دستگاه جوش اینورتر

جوش‌اینورتر

دستگاه جوش اینورتر

اینورتر جوشکاری، دستگاهی است که باکمک انرژی‌برق و حرارت‌بالایی که ایجادمی‌کند، دوقطعه را ذوب‌کرده و آنها را به هم می‌چسباند. طی این‌فرآیند، دستگاه جوش‌اینورتر جریان‌برق را به یک میله به نام الکترودمی‌رساند. اکترود که اغلب ازجنس آهک، سلولز، اکسیدسدیم، خاک‌رس و… ساخته‌شده، ذوب‌می‌شود و با پرکردن فضاهای‌خالی و درنهایت سردشدن، اتصالات‌قوی را می‌سازد.

دستگاه‌جوش‌اینورتر از تکنولوژی بسیاربالایی برخوردارمی‌باشد و نسبت به دستگاه‌جوش ترانسفورماتور بسیار کم‌حجم و سبک و همچنین مصرف‌برق بسیارکمتری دارد.

اینورتر

 

نحوه‌کار دستگاه جوش‌اینورتر

اینورتر یک سیستم‌الکترونیکی برای تنظیم‌ولتاژ است. جوشکاری‌اینورتر، منبع‌تغذیه AC را به ولتاژخروجی قابل‌استفاده پایین‌تری تبدیل‌می‌کند. دستگاه‌های‌مبتنی بر اینورتر از یک سری اجزای‌الکترونیکی برای تبدیل قدرت‌لازم برای جوشکاری استفاده‌می‌کنند. این‌مورد، برخلاف دستگاه‌های‌مبتنی بر ترانسفورماتور است که در درجه‌اول به تنظیم ولتاژ بزرگ توسط یک ترانسفورماتوربزرگ وابسته‌هستند.

اینورتر باافزایش فرکانس منبع‌تغذیه‌اولیه از ۵۰ تا ۱۰۰۰۰۰ هرتز کارمی‌کند. این کار بااستفاده از کلیدهای‌الکترونیکی انجام‌می‌شود که برق را به سرعت خاموش‌می‌کند (حداکثر تا یک میلیونیم ثانیه). باکنترل منبع‌تغذیه از این طریق، قبل‌ازورود به ترانسفورماتور، می‌توان اندازه‌ترانسفورماتور را بسیار کاهش‌داد.

کاربردهای دستگاه جوش‌اینورتر

جوشکاری اینورتر بازه‌گسترده‌ای از کاربردها به شرح‌زیر را شامل‌می‌شود:

  • صنایع هوافضا
  • طرح‌های‌صنعتی، ساخت خطوط و لوله‌های‌نفتی
  • تولید خودرو و ساخت ماشین‌آلات‌صنعتی
  • کارخانه‌های صنایع‌شیمیایی
  • صنایع کشتی‌سازی
  • خطوط ریلی
  • ساخت تجهیزات‌ریلی
  • پروژه‌های‌ساختمانی

 

مزایای دستگاه جوش‌اینورتر

چرخه‌عملکرد

به زبان‌ساده چرخه‌عملکرد مدت‌‌زمانی است که دستگاه می‌تواند بی‌وقفه جوشکاری‌کند. اگرچه اجزای‌کوچک‌تر دریک دستگاه‌اینورتر به‌سرعت گرم‌می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند خنک‌شوند. در دستگاه‌جوشکاری ترانسفورماتور معمولی، این قطعات بسیاربزرگ‌تر هستند و بنابراین تمایل‌دارند که گرما را ذخیره‌کرده و برای خنک‌شدن بیشتر طول‌می‌کشد پس به‌طورکلی چرخه‌های‌عملکرد با ماشین‌های مبتنی بر اینورتر به دلیل تفاوت در اندازه ترانسفورماتور بیشتر خواهدبود.

اندازه‌کوچک و وزن‌کم

برای تبدیل جریان‌برق AC به DC در دستگاه‌های‌جوش‌اینورتر، از فناوری‌جدیدی استفاده‌شده و این موضوع باعث‌شده سایز آنها کوچک‌تر شود. کاهش حجم و وزن دستگاه به شما اجازه‌می‌دهد آنها را در موقعیت‌های‌مختلف استفاده‌کنید.

