کولت چیست و چه استفاده ای از آن میشود

ابزار کولت

کولت چیست و چه استفاده ای از آن میشود

قطعات و اجزاء‌داخلی هردستگاه با قرارگرفتن کنارهم در مجموع یک مکانیزم متناسب و ایده‌آل برای انجام‌دادن کارها با دقت و کیفیت‌بالا را به‌وجود می‌آورند. که درنهایت می‌تواند موفقیت کاربر دراستفاده از ابزار و شغلی که قصد انجام آن را دارد تضمین‌کند. کولت درواقع یکی از اجزاء اصلی درخانواده فرزها است. این ابزار از جنس مقاومی ساخته‌شده و از بخش‌های مختلفی نیز تشکیل شده‌است که درنهایت کار نگهداشتن ابزار را برعهده‌دارند.

کولت (collet)چیست؟

یکی از اصلی‌ترین وجه ماشین‌ابزار، نگهدارنده ابزار می‌باشد که هدف آن نگهداشتن ابزار در جای دقیق و محکم است. بعبارتی وسیله‌ای برای اتصال‌ابزار به شفت موتور اسپیندل برای هم‌مرکز کردن می‌باشد. نتیجه عملکرد آن اتصال استاتیک بالا و ترازی دقیق‌ابزار می‌باشد.

کولت درواقع قطعه‌ایست برای نگهداشتن ابزار و همانند سه‌نظام در دریلها عمل می‌کند. کولت دارای قطرهای‌مختلفی است که از آن برای نگه‌داشتن ابزارهای مناسب (انواع مته‌ها) برای انجام کارهای‌برش، سنباده‌زنی، حکاکی و … استفاده‌می‌شود.

کولت‌ها توسط یک پیچ مرکزی به داخل یک‌سطح مخروطی کشیده‌می‌شود. به طوریکه سطح‌داخلی آن دارای قطرکمی می‌باشد و منقبض‌می‌شود و بازه وسیعی از ابزار را احاطه‌می‌کند و می‌تواند آن را ایمن نگهدارد. کولتها همچنین نیروی یکنواختی را به تیغه ابزار و قطعه‌کار اعمال می‌کنند. چراکه اعمال بیش ازحد نیرو موجب شکستگی‌ابزار خواهدشد.

ابزار کولت

انواع کولت‌ها

کولت‌ها باتوجه به مکانیزم‌کاری که انجام‌می‌دهند در مدل‌های‌مختلفی وجوددارند. کولتها بر اساس مدل‌هایی که ساخته‌شده‌اند شناخته‌می‌شوند. از میان آنها می‌توان به کولت‌های ER8، ER11، ER16، ER20، ER25 و ER32 که نسبت به باقی مدل‌ها متداول‌تر هستند اشاره‌کرد.

علاوه‌براین مدل‌ها که براساس اعداد و حروف تقسیم‌بندی‌می‌شوند آنها را می‌توان براساس نوع دستگاه نیز تقسیم‌بندی کرد.

کولت دستگاه‌تراش (کولت تراشکاری)

یکی از انواع کولت‌ها، کولت تراشکاری است که از دوبخش تشکیل شده‌است. یک بخش آن شامل فشنگی و بخش دیگر آن شامل یک گیره فشنگی‌فنری است که برروی ماشین‌تراشکاری به هم اتصال داده‌می‌شوند. این قطعه دارای شیارهایی در طول‌خود است که موجب‌می‌شود تا ابزار به صورت‌دقیق درون فشنگی قرارگیرد.

کولت اورفرز

یکی از قسمت‌های مهم در اورفرز است که وظیفه آن نگهداشتن تیغه در داخل‌خود است و مانند سه‌نظام در دریل عمل‌می‌کند. همچنین می‌تواند تیغه‌ها را در قطرهای مختلف در داخل‌خود نگه‌دارد. به کولت اورفرز، تیغه‌گیر نیز گفته‌می‌شود.

