معرفی و آشنایی با انواع جک و نحوه کار با آن-اسکای بیت

جک ماشین

معرفی و آشنایی با انواع جک و نحوه کار با آن-اسکای بیت

همه ما در زندگی روزمره مجبوریم که اجسام سنگین را بلندکنیم، اما گاهی وزن این اجسام خیلی‌زیاد است و ما برای بلندکردن آن نیاز به یک وسیله‌کمکی داریم. از جمله ابزارهای کمکی برای بلندکردن اجسام سنگین جک می‌باشد. استفاده از جکها به سال‌ها قبل برمیگردد که از آن برای جابجایی ماشین‌آلات کشاورزی استفاده‌میکردند. اما از این ابزار در سالهای‌اخیر برای خودرو نیز استفاده‌می‌شود. از جمله موارداستفاده از این ابزار برای خودروها تعویض لاستیک می‌باشد. چراکه درصورت پنچرشدن چرخ‌ماشین، برای تعویض لاستیک شما نیازدارید تا استیک را از روی‌زمین بلندکنید در اینجا جک میتواند به کمک شما آید.

جک ماشین

یکی از ابزارهای‌مهم برای تعمیر و تعویض لاستیک‌ماشین است. که وسیله‌ای بسیار‌کاربردی است که دارای شکل‌های مختلف و متنوعی است. این ابزار در انواع‌مختلف وجوددارد که مکانیزم کار همه آنها یکسان است. هرچند کاربرد این ابزار در انواع‌مختلف بلندکردن اجسام‌سنگین است اما شکل ظاهری، میزان تحمل‌وزن و نحوه‌استفاده از هرکدام متفاوت‌است.

امروزه نمونه‌هایی مانند جکهای سوسماری، جکهای دستی، جکهای روغنی و جکهای هیدرولیک را می‌توانید در بازار مشاهده‌کنید. استفاده از جک‌های هیدرولیک بر روی خودرو شما را یاری‌می‌کند تا به راحتی و با کمترین‌فشار بتوانید خودروی‌سنگین خود را بلندنمایید. در واقع نوع طراحی و ساخت جکهای‌هیدرولیک به شکلی‌است که به راحتی می‌تواند از آنها برای بلندکردن اجسام‌سنگین کمک‌گرفت.

 

انواع جک خودرو

 

جک سوسماری
جک سوسماری

جکها از نظر مکانیزم دارای دونوع می‌باشند:

جک مکانیکی

این نوع جک به وسیله باز و بسته‌شدن یک چرخ‌دنده یا پیچ و مهره اقدام به بلندکردن خودرو از زمین‌می‌کند. استفاده از این جکها به انرژی و توان‌بدنی بالایی نیازدارد و به آن جک‌دنده‌ای نیز گفته‌می‌شود.

 

جک هیدرولیکی

 

دارای یک یا چند پمپ‌هیدرولیکی هستند. به وسیله فشار روغن‌پیستون به طرف‌جلو حرکت‌میکند. این امر باعث‌می‌شود نیروی زیادی برای بلندکردن اجسام از زمین تولیدشود. استفاده از این جک‌ها بسیار ساده‌است و نیاز به انرژی‌زیادی ندارد.از ویژگیهای جک هیدرولیک عبارتند از:

  • دارای پایه تقویت‌شده و مستحکم
  • دارای بدنه‌مقاوم جهت تحمل‌فشار
  • مجهز به پیستون‌های سیلندر پولیش‌کاری و آبکاری‌شده
  • دارای پیچ‌کمکی فولادی جهت تنظیم‌ارتفاع
  • دارای وزن‌کم و ساختار ساده

 

 

این نوع از جک‌ها دارای چندنوع می‌باشد:

جک هیدرولیک روغن

این نوع جکها دوقسمتی هستند و اندازه‌کوچک و حمل‌آسانی دارند، بنابراین کاربردفراوانی در اتومبیل‌ها دارد. کار بلندکردن خودرو با کمترین مقدار فشار توسط جک‌هیدرولیکی صورت‌می‌گیرد. این وسیله دارای شکل‌استوانه‌ای بوده و در درون آن، دو پیستون قرارمی‌گیرد.

با استفاده از روغن و به واسطه فشار از یک پیستون می‌توان به پیستون دیگر نیروی موردنظر را واردکرد. این ابزار دارای یک سری پیچی می‌باشد که برای افزایش میزان بلندکردن اجسام مورداستفاده قرارمی‌گیرد. بدنه بسیار‌مقاوم آن می‌تواند فشارزیادی را تحمل‌نماید. این نوع جک دارای پایه تقویت‌شده بوده و به واسطه استفاده از پیستون‌های سیلندر پولیش‌کاری‌شده می‌تواند کیفیت بالایی ازخود نشان‌دهد.

