سنباده زن و پولیشر

سنباده‌زن

سنباده زن و پولیشر

قبل از آشنایی با سنباده‌زن بهتراست با مفهوم سنباده آشناشیم.

تعریف سنباده: سنباده ماده‌ی‌معدنی جهت پولیش و یا فرمدهی قطعه‌کار بوده وبه صورت طبیعی و مصنوعی یا صنعتی موجودمی‌باشد. از کاربردهای سنباده می‌توان به پولیش سطح‌قطعه‌کار و همینطور براده‌برداری و خشن‌کاری اشاره‌کرد.

 

سنباده‌ها چگونه کارمی‌کنند

هردانه از موادموجود در سنباده، مانند یک تیکه‌ی برش‌دهنده عمل‌میکند و سطح موردنظر را برش‌میدهد. هزاران دانه درکنارهم درنهایت موجب برداشتن لایه‌ای از سطح می‌شوند. سنباده‌های زبر برای مواردی که نیازاست سطح بطور قابل‌ملاحظه‌ای برداشته‌شود، استفاده‌می‌شوند. مانند لایه‌برداشتن کامل ازسطح، خشن‌گیری‌های عمیق و…. درمجموع بعد از سنباده‌های‌زبر درصورت‌نیاز به داشتن سطحی‌صیقلی، باید سنباده‌های‌نرم به ترتیب موردنیاز استفاده‌شوند.

 

سنباده‌برقی چیست و عملکرد آن به چه شکل است

سنباده‌برقی یک دستگاه است که عمل سنباده‌زدن را با تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی انجام‌می‌دهد. به وسیله دستگاه سمباده‌لرزان‌نجاری می‌توانید سطح ناهموار و موج‌دار و زبر چوب را صاف‌کنید. همچنین امکان پرزبرداری وجوددارد و سطح‌چوب را برای رنگ‌آمیزی آماده‌می‌کند. اما منظور از سنباده ریزدانه‌های سفت و سختی است که روی صفحه‌های پارچه‌ای یا کاغذی چسبیده و باعث‌ایجاد سطوح‌صاف و صیقلی روی صفحات می‌شود.

نوع عملکرد دستگاه‌های سنباده‌زنی بایکدیگر متفاوت‌است. دربعضی‌موارد قطعه‌کار ثابت‌است و دستگاه سنباده‌زنی روی قطعه‌کار حرکت‌می‌کند و عملیات سنباده را اجرامی‌کند. ولی ماشین‌آلات موجود در این صنایع به صورت ثابت هستند به گونه‌ای که قطعه‌کار روی دستگاه به‌حرکت درمی‌آید. واحدهای سنباده‌زنی بنا به نیازمشتری، بطورمتفاوتی ساخته‌می‌شود.

سنباده‌زنی به چه صورت انجام‌میشود؟ در ابتدای کار همیشه باید از سنباده زبر و بمرور از سنباده‌نرمتر برای ایجاد سطح‌صاف و صیقلی استفاده‌کرد. سنباده‌های‌زبر پس ازمدتی استفاده، نرم‌می‌شود که از آن می‌توان به جای سنباده‌نرم (برای مراحل پایانی کار) استفاده‌کرد.

کاغذهای‌سنباده باتوجه به ریزدانه‌هایی که در آن استفاده‌شده، درجه‌سختی متفاوتی دارند. این ریزدانه‌ها یا موادساینده نوع‌های‌مختلفی دارند. یعنی یا از موادطبیعی یا مصنوعی برای ساخت آن‌ها استفاده شده‌است. موادطبیعی:سنگ لعل..ماسه..، موادمصنوعی :براده‌فلزات..اکسیدآلومینیوم…

 

سنباده زن

 

 انواع سنباده ازنظر ابعاد و شکل‌ظاهری

  • سنباده‌رولی یا توپی
  • ورقه‌ای یا صفحه‌ای
  •  نواری کم‌عرض
  • تسمه‌ای یا نواری
  •  پره‌ای یا ورقه‌ورقه
  • سنباده دیسکی یا دایره‌ای

 

حال که با سنباده آشناشده‌اید لازم‌است که بطورمختصر به تعریف پولیش‌بپردازیم:

پولیش چیست؟ یک نوع ساینده‌است و مانند یک سنباده عمل‌می‌کند، اما با دانه‌هایی بسیارریزتر از سنباده، در پولیش پرداخت بسیارظریف انجام‌شده و این عمل براثر مالش موادپولیشی وغلطش و اصطلاک دانه‌های موجود در آن انجام‌میشود.