انعطاف‌پذیری

می‌توان مقداردقیق جریان‌خروجی را به کمک ولوم‌های نصب‌شده بر روی اینورترها تنظیم‌کرد. این قابلیت کنترل‌جریان منجر به انعطاف‌پذیری بالای این دستگاه‌ها برای کار با انواعی از الکترودها می‌شود. کنترل برای بهبود دقت در جوشکاری بطور قابل‌توجهی، نیازهای انواع روش‌های‌جوشکاری را برآورده‌می‌کند. اما جریان دستگاه‌جوشکاری معمولی فقط با ترانسفورماتور تنظیم‌دستی می‌شود. این امر باعث‌شده‌است پایداری قوس ضعیف بوده و قادر به کنترل‌دقیق فرآیندجوشکاری نباشد. این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین جوش‌اینورتر و دستگاه جوش‌معمولی است.

راندمان‌بالا

با ساخت دستگاه‌جوش‌اینورتر شاهد راندمان حدود ۸۰-۹۰٪ هستیم درحالی‌که دستگاه جوش‌معمولی دارای راندمان قابل‌‌توجهی پایین‌تر از حدود ۵۰٪ هستند و ازطریق اتلاف‌گرما مقدارقابل‌توجهی از انرژی را ازدست می‌دهند.

بدون‌قطعی و پایداری‌جریان

دستگاه‌های جوشکاری‌عادی و قدیمی نوسانات‌ولتاژ و جریان‌زیادی را تحمل‌می‌کنند. این موضوع باعث‌می‌شود حین‌کار با آنها، دستگاه به دفعات از حرکت بایستد. اما جوشکار اینورتر ضدتداخل است و به دلیل فناوری‌پیچیده و جدیدش مقدار این قطعی‌ها را به صفر رسانده‌است و از ایجادمشکل در خروجی‌کار جلوگیری‌می‌کند.

افزایش سرعت‌کار

فناوری به کاررفته در دستگاه‌جوش‌اینورتر، باعث‌می‌شود سرعت انجام فرآیندجوشکاری افزایش پیداکند. این موضوع درواقع به این دلیل است که اینورترها با سرعت‌بیشتری الکترود را به نقطه‌ذوب می‌رسانند و در مدت‌زمان کمتری اجازه آغاز فرآیندجوشکاری را می‌دهند

سرمایه‌گذاری موثر در آینده

وقتی صحبت از قیمت به میان‌می‌آید، جوشکاری ترانسفورماتور دراولویت است. اما در درازمدت، یک دستگاه‌جوش‌اینورتر می‌تواند کمی از پول‌شما را پس‌انداز کند. درواقع در درازمدت به دلیل کاهش‌هزینه‌های‌برق، کیفیت خروجی‌کار، هزینه‌های‌نگهداری و… بازدهی‌مالی استفاده از دستگاه‌اینورتر به صرفه‌تر است.

 

نکات‌ایمنی در جوشکاری‌اینورتر

  • لازم‌به‌ذکراست پرتوهای ایجادشده درنتیجه ذوب‌شدن الکترود برای چشم‌ها مضربوده و باعث آسیب‌دیدگی چشم‌ها و سوختگی‌پوست می‌شود. پس در زمان‌کار بادستگاه حتما ازماسک‌جوشکاری و لباس‌مخصوص استفاده‌کنید.
  • گاز و دود ناشی از سوختن لایه روی‌الکترود می‌تواند باعث ایجادمشکلات‌تنفسی شود پس در محیط‌ها و کارگاه‌های‌کوچک بدون‌هواکش از این دستگاه استفاده‌نکنید.
  • درهنگام جوشکاری، درواقع یک مداربرقی ایجادمی‌شود که دارای جریان‌الکتریکی بسیاری است. اگر به‌صورت سهوی این مدار لمس‌شود می‌تواند باعث شوک‌الکتریکی و در برخی‌مواقع مرگ شود. پس درهنگام جوشکاری استفاده ازدستکش‌ایمنی نباید فراموش‌شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.