ابزار اندازه گیری چیست؟ هدف استفاده از ابزار اندازه گیری

ابزار اندازه گیری

ابزار اندازه گیری چیست؟ هدف استفاده از ابزار اندازه گیری

شاید بعنوان یک صنعت‌گر، تاکنون بارها و بارها از ابزارهای اندازه‌گیری مختلف هنگام انجام کارهای‌روزانه خود استفاده کرده‌باشید و تفاوت انواع ابزار اندازه‌گیری‌دقیق را تاحدودی بدانید. شاید هم برای خرید ابزار اندازه‌گیری‌دقیق خود، وقت‌زیادی صرف کرده‌باشید. گذاشتن وقت برای انتخاب مناسب‌ترین ابزار اندازه‌گیری و خرید آن کاری بسیارمعقولانه است.

از زمان‌های‌دور انسان‌ها برای درک‌بهتر دنیای اطراف‌خود پدیده‌ها و موجوداتی را مشاهده‌می‌کردند که در یک قالب‌ذهنی جای‌داشت این عادت تا به امروز نیز پابرجا باقی‌مانده، اما شکلی بسیارپیشرفته‌تر به خود گرفته‌است.

به عبارت دیگر، امروزه انسان‌ها تمام پدیده‌های اطرافشان را در قالب‌های‌مختلف اندازه‌گیری قرارمی‌دهند. تاجاییکه هم‌اکنون مشاهده‌می‌کنیم درتمام زمینه‌ها و علوم‌مختلف پدیده‌های‌مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند. و برای اندازه‌گرفتن آنها، از ابزار اندازه‌گیری تخصصی دربخش‌خود استفاده‌می‌کنند.

ابزار اندازه گیری

ابزار اندازه‌گیری چیست ؟

این ابزار تجهیزاتی مقیاس‌بندی‌شده هستند که براساس یک یکای‌مشخص، می‌توانند مقدار یک کمیت‌فیزیکی را گزارش‌کنند. این تجهیزات براساس یکاهای‌مختلف کالیبره‌می‌شوند و می‌توانند بادقتی‌معین یک کمیت را اندازه‌بگیرند. ارائه متدهای جدید اندازه‌گیری براساس ابداعات و اختراعات درکنار پیشرفت روزافزون تکنولوژی منجر به ظهور تجهیزاتی‌پیشرفته‌تر، دقیق‌تر و کاربردی‌تر شده‌است. بعنوان‌مثال بعداز اختراع‌لیزر و استفاده از خواص‌فیزیکی آن، مترهای‌لیزری بوجودآمدند که بادقت و سرعت‌بالا می‌توانستند فواصل را اندازه‌گیری کنند.

 

هدف استفاده از ابزار اندازه‌گیری

جواب این سوال بسیارساده است. اگر شما بعنوان یک صنعت‌گر به کیفیت و ایده ‌آل‌بودن محصولات‌خود و کسب رضایت‌مشتریان اعتقاددارید، برای رسیدن به این هدف به ابزار اندازه‌گیری‌دقیقی نیاز خواهیدداشت. لازم به ذکراست که در برخی‌موارد مانند طراحی قطعات‌حساس و دقیق خوردو و یا قطعات‌صنعتی‌خاص، عدم‌دقت در اندازه‌گیری تنها شمارا باشکست مواجه خواهدکرد و تمام تلاش‌های‌شما بیهوده خواهندبود.

بعنوان‌مثال: در صنایع‌چوبی تجربه نشان داده‌است که اگر شما بخواهید هنگام قراردادن قطعات‌مختلف یک صندلی از اتصال کام و زبانه استفاده‌کنید تغییر قطرزبانه به اندازه 0.005 سانتی‌متر نسبت به اندازه قطرکام، می‌تواند باعث شل‌شدن اتصال‌شما و داشتن یک اتصال ناامن شود یا برعکس، باعث تنگ‌شدن بیش‌ازاندازه اتصال و نداشتن فضای‌کافی برای ایجاد تغییرات‌جزئی بشود.

 

انواع ابزارهای اندازه‌گیری

ابزارهای اندازه‌گیری را می‌توان از منظرهای‌گوناگون دسته‌بندی کرد. اما در تست‌ابزار، ابزارهای اندازه‌گیری را می‌توان در سه حوزه بزرگ طبقه‌بندی‌کرد که این سه حوزه عبارتنداز:

مجموعه ابزارهای شیمیایی

ازدیگر بخش‌هایی که مجموعه ابزارهای کاملی از آن در تست ابزار موجودمی‌باشد؛ ابزارهای بخش‌شیمیایی می‌باشند. که سعی بر آن شده در این مجموعه اقلام‌کاملی ازموارد موردنیاز همراهان فراهم‌گردد تا با آرامش‌خاطر و آسودگی خریدخوبی را برای‌خود به ارمغان آورند. ازجمله ابزارهای این بخش می‌توان به اسیدسنج و ORP مترها، کنداکتیویتی‌متر و سختی‌سنج مایعات، تجهیزات‌آزمایشگاهی اشاره‌نمود.

مجموعه ابزارهای فیزیکی و محیطی

تست‌ابزار که بهترین‌مرجع برای فروش‌ابزار موردنیاز می‌باشد یقین2دارد که می‌تواند همراهان همیشگی خودرا در تمام قسمت‌ها ازجمله طرفداران و پیروان بخش مهم فیزیکی و محیطی را با رضایت‌خاطر کامل از خریدخود همراه سازد. از ابزارهایی که در این‌بخش وجوددارد می‌توان به؛ دماسنج، رطوبت‌سنج‌ها و سرعت‌سنج باد اشاره‌نمود.