باتوجه به اینکه اورفرزها دارای انواع‌مختلفی هستند قطر آنها نیز متغیراست. اما در یک دسته‌بندی کلی قطرکولت در اورفرز از ۶ تا ۱۲سانتی‌متر است.

کولت فرزانگشتی

کولت در فرزانگشتی قطعه‌ای است که با کمک آن می‌توانیم انواع مته و سری‌ها را محکم نگه‌داشته و کارهای مختلفی نظیر سنباده‌زنی، پولیش‌کاری و … را با سرعت‌بالایی انجام‌دهیم. عملکرد کولت در فرزانگشتی مانند سه‌نظام در دریل است.

کولت اسپیندل

اسپیندل قطعه‌ای است که در دستگاه‌های تراش سی‌ان‌سی و فرز سی‌ان‌سی کار حرکت‌دادن ابزارهای‌برشی را انجام‌می‌دهد. برای اینکه ابزارهای برشی در این قطعه نگهداشته شوند از کولت استفاده‌می‌شود. این ابزار در واقع شفت اسپیندل را به صورت هم‌مرکز به ابزارگیر وصل‌می‌کند.

اجزای تشکیل‌دهنده کولت

کولتها از قسمت‌ها و اجزاء‌مختلفی تشکیل شده‌اند. دلیل آن این‌است که بتوانند به خوبی ابزار را در خود نگهدارند و به شکل‌مطلوبی از آنها در ابزارهایی مانند فرزانگشتی، اورفرز و … استفاده‌شود.

کولتها متشکل از سه‌بخش به نام: بدنه و یا غلاف، مهره و فشنگی می‌باشد.

بدنه: بدنه یکی از قطعاتی است که به شکلی دقیق و ماشینکاری‌شده ساخته‌می‌شود. این ابزار از یکطرف به شفت متصل‌شده و از طرفی‌دیگر فشنگی را درخود نگه‌می‌دارد. درقسمتی که بدنه به شفت متصل‌می‌شود یک پیچ‌آلنی وجوددارد و در قسمت‌دیگر آن فشنگی قرارمی‌گیرد که با کمک مهره آن را محکم‌می‌کنیم. بخش‌داخلی بدنه به گونه‌ای ساخته‌می‌شود که فشنگی با شکل‌مخروطی دردرون آن قرارگیرد.

مهره: باکمک مهره می‌توانیم فشنگی را که در درون‌بدنه قرار گرفته‌است، محکم‌کنیم. جهت محکم‌کردن مهره برروی بدنه از آچار استفاده‌می‌کنیم. درحین محکم‌کردن، به قسمت انتهایی کولت فشار واردشده و فشنگی را به خوبی در درون‌کولت نگه‌می‌دارد.

فشنگی: فشنگی یکی از قسمت‌های اصلی است که به صورت مستقیم با مته یا ابزار در ارتباط‌بوده. درواقع می‌توان گفت که فشنگی قطعه‌ای‌است که ابزار را در درون‌کولت نگه‌می‌دارد. شکل این ابزار به صورت‌مخروطی شیار‌دار و دارای انواع‌مختلفی است.

 

تفاوت سه‌نظام و کولت

این دو ابزار قطعاتی هستند که با کمک آنها می‌توان ابزار (مته، فرز) را در داخل‌آنها محکم نگهداشت. اما این‌دو بایکدیگر تفاوت‌هایی دارند و باید دید که چرا از کولت به جای سه‌نظام استفاده‌می‌شود.

1- کولت‌ها به نسبت سه‌نظام دارای وزن‌کمتری هستند. همین‌موضوع باعث‌می‌شود تا قدرت نگهدارندگی بالایی در سرعت و چرخش داشته‌باشند.

2- دقت در ساخت‌کولت‌ها بیشتر از سه‌نظام است. همین‌امر موجب‌می‌شود تا میزان‌لرزش در سرعت‌بالا به کمترین حدخود برسد.

3-البته این‌ابزار به نسبت سه‌نظام دارای قطر محدودتری هستند و باکمک آنها نمی‌توان قطرهای بزرگ‌تری از ابزارها را نگه‌داشت.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.