیک داشته که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی جعبه را حمل‌کند. علاوه‌براین، بدنه این جعبه را برای مقاومت بیشتر با فولاد می‌سازند، تا به صورت مکرر بتوان از آن استفاده‌کرد.

ضدآب

این جعبه‌ابزارها دارای مهروموم و قفل‌های‌محکمی هستند که از واردشدن برف، آب و رطوبت به داخل‌جعبه و آسیب‌رساندن به ابزارها جلوگیری‌می‌کند.

این نوع جعبه بخصوص برای صنعتگران که با ابزاردستی گران‌قیمت کارمی‌کنند مانند منبت‌کاران بسیار کاربرددارد. این جعبه از اکسیدشدن این وسایل در برابر آب‌وهوا جلوگیری می‌کند.

 

ابزارآلات اولیه و مهم در جعبه‌ابزار

از ابزارآلات ضروری و اولیه که لازم‌است در هر جعبه‌ابزار داشته‌باشیم عبارتنداز:

  • چکش
  • انبردست
  • انواع پیچ‌گوشتی
  • متر
  • نوارتفلون
  • فازمتر
  • اره
  • انواع آچار
  • کاردک
  • چراغ‌قوه
  • سیم‌چین
  • دم‌باریک
  • تراز
  • واشرهای فلزی و لاستیکی
  • میخ، پیچ و …

موارد ذکرشده در لیست بالا از ابزاردستی هستند و معمولاً درون کیف‌ابزار و جعبه‌ابزار دستی نگهداری‌می‌شوند. ابزارآلات سنگین‌تر که منبع‌تغذیه آنها باتری و یا برق‌شهری است نیز عبارتنداز:

  • انواع دریل
  • مته
  • انواع اره
  • هویه
  • فرز و …

لازم به ذکراست که علاوه‌بر ابزارآلات کاربردی که نام برده‌شد، ضروری‌است تا انواع ابزارایمنی نیز درون این جعبه‌‎ها وجود داشته‌باشد. وسایلی مانند دستکش‌ایمنی، عینک‌ایمنی، محافظ‌گوش و … جزو ابزارآلات‌ایمنی کاربردی هستند که می‌توانند درون این جعبه‌ابزارها قراربگیرند.

تفاوت جعبه‌ابزار با کیف‌ابزار

همانطور که به تعریف مختصری از کاربردهای انواع این محصول پرداختیم، باید بدانیم که تفاوت‌هایی بایکدیگر دارند. درادامه به تفاوت‌های کیف‌ابزار و جعبه‌ابزار می‌پردازیم:

  1. جعبه‌ابزار از مقاومت و کارایی بیشتری نسبت به کیف‌ابزار برخورداراست.
  2. جعبه‌ابزار وزن بیشتری نسبت به کبف‌ابزار دارد. همچنین کیف‌ابزار از حمل‌ونقل آسان‌تری برخورداراست.
  3. درساختار جعبه‌ابزار از قفل استفاده شده‌است و امکان آسیب‌رسیدن و جابه‌جایی آنها وجودندارد. همچنین انواع کیف‌ابزار قفل‌امنیتی ندارند و امکان سرقت و جابه‌جایی تجهیزات آن، به آسانی فراهم‌می‌شود.
  4. کیف‌ابزار هنگام برخوردبا ابزارآلات تیز، به آسانی دچار پارگی‌می‌شود. اما جعبه‌های‌ابزار در انواع فلزی و پلاستیکی تولیدمی‌شوند و از مقاومت‌بالایی برخوردارهستند.

 

نکات‌مهم هنگام خرید جعبه‌ابزار

در هنگام خرید جعبه‌ابزار باید به نکات‌مهمی دقت‌کرد، چراکه جعبه‌ابزار یکی از آن وسایلی است که همیشه می‌ماند و از آن برای طولانی‌مدت استفاده‌می‌شود.