انواع دستگاه سنباده‌زن

این دستگاه‌ها انواع‌مختلفی دارند: سنباده‌دیسکی، سنباده‌نواری، سنباده‌لرزان

سنباده‌دیسکی ابزاری مناسب جهت سنباده‌کشیدن سطوح و پولیش‌کردن می‌باشد. این سنباده به شکلی طراحی‌شده‌اند که قسمت سنباده‌زنی به شکل دایره‌ای و دیسکی می‌باشد و کاغذسنباده در آن قسمت قرارداده‌می‌شود. سنباده وظیفه لایه‌برداری، پولیش سطح‌چوب، برداشتن هرگونه لک و رنگ از سطوح موردنظر را به بهترین‌شکل انجام‌می‌دهند.

معمولا مجهز به سیستم و کیسه جمع‌آوری گردوغبار هستند. سنباده‌های‌دیسکی ازچند مدل‌مختلف تشکیل‌شده‌اند که به شرح‌زیر می‌باشند:

  • دیسکی و نواری
  • دیسکی پایه‌دار
  • دیسکی بادی

 

سنباده‌نواری ابزاری‌مناسب جهت سنباده‌کشیدن سطوح و پولیش‌کردن می‌باشد. این سنباده به شکلی طراحی‌شده‌اند که کاغذسنباده به شکل‌نواری برش و در دستگاه سنباده‌زنی قرارداده‌می‌شود. و وظیفه لایه‌برداری، پولیش سطح‌چوب، برداشتن هرگونه لک و رنگ از سطوح موردنظر را به بهترین‌شکل انجام‌می‌دهند. و معمولا مجهز به سیستم جمع‌آوری گردوغبار هستند. سنباده‌های‌نواری در دونوع زیر می‌باشند:

  • تانکی نواری
  • نواری پایه‌دار

 

سنباده‌لرزان ابزاری مناسب جهت سنباده‌کشیدن سطوح و پولیش‌کردن می‌باشد. این سنباده به شکلی طراحی‌شده‌اند که کاغذسنباده به شکل تخت‌یاگرد متناسب با ابعاد قسمت لرزان‌برش، در دستگاه سنباده‌زنی قرارداده‌می‌شود. سنباده‌لرزان در دونوع زیر می‌باشد:

  • لرزانتخت
  • لرزان‌گرد

 

سنباده‌گیر

سنباده‌گیر دارای دندانه‌های‌سخت است که ازطریق چسبی مخصوص مخلوط‌شده و روی صفحه‌های‌مختلف کاغذی یا پارچه‌ای چسبانده‌می‌شوند. نوع سنباده‌گیر دستی دارای دوبدنه‌پلاستیکی است که می‌توان سنباده پهنری را به آن وصل‌کرد. همچنین زمانیکه سنباده‌ورقه‌ای این نوع سنباده‌گیر کارایی خودرا ازدست‌می‌دهد می‌توان آنها را تعویض‌کرد.

ورق‌های‌سنباده در عرض‌های‌مختلف موجوداست که برحسب نیاز و عرض‌سنباده‌گیر انتخاب‌می‌شوند. معمولا هرکدام از انواع سنباده‌ها از دسته‌هایی برخوردارهستند که بتوان کار سنباده‌کشی روی انواع سطوح را به خوبی و با امنیت‌بیشتری انجام‌داد. اگر سنباده‌کشی را بدون استفاده از دسته یا دستگیره انجام‌داد باعث آسیب و کشیدن آن روی پوست‌دست خواهدشد. ازطرفی می‌توان حین سنباده‌زدن، برای راحت‌تر انجام‌دادن از دستکش استفاده‌کرد.

نکات مهم برای سنباده‌کاری

  1. همیشه سنباده‌کاری از زبر شروع‌می‌شود و به ترتیب از سنباده نرمتر استفاده‌می‌گردد.
  2. هنگامیکه از سنباده می‌خواهید استفاده‌کنید، با دست سنباده را ازعرض نصف‌کرده و آن را سه‌لا کنید. این کار باعث‌می‌شود درحین‌کار سنباده نلغزد و صدمه‌ای به انگشتان‌نزند.
  3. هنگام سنباده‌زدن از تمام جهت‌ها و قسمت‌های سنباده استفاده‌نمایید.
  4. سنباده‌های زبر بعدازمدتی استفاده، نرم‌می‌شوند و آن را می‌توان جایگزین سنباده‌نرم نمود.
  5. در رنگ‌کاری چوب سنباده باید همیشه در جهت الیاف‌چوب کشیده‌شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.