تفاوت پیکور و هیلتی چیست

پیکور و هیلتی

تفاوت پیکور و هیلتی چیست

امروزه برای انجام فعالیت‌های ساختمانی و صنعت به ابزارآلات زیادی نیازاست که درصورت نبود آنها انجام‌کار یا صورت‌نمی‌گیرد یا به سختی انجام‌می‌شود. امروزه با بکارگیری تکنولوژی‌های‌جدید ابزارهای زیادی وارد بازارکار شدند که عملیات‌ساختمانی به راحتی انجام‌پذیرند. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه پیکور و هیلتی می‌باشد.

دستگاه پیکور چیست؟

یکی از دستگاههای پرکاربرد که صنعت ساختمان‌سازی برای تخریب‌سازه‌ها استفاده‌می‌شود پیکور می‌باشد. از این ابزار به صورت‌تخصصی برای انجام عملیات‌های‌سنگین تا متوسط تخریب استفاده‌می‌شود. برای انجام تخریب ساختمان‌ها که ازدیگر روش‌ها(مثل انفجار، گوی تخریب و…) نمی‌توان استفاده‌کرد از پیکور استفاده‌می‌شود.

پیکورها براساس سایز، بدنه و منبع تغذیه دسته‌بندی می‌شوند. و ازنظر سایز به سه‌دسته small، medium و big تقسیم‌می‌شوند.

انواع پیکور از نظر منبع‌تغذیه

پیکور برقی: پرکاربردترین نوع پیکور، نمونه برقی آن است. از آنجایی که این مدل پیکور با برق کارمی‌کند، در نتیجه منبع‌تغذیه آن، برق‌شهری می‌باشد. قدرت تخریب پیکوربرقی نسبت به هیدرولیکی کمتر است. اما از طرفی هزینه آن به دلیل عدم‌نیاز به کمپرسور، شیلنگ و سایراتصالات نسبت به دومدل قبلی کمتراست.

پیکور هیدرولیکی: پیکور هیدرولیکی با فشار روغن کارمی‌کند. این پیکور قدرت بسیاربالایی دارد. درنتیجه برای حفاری، خردکردن سنگ، صخره و… مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این پیکور نیاز به برق ندارد. بنابراین در محل‌هایی که به برق دسترسی نداریم، استفاده از این پیکور پیشنهادمی‌شود.

پیکور پنوماتیکی: این نوع پیکور به کمک فشارباد، کارمی‌کند. به همین‌دلیل باید کمپرسور هوای متناسب خود را داشته‌باشد. این نوع پیکور امروزه جای خودرا به نمونه برقی داده‌اند.

عموما وزن پیکورها و هیلتی از ۱۶کیلوگرم به بالا است و قدرت تخریب بالای پیکور قطعا باعث‌می‌شود تا بتوانیم با سرعت‌بیشتری روندتخریب را انجام‌دهیم و در زمان صرفه‌جویی کنیم. هرچه وزن دستگاه افزایش یابد، قدرت دستگاه نیز بیشترمی‌شود. در اصل وزن و قدرت دستگاه رابطه‌مستقیم باهم دارند. از این دستگاه نمیتوان برای کارهای ظریف و تخریب‌های هدفمند استفاده‌کرد.

 

هیلتی و پیکور
هیلتی و پیکور

دستگاه هیلتی چیست؟

در گذشته برای انجام امورتخریب از چکش های بزرگ دستی استفاده‌می‌کردند که زمان تخریب طولانی و آسیب به کارگران را به دنبال داشت. در این راستا برای حل این مشکل شرکتی به نام هیلتی در کشور کوچک لیختن اشتاین اقدام به ساخت چکش‌های تخریب متفاوتی برای ازبین‌بردن سازه‌ها کرد. این چکش‌های ساخته‌شده هیلتی نام‌گذاری شدند و بعد از آن شرکت‌های بزرگ دیگری، مدل‌های گوناگون چکش و دستگاه‌های تخریب تولیدکردند. اما از آنجایی که اولین تولید برای شرکت هیلتی بوده، نام هیلتی برسر زبان‌ها افتاد. پس در واقع هیلتی نام برندی است که مدل‌های گوناگونی چکش و دستگاه‌های تخریب تولیدمی‌کند.

هیلتی و پیکور به افراد در زمینه خراب‌کردن دیوارهای بتنی و یا ایجادحفره در اینگونه دیوارها کمک‌می‌‌کند. به این صورت که خصوصیت کوبشی که در آن موجوداست این کار را انجام‌می‌دهد و سبب تسریع در انجام عملیات می ‌گردد. جالب‌است بدانید که توانایی این دستگاه با وزن آن، از رابطه‌مستقیم برخوردار است. چرا که هرقدر وزن دستگاه بیش‌تر باشد نیرو و توان خراب‌کردن سازه در هیلتی زیادمی ‌شود. همچنین در صورت عکس این قضیه یعنی در صورت کم‌بودن وزن دستگاه نیروی خراب‌کردن سازه در هیلتی کاهش خواهدیافت. یکی از فواید استفاده از این دستگاه، برخلاف برخی دستگاه‌‌های دیگر این‌است که به تولید آلودگی کمک نخواهدکرد.

 

فرق پیکور و هیلتی کدام بهتر است

از هردوی این ابزار برای تخریب انواع سازه‌ها استفاده‌می‌شود و هیلتی تنها نام یک برند برای تمام دستگاه‌های تخریب ( شامل پیکور، چکش تخریب و بتن کن) می‌باشد. به همین‌منظور فرق پیکور و هیلتی را نمی‌توان به شکل بارزی بیان‌کرد. تفاوتی بین پیکور و هیلتی وجودندارد و نمی‌توان آن را به عنوان ابزاری برتر معرفی‌کرد. و تنها نکته‌ای که باید به آن توجه‌کرد این‌است که اگر قصد انجام‌تخریب در حجم پایین‌تر را دارید یا باید روندتخریب ظریف و هدفمند انجام‌شود؛ بهتراست سراغ ابزارهای تخریب با قدرت و وزن کمتری با برندهای مختلفی بروید که قابل‌حمل هستند و فشارکمتری به شما وارد خواهندکرد.

امروزه برای افرادفعال در زمینه دکوراسیون، تاسیسات و سایر خدمات ساختمانی، داشتن یک ابزارتخریب ضروری است. اما پیکور ابزاری است که به صورت تخصصی برای تخریب‌های متوسط تا خیلی‌بزرگ تولید شده‌است.

 

چه نکاتی در هنگام استفاده از پیکور و هیلتی باید رعایت‌کنیم؟

بعد از آشنایی با فرق پیکور و هیلتی، قصد داریم تا نکات‌مهمی که درهنگام استفاده از این دودستگاه باید رعایت‌کنید را برای شما توضیح‌دهیم.

 

  • عدم‌استفاده از پیکور یا هیلتی زمانی که هوشیار نیستید(مانند مواقعی که خواب‌آلود هستید)
  • استفاده از لباس و تجهیزات‌ایمنی مانند عینک و کلاه، کفش، دستکش و…
  • قرارندادن هیلتی و پیکور را در معرض باران و خیسی
  • عدم‌استفاده از دخانیات در هنگام کار با هیلتی و پیکور
  • اهمیت مواظبت از هیلتی و پیکور میز

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.