مجموعه ابزارهای برق و صنعت

ازجمله ابزارهای مهمی که تست ابزار ارائه‌دهنده بهترین برند آن درمجموعه برق و صنعت می‌باشد می‌توان به آمپرمترهای کلمپی، تسترهای‌الکتریکی، ارت‌سنج‌ها، مولتی‌متر  و … اشاره‌کرد.

ابزار اندازه گیری

 

برخی از پرکاربردترین ابزارهای اندازه‌گیری 

هرکدام دارای انواع و اقسام‌مختلفی هستند عبارتنداز:

  • کولیس
  • میکرومتر
  • پرگار
  • زاویه‌سنج
  • ترازصنعتی
  • ساعت‌اندیکاتور

ویژگی‌های یک ابزار اندازه‌گیر خوب چیست؟

دامنه اندازه‌گیری محدوده‌ای از دامنه‌تغییرات می‌باشد که ابزار اندازه‌گیر می‌تواند آن را اندازه‌گیری کند.

صفر اندازه‌گیری یک نقطه‌مشخص بعنوان نقطه‌صفر درنظر گرفته‌می‌شود. معمولا در نقطه‌صفر، می‌توانیم مقدار داشته‌باشیم.

انحراف‌صفر امکان‌دارد که اندازه‌خروجی در نقطه‌صفر تغییرکند. به این پدیده، پدیده انحراف‌صفر می‌گوییم.

حساسیت به تغییرات‌خروجی اندازه‌گیر می‌گوییم.

حدتفکیک منظور از حدتفکیک، کوچک‌ترین اندازه تغییرات‌کمیت است.

پاسخ‌دهی اندازه‌گیرها ثابت زمانی و تاخیر خالص دارند. ثابت زمانی مربوط به اندازه‌گیر باید خیلی‌کوچک‌تر از کوچک‌ترین ثابت زمانی حلقه‌کنترل‌ اشد.

خطی‌بودن برای اینکه یک اندازه‌گیر مطلوب داشته‌باشیم باید شیب مشخصه ورودی – خروجی یکسان‌باشد. بهترین خطی که مشخصه اندازه‌گیر را مشخص‌می‌کند، معمولا بعنوان مشخصه اندازه‌گیر درنظر گرفته‌می‌شود.

پسماند پسماند یک رفتار غیرخطی در اندازه‌گیرها می‌باشد، دقت‌کنید که مشخصه اندازه‌گیر درمسیر افزایش ورودی با مشخصه آن درمسیر ورودی تفاوت‌دارد.

دقت این مورد را می‌توان تطابق مقداراندازه‌گیری با مقدار کمیت واقعی‌دانست.

تکرارپذیری ویژگی‌مهمی است، منظور از تکرارپذیری نتیجه‌یکسان در اندازه‌گیری یک کمیت در شرایط ثابت می‌باشد.

 

ابزاردقیق از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌است؟

سه قسمت اساسی ابزاردقیق شامل اندازه‌گیری، کنترل و محرک‌ها می‌باشد.

سه قسمت گفته‌شده در مجموع سیستم کنترل اتوماتیک را می‌سازد، سیستم گفته‌شده وظیفه‌دارد کنترل فرآیند را در مجموعه‌های عملیاتی انجام‌دهد.

  • اندازه‌گیری

با اندازه‌گیری مقدار هرعنصر مشخص‌می‌شود، پارامترهای‌زیادی هستند که باید اندازه‌گیری شوند تا براساس این اندازه‌گیری تصمیم‌گیری‌های‌بعدی را داشته‌باشیم. این پارامترها عبارتنداز:

  • اندازه‌گیری ارتفاع مایع‌ها
  •  فشار
  • درجه‌حرارت
  • جریان‌های سیالات

البته پارامترهای گفته‌شده تنها مواردی نیستند که نیاز به اندازه‌گیری داشته‌باشند، این پارامترها مهم‌ترین پارامترها می‌باشند. علاوه‌بر این‌ها مواردی همچون اندازه‌گیری لرزش، سرعت، دستگاه انالایزر و… را نیز داریم.

  • کنترل‌کننده‌ها

بخش‌دوم از ابزاردقیق همانطور که اشاره‌کردیم، بخش‌کنترل می‌باشد. پیش‌ترها کنترل توسط عامل‌های‌انسانی انجام‌می‌شد. وقتی ادوات نیوماتیکی بوجودآمد، تحولی در سیستم کنترل‌اتوماتیک رخ‌داد.

سپس وقتی ترانزیستور اختراع‌شد، کارت‌های‌کنترل بوجودآمد. نتیجه این‌بود که استفاده از عوامل‌انسانی، کاهش‌یافت. در مراحل‌بعدی توسعه، کامپیوترهای‌صنعتی یا همان PLCها وارد بازار شدند. از اینجا به بعد عملیات‌کنترل خیلی آسان‌تر از قبل صورت‌گرفت. همچنین تغییر در واحدها به آسانی انجام‌می‌شد. در دنیای‌صنعت بازهم در این زمینه پیشرفت‌های‌بیشتری صورت گرفته‌است. اختراع سیستم کنترل توزیع‌پذیر و کنترل کننده‌های فازی ازجمله این پیشرفت‌ها بوده‌است.

  • محرک‌ها

کاری که محرک انجام‌می‌دهد این‌است که سیگنال خروجی را ازقسمت کنترل‌کننده می‌گیرد. سپس عملیات‌لازم براساس این سیگنال‌ها انجام‌می‌شود. الکتروموتورها و شیرهای‌کنترل ازجمله ادوات‌خروجی می‌باشند. ادوات گفته‌شده باعث‌می‌شوند پارامترهای اندازه‌گیری به خوبی کنترل‌شود، این ادوات بسیارمتنوع هستند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.