از انواع جکهای هیدرولیک میتوان به جکهای قیچی(لوزی)، کف، بطری، موتورسیکلت، چرخ‌دستی اشاره‌کرد.

 

 جک سوسماری

از دیگر جکهای هیدرولیکی نوع سوسماری است که دارای قدرت‌بیشتری برای بلندکردن اجسام است. این نوع جکها امروزه علاوه‌بر خودروها، کاربردفراوانی در کارگاه‌های مکانیکی و جلوبندی‌سازی نیز دارد. استفاده از این نوع برای بلندکردن و پایین‌آوردن اتومبیل با سرعت‌بالا و صرف انرژی‌کمتر صورت می‌گیرد. از معایب این ابزار، حجم و وزن‌زیاد آن است که نمی‌توان به راحتی آن را جابجا کرد، به همین‌دلیل مناسب داخل خودرو نیستند.

اجزا جک سوسماری شامل: محور – کاسه – سیلندر هیدرولیک – سوپاپ فشار – محور یا شفت – چرخ – دسته – پدال می‌باشد همچنین دارای مدلهای کورسی، پایه‌بلند، بادی می‌باشد.

 

جک برقی ماشین

جک‌الکتریکی یا برقی ماشین یکی‌دیگر از انواع جک‌خودرو محسوب‌می‌شود. این جکها در ابعادکوجک با وزن‌کم طراحی شده‌اند، که باعث سهولت در انجام‌کار و اشغال کمتر فضای صندوق خودرو می‌شود.

باتوجه به استفاده از قطعات‌الکتریکی، کاربر به منظور بلندکردن خودرو نیاز به واردکردن فشار نخواهدداشت. به منظور تامین نیروی موردنیاز برای بلندکردن خودرو کافیست که از فندکی‌ماشین استفاده‌کنید. اجزای تشکیل‌دهنده جک‌برقی شامل موتور – دیفرانسیل – پایه پهن – ریموت – سیم – بالابرعمودی – بدنه می‌باشد.

جک
جک

انواع جک هیدرولیکی براساس نوع کارکرد:

یک راهه: در این نوع زمانی که روغن به سمت پیستون می‌آید جک بازمی‌شود و توانایی بلندکردن اجسام را خواهدداشت. برای بسته‌شدن آن باید به آن نیرویی واردشود. یعنی این نوع جک فقط توان بلندکردن را دارد و نیرویی برای پایین‌آمدن واردنمی‌کند.

یک طرفه: این نوع جک نیز مانند جکهای یک راهه بوده و برای اجسام سنگین بوده و هیچ نیرویی برای پایین‌آمدن واردنمی‌کنند.

دو طرفه: در این نوع، دو مجرای ورود وخروج برای روغن وجوددارد. یعنی هم برای بالابردن و هم برای پایین‌آوردن جسم نیرو وارد خواهدشد.

 

نکات مهم هنگام خرید جک خودرو

اگر خودرو سواری دارید که وزن آن کمتر از 3تن است میتوانید از نوع‌برقی و همچنین جکهای جمع‌شونده که بصورت پیچی‌است استفاده‌کنید. چراکه هم هزینه‌کمتری دارد هم فضای‌کمتری اشغال‌می‌کند.

برای خودرو باری سبک مثل وانت بهتراست که از نوع روغنی با توان پایین و برای نیمه‌سنگین با وزن بیش از 10تن از جک‌روغنی که قدرت‌بالا و ماندگاری‌طولانی دارد استفاده‌کنید.

اگر تعمیرکار هستید که با این ابزار زیاد سروکار دارید باید از نوع سوسماری استفاده‌کنید که کارایی بالایی دارند. تا دیگر نیاز به تلف‌کردن وقت خود برای استفاده از سایر جکها به دلیل محدودیت نباشید.

هنگام خرید اجزاء تشکیل‌دهنده و جنس آنها نیز، از دیگر مواردمهم است که می‌تواند در بهترین‌بودن یک جک موثرباشد. هرچقدر مواد تشکیل‌دهنده جنس‌بدنه و سیستم‌داخلی جکها مقاوم و مستحکم باشد می‌تواند یک گزینه‌مناسب برای خرید باشند.

بطور کلی برای خرید یک جک مناسب و باکیفیت باید به مواردزیر دقت‌کرد:

  • نوع مکانیزم
  • تحمل‌وزن
  • وزن جک خودرو
  • جنس‌بدنه
  • سیستم‌ایمنی
  • گارانتی
  • نوع ماشین مورداستفاده
  • قیمت
  • استفاده راحت و آسان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.