اندازه و شکل

مربع و مستطیل از رایج‌ترین طراحی‌های صورت‌گرفته برای جعبه‌ابزار بشمارمی‌رود. جعبه‌ابزار با کناره‌های‌صاف به استفاده‌بهینه ازفضا کمک‌بسزایی می‌کنند. جعبه‌ابزارهای‌چرخ‌دار معمولا بین 2 تا 8فوت عرض داشته و می‌توانند به همان‌اندازه باریک و یا بلندباشند. این محصول معمولا از عمق‌کمی برخورداراست تا فضای‌زیادی را در امتداد گاراژ، پارکینگ و… اشغال‌نکند.

ظرفیت‌بار

تحمل یا ظرفیت‌بار جعبه‌ابزار معمولا به نوع طراحی و همچنین مواد و متریالی که جعبه از آن ساخته‌می‌شود بستگی‌دارد. جعبه ابزارهای کوچک معمولا تا 5کیلوگرم و جعبه‌ابزارهای پیشرفته تا 50کیلوگرم وزن را می‌توانند تحمل‌کنند. این جعبه‌ابزارهای پیشرفته معمولا به چرخ‌هایی متصل‌هستند که حرکت را برای کاربر راحت‌تر می‌کند.

نیازهای ذخیره‌سازی

اینکه بدانید چه ابزارهایی را باید در جعبه خود جادهید به شما کمک‌میکند تا جعبه مناسب خودرا بدرستی انتخاب‌کنید.

بسته به اینکه ابزارشما کوچک یا بزرگ و زیاد هستند، به جعبه کوچک و متوسط یا بزرگ احتیاج‌دارید. وجود چندین کشو در اندازه‌های‌مختلف نیز برای ذخیره و نگهداری قطعات‌کوچک، به شما به دسترسی‌زودتر و آسانتر به ابزار در حین‌کار، کمک خواهدکرد.

رنگ و پوشش

تمام رنگ‌ها را می‌توان بر روی جعبه‌ابزارهایی با مصارف‌خانگی اعمال‌کرد اما پوشش خاص رنگ‌ها یا کدها برای اهداف‌صنعتی باید مطابق با استانداردهای ایمنی و مقررات صورت‌گیرد.

حمل‌ونقل

افرادی که بسیار با ابزار سروکار دارند و بطورمرتب آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند باید جعبه‌ابزاری را خریداری‌کنند که علاوه‌براینکه قابل‌حمل است، سبک هم باشد. جعبه‌ابزارهای ساخته‌شده از پلاستیک بسیارسبک هستند که به همین‌دلیل جابه‌جایی را برای کاربر راحت‌تر می‌کند. جعبه‌ابزارهای بزرگ‌تر که چرخ هم دارند نیز به این امر کمک خواهدکرد.

چرخ

جعبه‌ابزارهای چرخ‌دار به کاربر این امکان را می‌دهد تا جعبه را بر روی سطوح‌مختلف از حیاط گرفته تا پاسیو و حتی قسمت‌های‌بیرونی حرکت‌دهد. بعضی از این جعبه‌ابزارهای چرخ‌دار دارای دو چرخ بزرگ و یک‌دسته هستند و کاربر را قادرمی‌سازند تا آن را حتی بر روی زمین‌های‌ناهموار کشیده و کنترل‌کند.

امنیت

بعضی از جعبه‌ابزارها دارای یک سیستم قفل‌داخلی، خارجی و یا کشویی جداگانه برای وسایل باارزش دارند که به حفظ و امنیت‌بیشتر وسایل و ابزار کاربر کمک‌بسزایی خواهدکرد.

اگر ابزار گران‌قیمت زیادی دارید و یا به هردلیلی نگران امنیت‌ابزار خود هستید،باید این مورد را مدنظر داشته‌باشید.

 

اکسسوری جعبه‌ابزار

فوم‌رول یکی از اکسسوری‌های مفید و یک راه عالی برای محافظت از ابزارها و جلوگیری از آسیب رساندن آن‌ها به یکدیگر در هنگام‌حرکت است. آسترهای قفسه نیز ازهرگونه حرکت‌اضافه به خصوص در زمان باز و بسته‌کردن کشوها جلوگیری‌می‌کند.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.